Nekromanti Flaggor

han göte

Warrior
får man använda flaggor hursom helst? eller är de nån sm äger rättigheter till dme lr så. då menar jag flaggor som t.ex. sveriges eller skåns och liknande.

Foggmock

Myrmidon
Tja, har man uniform och inte är "tjänsteutövande" får man inte ha en svensk flagg-patch, till exempel, eftersom man kan ge intrycket av att vara just tjänsteutövande svensk soldat.

I tryck? Ska inte vara några problem. Vi har väldigt liberala flagglagar i det här landet och ingen "äger" vår flagga såvittjag vet.

LukeFagwalker

Veteran
beror ju på vad du ska ha flaggan till.
vill du hissa upp den i stången e det la klart du får det.
men vill du göra en bild med en hög vita killar som sparkar på en svart kille är det taskigt om du skulle göra att en av sparkarna håller en skånsk flagga då det skulle kunna sprida fördomar om att skånska vita killar gillar att spakra på svarta killar.

han göte

Warrior
men menar att använda flaggan som flaggan till ett land i ett rollspel o ha med den i böcker och så

Foggmock

Myrmidon
Inget fel i det, förutom att man hela tiden kommer anknyta landet Korpilombolo till skåne eller Sverige om de har identiska flaggor.

Personligen tycker jag att det vore bättre att hitta på en egen flagga.

Frixeray

Swordsman
Fast han kanske menar till ett verklighetsbaserat spel, och då är det ju verkligen inget fel att använda de flaggor som finns.

Så nej, jag skulle anse att de flaggor som finns för olika territorier världen över är public domain. Däremot så gäller det ju givetvis inte flaggor för diverse organisationer och inte heller för flaggor för fiktiva länder

Jambu

Swordsman
tilläggsfråga

En resonabel fråga. Om man exempelvis vill göra en hemsida där man kan välja mellan engelsk och svensk text, och man vill ha två flaggor som visar detta, finns det något ställe på internet varifrån man kan ta flaggor som är exakta utan att behöva fråga för att inte bryta mot upphovsrättslagen? Någon databas med exakta flaggor?

Dewil

Skrivbordsgeneral
Re: tilläggsfråga

En resonabel fråga. Om man exempelvis vill göra en hemsida där man kan välja mellan engelsk och svensk text, och man vill ha två flaggor som visar detta, finns det något ställe på internet varifrån man kan ta flaggor som är exakta utan att behöva fråga för att inte bryta mot upphovsrättslagen? Någon databas med exakta flaggor?
Kolla hos Wikipedia. Jag kan inte deras licenser, men jag skulle tro att det är OK att låna såväl flaggor som programvara, bilder och text därifrån.

Dewil