Flödesschemor rockar. De är bra både för speldesignern och för läsaren. Speldesignern kan inte ha en luddig text där saker och ting tas upp men vissa situationer som kan uppstå är otydliga. Det tvingar mig att se alla eventualiteter, avgöra i vilken ordning saker ska göras, tvingar mig att rensa bort alla otydligheter. För läsaren är det också skitbra, då en otydlig text ibland kan ge upphov till dubbla tolkningar. "Vänta, menar han att jag ska göra såhär eller såhär?". Genom att kolla på ett flödesschema kan man få direkta, entydiga svar. Därför har jag ett gäng flödesschemor i Utpost. Därför har jag ett i slutet av Banansystemet. Därför har jag just gjort ett för Svart av kval, vit av lust. Och det sistnämnda fick mig att behöva definiera en luddighet som låg i systemet, trots två speltest. Jag är konstruktör och jag gör ritningar till vardags, så det kan vara därför jag tycker att flödesschemor är så bra. De definierar på ett entydigt sätt exakt hur systemet ser ut. Ingen dubblering, inga otydligheter.
En annan cool grej med flödesschemor är att de visar en hur komplicerat ens system egentligen är. Svart av kval är ju väldigt minimalistiskt, men flödesschemat blir faktiskt ganska komplicerat. Jag håller fortfarande på och jobbar med det, så jag slänger in schemat från Banansystemet här för att illustrera hur ett schema kan se ut (kolla bifogade filer).
Tycker ni också att flödesschemor rockar? Gör ni flödesschemor för era spel? Eller är de för komplicerade? Jag kan tänka mig att man kan göra flödesschemor för andra spel för att riktigt grokka hur de fungerar.
En annan cool grej med flödesschemor är att de visar en hur komplicerat ens system egentligen är. Svart av kval är ju väldigt minimalistiskt, men flödesschemat blir faktiskt ganska komplicerat. Jag håller fortfarande på och jobbar med det, så jag slänger in schemat från Banansystemet här för att illustrera hur ett schema kan se ut (kolla bifogade filer).
Tycker ni också att flödesschemor rockar? Gör ni flödesschemor för era spel? Eller är de för komplicerade? Jag kan tänka mig att man kan göra flödesschemor för andra spel för att riktigt grokka hur de fungerar.
Attachments
-
448.4 KB Views: 46