Mitt nästa projekt till Fantasy! är en pdf-fil som består av två delar. Den första delen är en introduktion till en ny kampanjvärld som jag kallar Fjärran Nätter. Den andra delen är ett äventyr till just nämnda kampanjvärld. Fjärran Nätter är en ökenkampanj som inspireras mer av Tusen och en natt än en mer renodlad medeltida arabisk värld. Jag skulle dock behöva all hjälp jag kan få för att få till den rätta "knixen" på spelvärlden så jag tänkte här presentera vad jag har skrivit så att ni får komma med kommentarer. Alla är välkomna att deltaga.
Först ut kommer en kort introduktion och sedan en beskrivning av kontinenten Faahr.
Introduktion
Välkommen till Fjärran Nätter, en ny och spännande kampanj-miljö till Fantasy! Old School Gaming. Denna pdf-fil kommer inte att beskriva hela den Faahriska kontinenten utan kommer bara att koncentrera sig på Duljukistan, ett litet land i skuggan av den väldiga bergskedjan som kallas Drakryggen. Kampanjmiljön hämtar främst sin inspiration från klassiska arabiska sagor med hjältar som Aladdin, Ali Baba och Sinbad. Inspiration är också hämtad från medeltidens arabiska värld där män som Saladin, Tariq ibn Ziyad och profeten Muhammad formade världen. Målet är dock inte att göra en blek kopia av myternas mellan-östern utan att skapa en unik kampanjvärld späckad med spännande äventyr och uråldriga legender.
Faahr
De visa säger att den kontinent som kallas Faahr är den största som finns i världen. Hur långt kontinenten sträcker sig i östlig och sydlig riktning är det få som vet och de som har kartor över dessa okända områden vaktar avundsjukt på dem som om de vore oprisbara skatter. De kända länderna är de som finns i det nordvästra hörnet av kontinenten. Det är nästan alltid detta område som människor menar när de pratar om Faahr. För enkelhetens skull när Faahr nämns i denna text så menas det nordvästra hörnet, menas hela kontinenten så står det kontinenten Faahr.
I Faahr lever ett stort antal olika folkslag som alla sägs härstamma från den gemensamma anfadern Tayibb Shihab. Den normala faahraiten har mörkare skinn än sina avlägsna kusiner i norr. De har oftast svart eller brunt hår och har bruna ögon, även om folket i Samanka domineras av sina smaragdgröna ögon. Männen är i allmänhet slanka och härdade av det hårda livet under solen medan kvinnorna är något kortväxta men samtidigt mycket vackra och livskraftiga.
De dominerande rikena är Ferrakesh, Salacia, Zenobia, Kefir, Borkesh, Duljukistan, Ufghulistan, Tikiristan och Nesayabur, fast det finns också många andra länder och regioner som påverkar livet i Faahr. Öster om alla dessa riken ligger Drakryggen, en väldig bergskedja som skiljer de nordvästra folkslagen från den övriga kontinenten.
Det sägs att en gång i tiden var alla folkslag i nordvästra Faahr samlade i ett enda väldigt konungarike under en gemensam gudakung. Riket kallades för Buhraan och styrdes från den legendariska staden Gorgesha som försvann i en sandstorm som sägs ha varat i hela fem år. Vad som egentligen fick Buhraan att falla är höjt i historiens mörker. I diasporan som följde skringade sig människorna under en rad olika ledare och tog sig nya gudar. Under 500 år stred olika folkslag mot varandra och nya nationer kom och föll tills den nuvarande ordningen definierades. Det enda som finns kvar av den Buhraanska kulturen är urgamla monument och ruiner efter pyramider, broar, bergsfästen och statyer som finns utspridda över hela nordvästra Faahr och en lång väg söderut.
Faahr är till största delen ett ökenområde som bryts av mindre bergskedjor och några grönare flodområden. Öknen kallas för Zumhara och kan delas upp i två olika delar. I norr finns stenöknen där de flesta människorna bor i bördiga dalar eller längs efter floder och kusten där de idkar handel. Längre söderut finns sandöknen där Hallidaya-nomaderna lever vid sina oaser och fraktar varor mellan Faahr och kontinentens okända länder i söder. I öknen lever också de mystiska Nayaberna eller råttfolket som de kallas i dagligt tal. Denna oheliga korsning av människa och gnagare avskys som pesten av vanliga människor och de håller därför till i sandöknen där de kan vara för sig själva och tillbe sin stora sandorm.
Genom norra Faahr flyter Dardanfloden från Drakryggen i öster till Tamsinbukten i väster. Floden är områdets livsnerv och är en förutsättning för att människor skall kunna leva här över huvud taget. Det är därför inte konstigt att rikena ligger som efter ett pärlband efter denna mäktiga flod och båtarna som segler upp och ner är stora och små men framför allt talrika.
Först ut kommer en kort introduktion och sedan en beskrivning av kontinenten Faahr.
Introduktion
Välkommen till Fjärran Nätter, en ny och spännande kampanj-miljö till Fantasy! Old School Gaming. Denna pdf-fil kommer inte att beskriva hela den Faahriska kontinenten utan kommer bara att koncentrera sig på Duljukistan, ett litet land i skuggan av den väldiga bergskedjan som kallas Drakryggen. Kampanjmiljön hämtar främst sin inspiration från klassiska arabiska sagor med hjältar som Aladdin, Ali Baba och Sinbad. Inspiration är också hämtad från medeltidens arabiska värld där män som Saladin, Tariq ibn Ziyad och profeten Muhammad formade världen. Målet är dock inte att göra en blek kopia av myternas mellan-östern utan att skapa en unik kampanjvärld späckad med spännande äventyr och uråldriga legender.
Faahr
De visa säger att den kontinent som kallas Faahr är den största som finns i världen. Hur långt kontinenten sträcker sig i östlig och sydlig riktning är det få som vet och de som har kartor över dessa okända områden vaktar avundsjukt på dem som om de vore oprisbara skatter. De kända länderna är de som finns i det nordvästra hörnet av kontinenten. Det är nästan alltid detta område som människor menar när de pratar om Faahr. För enkelhetens skull när Faahr nämns i denna text så menas det nordvästra hörnet, menas hela kontinenten så står det kontinenten Faahr.
I Faahr lever ett stort antal olika folkslag som alla sägs härstamma från den gemensamma anfadern Tayibb Shihab. Den normala faahraiten har mörkare skinn än sina avlägsna kusiner i norr. De har oftast svart eller brunt hår och har bruna ögon, även om folket i Samanka domineras av sina smaragdgröna ögon. Männen är i allmänhet slanka och härdade av det hårda livet under solen medan kvinnorna är något kortväxta men samtidigt mycket vackra och livskraftiga.
De dominerande rikena är Ferrakesh, Salacia, Zenobia, Kefir, Borkesh, Duljukistan, Ufghulistan, Tikiristan och Nesayabur, fast det finns också många andra länder och regioner som påverkar livet i Faahr. Öster om alla dessa riken ligger Drakryggen, en väldig bergskedja som skiljer de nordvästra folkslagen från den övriga kontinenten.
Det sägs att en gång i tiden var alla folkslag i nordvästra Faahr samlade i ett enda väldigt konungarike under en gemensam gudakung. Riket kallades för Buhraan och styrdes från den legendariska staden Gorgesha som försvann i en sandstorm som sägs ha varat i hela fem år. Vad som egentligen fick Buhraan att falla är höjt i historiens mörker. I diasporan som följde skringade sig människorna under en rad olika ledare och tog sig nya gudar. Under 500 år stred olika folkslag mot varandra och nya nationer kom och föll tills den nuvarande ordningen definierades. Det enda som finns kvar av den Buhraanska kulturen är urgamla monument och ruiner efter pyramider, broar, bergsfästen och statyer som finns utspridda över hela nordvästra Faahr och en lång väg söderut.
Faahr är till största delen ett ökenområde som bryts av mindre bergskedjor och några grönare flodområden. Öknen kallas för Zumhara och kan delas upp i två olika delar. I norr finns stenöknen där de flesta människorna bor i bördiga dalar eller längs efter floder och kusten där de idkar handel. Längre söderut finns sandöknen där Hallidaya-nomaderna lever vid sina oaser och fraktar varor mellan Faahr och kontinentens okända länder i söder. I öknen lever också de mystiska Nayaberna eller råttfolket som de kallas i dagligt tal. Denna oheliga korsning av människa och gnagare avskys som pesten av vanliga människor och de håller därför till i sandöknen där de kan vara för sig själva och tillbe sin stora sandorm.
Genom norra Faahr flyter Dardanfloden från Drakryggen i öster till Tamsinbukten i väster. Floden är områdets livsnerv och är en förutsättning för att människor skall kunna leva här över huvud taget. Det är därför inte konstigt att rikena ligger som efter ett pärlband efter denna mäktiga flod och båtarna som segler upp och ner är stora och små men framför allt talrika.