Nekromanti Fjärran Världars Sång - Skeppsmoduler

Max Raven

T12-kultist
Mina tankar i korthet:
* Skeppets uppgraderingar (utöver grundutrustning) skapas gemensamt
* Dessa ger unika färdigheter
* Skeppsaugmenteringar har en träffplats - en uppgradering som kan slås ut

Sitter på bussen mot GothCon och funderar på något som är odefinierat i mitt SF-rollspel - skeppen.

Tanken är att spelarna är en liten samarbetande besättning på ett där den största ytan tas upp av bränsle och nödvändig struktur. Beroende på vilka "backers" (korporationer och nationer) rollpersonerna har så har de olika standardmallar.

Det jag funderar på är hur jag ställa upp det här. Min spontana tanke är att man har moduler (utöver standardmoduler) som ger olika skeppsegenskaper (regenbays, puppeteeringcentral, fabrikör o s v), som spelarna är med och lägger till som grupp, och att dessa moduler sedan blir moduler man kan skada i olyckor, konflikter med mera. Det enklaste vore att fylla i en tabell eller lista, det som följer ur RP-reglerna vore att ha träffområden i en ifyllbar bild.
Jag hämtar min främsta tanke på hur jag vill ha det upplagt från FTL, vilket jag vet snor från flertalet gamla spel med liknande saker.

Rent regelmässigt så skiljer sig detta marginellt från hur rollpersoner hanterar skador: då de kan ha flera augmenteringar på samma kroppsdel men bara en slås ut vid skada, medan skepp har en modul (skeppsaugmentation) som slås ut vid skada på skeppet. Möjligen kan man göra modulerna lite tåligare och slå för att se om de blir oanvändbara vid träff på dem.

Jag ska fundera lite mer på saken.

olaberg

Hero
Varje modul har ett skyddsvärde? Militära moduler har starkare skydd men är tyngre? Vid träff blir modulen antingen oskadd, försvagad, eller utslagen.

Max Raven

T12-kultist
olaberg;n169206 said:
Varje modul har ett skyddsvärde? Militära moduler har starkare skydd men är tyngre? Vid träff blir modulen antingen oskadd, försvagad, eller utslagen.
Att ha flera nivåer av skada på moduler är en bra idé - det finns det dessutom redan på personnivå.

Olika skyddsvärde kan också vara intressant. Jag får vända ordningen för strid lite - vanligen väljer spelare själva var deras RP träffas/skadas och vilken aug som slås ut efter attack/skada slås, men RP har ingen variabel rustning på olika kroppsdelar. För tillfället är rustning på personnivå ganska awesome, dock, eftersom jag har en begränsad pöl och den plockar bort en lyckad träff (skada) - och det är all granularitet som finns (det finns inte bättre/sämre rustning).

Möjligen så kan jag ta bara en av de två, då de har likartade effekter i spel. Även om det är coolt med olika skyddade platser.

Tack för feedback:en! Ska fundera och bygga lite och fixa en länk till tänkta skeppsregler så det blir lite tydligare. :)

olaberg

Hero
Rymdskepp är ju så stora så där blir kanske hit location logiskt och inte så plottrigt.