Mina tankar i korthet:
* Skeppets uppgraderingar (utöver grundutrustning) skapas gemensamt
* Dessa ger unika färdigheter
* Skeppsaugmenteringar har en träffplats - en uppgradering som kan slås ut
Sitter på bussen mot GothCon och funderar på något som är odefinierat i mitt SF-rollspel - skeppen.
Tanken är att spelarna är en liten samarbetande besättning på ett där den största ytan tas upp av bränsle och nödvändig struktur. Beroende på vilka "backers" (korporationer och nationer) rollpersonerna har så har de olika standardmallar.
Det jag funderar på är hur jag ställa upp det här. Min spontana tanke är att man har moduler (utöver standardmoduler) som ger olika skeppsegenskaper (regenbays, puppeteeringcentral, fabrikör o s v), som spelarna är med och lägger till som grupp, och att dessa moduler sedan blir moduler man kan skada i olyckor, konflikter med mera. Det enklaste vore att fylla i en tabell eller lista, det som följer ur RP-reglerna vore att ha träffområden i en ifyllbar bild.
Jag hämtar min främsta tanke på hur jag vill ha det upplagt från FTL, vilket jag vet snor från flertalet gamla spel med liknande saker.
Rent regelmässigt så skiljer sig detta marginellt från hur rollpersoner hanterar skador: då de kan ha flera augmenteringar på samma kroppsdel men bara en slås ut vid skada, medan skepp har en modul (skeppsaugmentation) som slås ut vid skada på skeppet. Möjligen kan man göra modulerna lite tåligare och slå för att se om de blir oanvändbara vid träff på dem.
Jag ska fundera lite mer på saken.
* Skeppets uppgraderingar (utöver grundutrustning) skapas gemensamt
* Dessa ger unika färdigheter
* Skeppsaugmenteringar har en träffplats - en uppgradering som kan slås ut
Sitter på bussen mot GothCon och funderar på något som är odefinierat i mitt SF-rollspel - skeppen.
Tanken är att spelarna är en liten samarbetande besättning på ett där den största ytan tas upp av bränsle och nödvändig struktur. Beroende på vilka "backers" (korporationer och nationer) rollpersonerna har så har de olika standardmallar.
Det jag funderar på är hur jag ställa upp det här. Min spontana tanke är att man har moduler (utöver standardmoduler) som ger olika skeppsegenskaper (regenbays, puppeteeringcentral, fabrikör o s v), som spelarna är med och lägger till som grupp, och att dessa moduler sedan blir moduler man kan skada i olyckor, konflikter med mera. Det enklaste vore att fylla i en tabell eller lista, det som följer ur RP-reglerna vore att ha träffområden i en ifyllbar bild.
Jag hämtar min främsta tanke på hur jag vill ha det upplagt från FTL, vilket jag vet snor från flertalet gamla spel med liknande saker.
Rent regelmässigt så skiljer sig detta marginellt från hur rollpersoner hanterar skador: då de kan ha flera augmenteringar på samma kroppsdel men bara en slås ut vid skada, medan skepp har en modul (skeppsaugmentation) som slås ut vid skada på skeppet. Möjligen kan man göra modulerna lite tåligare och slå för att se om de blir oanvändbara vid träff på dem.
Jag ska fundera lite mer på saken.