Nekromanti Fjärran Riken VS Pirater och Sjöfarare

PalMer

Warrior
Har nyligen fått Atlas boxen i min hand och har nu hunnit läsa igenom modulen Fjärran Riken. Det var tyvärr en besvikelse. :gremfrown:

Fjärran Riken håller inte alls samma klass som Geografica Mundana utan känns som ett hastverk.
Flera av de intressanta rubrikerna som skapar spelkänsla t ex Mat, Mäktiga släkter och Intressanta platser har utelämnats eller bantats kraftigt. Med nya länder är det intressant med sådant som klädstilar m.m.
Några länder/områden avhandlas på en till två sidor t.ex Terne, Kryddöarna, Sinadera mfl.

Flera städer/hamnar - som nämns i Sjöfarare och pirater - i t.ex Menon-Aun och Mio-Enara, har helt glömmts bort i modulen. Trots att de har en HS på upp till 5!

Det verkar som att Eon och Mundana expanderar i sådan takt att precisionen blir lidande med en massa motsägelser som följd (vilket för mina tankar till gamla DoD).

Visst, jag kunde utifrån sidantalet dra vissa slutsatser men hade ändå väntat mig mer.

Vidare undrar jag om det närs några planer på att i senare moduler redogöra för den hälft av Mundana som inte redogjorts för. Skall Miam vara ett tvärt slut på civilisationen västerut? Är övriga områden helt i händerna på en kreativ SL?

Synpunkter, svar?

MVH
PalMer

Mr Brunch

Veteran
Jag regerade också på att saker kanske inte var så genomtänkta. Fast jag är mest förbryllad över är klimatzonerna kontro geografimoduler till Eon. I mundana boken står det att kamor har bitande kalla vintrar med metertjock snö. men den ligger i klimatzonen cm. varmtempererat klimat alltså som är varmt året om, lägsta temperaturen på året är över noll grader och vintern är torr. kan inte riktigt komma på hur det kan bli metertjock snö under en torr vinter som aldrig blir kalalre än noll grader.
I geografica beskrivs även Jargien ha snöiga och kalla vintrar men ligger inom samma klimatzon så det är inte bara ett feltryck i dom äldre modulerna.

BaRcA

Veteran
Har varken FR eller PoS. Men jag anser att mindre viktiga delar av världen ska bestå icke förklarad. SL måste ha platser och länder att kunna improvisera från. Tråkigt om SL alltid måste (eller måste och måste, men det blir oftast så) gå ifrån boken när de kommer till en stad. Får en tendens att bli stelt och förutsägbart. Tror inte att vi har gått knappt något direkt efter boken, utan bara improviserat. Även hämtat idéer och grundpelare från böckerna. Blir bättre och friare för det mesta. Och det är väl det vi strävar efter?

DAKRilla

Hero
Förmodligen är det tänkt så att NeoGames ska (åtminstone till en början) beskriva "det kända Mundana", d.v.s. de delar som på den ursprungliga kartan där inte ens alla länder fått (enligt en Eonspelares mått) tillräckligt officiellt material. Det är helt enkelt meningen att man ska spela där om man följer den officiella versionen till punkt och pricka. Resterande länder är bara mystiska länder som det är meningen att man ska tala om som "de mystiska rikena lååångt bort i väst/öst där städerna är byggda i guld och siler, och där alla människor är mäktiga trollkarlar", eller som rollpersoner eller spelledarpersoner kommer från. Då räcker den knapphändiga informationen.

Om man ändå vill spela där (vilket typ kräver att man anstränger sig med tanke på hur mycket material som finns om "det kända Mundana") kan man använda det fragmentariska materialet som NeoGames faktiskt givit ut om dem, utgå från det och utveckla och brodera ut länderna med egna (eller stulna) detaljer och fakta som man kan tänka sig behöva. Eftersom grunden redan finns är det ju rena barnleken att göra det.