Nekromanti Fjärran dalar?

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,419
Location
Umeå
Är det helt dött?
Något annat på gång istället som kan fylla samma funktion?
Vad fattas till Fjärran dalar, regler och värld?

/Hans som påmindes om Fjärran dalar då lillgrabben snackade rollspel.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Nej det är inte alls dött. Det är ett bra och stabilt spelsystem som jag måste använda till något vettigt. Vill bara få ut lite mer saker till Saga först.

...de som inte vet vad vi pratar om kan ladda ner det HÄR.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag hatar att skriva formler... det är sååå segt.

Men monster ska det ju vara..

Kanske ska skapa en enklare variant av Monster Burner till FD.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,419
Location
Umeå
Arfert said:
Kanske ska skapa en enklare variant av Monster Burner till FD.
Jo det hade ju varit stiligt.

Hur var det med världen byggde den på Sagas värld eller?
Har vagt för mig det.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
...den bygger inte på nån speciell värld alls (är en del av tanken), men går att placera i Rhendorerna i Arcaria.

Och det ska vara standard, eftersom ingen annan svensk fantasy är det egentligen.. folk är skiträdda för att anklagas för att göra "fjantasy". Man ska vara såå originell, men ingen gör det bra. Men samtidigt är det ingen som gör "Drakar och Demoner" längre.

Men å andra sidan, jag skissar på en värld som är allt annat än standard att testa systemet i. Nåt som aldrig gjorts på svenska. Och inte som rollspel på engelska heller, vad jag vet.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,419
Location
Umeå
Arfert said:
Men å andra sidan, jag skissar på en värld som är allt annat än standard att testa systemet i. Nåt som aldrig gjorts på svenska. Och inte som rollspel på engelska heller, vad jag vet.
Det låter ju mycket spännande.

Men vad jag kan se så är väl alla svenska fantasy rollspel "standard"
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Nja, vet inte om jag tycker det... (att alla svenska fantasyrollspel är standard)

Saga och Eon vill ju vara "verkliga" och med inslag av culture gaming, Saga är helt inriktad på att man ska spela människa. Och Trudvang är nån slags järnåldersfantasy, som är ganska långt från klassiska Drakar och Demoner, eller Dungeons & Dragons för den delen.

..sen verkar det som om svenska spelskapare har dille på att vilja göra en twist på alla raser. Speciellt här på rollspel.nu.

OK, det är nyanser, men jag har fått känslan av att folk skäms över att gilla fantasy, det är ett guilty pleasure. Det enda standardfentasyspelet som har nån cred är BW, och där verkar ju folk helst vilja använda det till nåt annat.

..finns det orcher överhuvudtaget i nåt svenskt rollspel? ..Tirakerna ser ut som orcher, men de ÄR ju inte orcher.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,993
Location
Port Kad, The Rim
Arfert said:
Nja, vet inte om jag tycker det... (att alla svenska fantasyrollspel är standard)

Saga och Eon vill ju vara "verkliga" och med inslag av culture gaming, Saga är helt inriktad på att man ska spela människa. Och Trudvang är nån slags järnåldersfantasy, som är ganska långt från klassiska Drakar och Demoner, eller Dungeons & Dragons för den delen.

..sen verkar det som om svenska spelskapare har dille på att vilja göra en twist på alla raser. Speciellt här på rollspel.nu.

OK, det är nyanser, men jag har fått känslan av att folk skäms över att gilla fantasy, det är ett guilty pleasure. Det enda standardfentasyspelet som har nån cred är BW, och där verkar ju folk helst vilja använda det till nåt annat.

..finns det orcher överhuvudtaget i nåt svenskt rollspel? ..Tirakerna ser ut som orcher, men de ÄR ju inte orcher.
Och Gondica tog språnget in i renässansen.

Men, men ... ska jag ha den här diskussionen som en utmaning? Orcher & otyg -- ett svenskt fantasyrollspel?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Mekanurg said:
Arfert said:
Nja, vet inte om jag tycker det... (att alla svenska fantasyrollspel är standard)

Saga och Eon vill ju vara "verkliga" och med inslag av culture gaming, Saga är helt inriktad på att man ska spela människa. Och Trudvang är nån slags järnåldersfantasy, som är ganska långt från klassiska Drakar och Demoner, eller Dungeons & Dragons för den delen.

..sen verkar det som om svenska spelskapare har dille på att vilja göra en twist på alla raser. Speciellt här på rollspel.nu.

OK, det är nyanser, men jag har fått känslan av att folk skäms över att gilla fantasy, det är ett guilty pleasure. Det enda standardfentasyspelet som har nån cred är BW, och där verkar ju folk helst vilja använda det till nåt annat.

..finns det orcher överhuvudtaget i nåt svenskt rollspel? ..Tirakerna ser ut som orcher, men de ÄR ju inte orcher.
Och Gondica tog språnget in i renässansen.

Men, men ... ska jag ha den här diskussionen som en utmaning? Orcher & otyg -- ett svenskt fantasyrollspel?
Ja varför inte? :gremsmile:
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,419
Location
Umeå
Arfert said:
Men å andra sidan, jag skissar på en värld som är allt annat än standard att testa systemet i. Nåt som aldrig gjorts på svenska. Och inte som rollspel på engelska heller, vad jag vet.
Är det det där 70-tals spelet som det har snackats om här tidigare?
Om det är så, skulle du inte kunna skriva om det lite mer, skulle vara skoj och se vart det tar vägen. :gremsmile:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Hans. said:
Arfert said:
Men å andra sidan, jag skissar på en värld som är allt annat än standard att testa systemet i. Nåt som aldrig gjorts på svenska. Och inte som rollspel på engelska heller, vad jag vet.
Är det det där 70-tals spelet som det har snackats om här tidigare?
Om det är så, skulle du inte kunna skriva om det lite mer, skulle vara skoj och se vart det tar vägen. :gremsmile:
Nix, det är det inte. Men 70-talsspelet kommer nog också använda en version av FD-reglerna.
 
Top