Nekromanti Flail

Lonewolf

Veteran
En fråga utav det mer praktiska slaget, hur är det egentligen man bär en flail? Jag har sett att många har en kedja under handtaget som man kan hänga den i, men om man hänger den i bältet, kommer inte själva klotet/kloten släpas i marken då? Jag menar kedjan är ju trots allt några decimeter. Och det plus skaftet och klotet?

Krille

Super Moderator
  • Är du på ett slagfält, i näven.
  • Är du på väg till ett slagfält, i packningen på lämplig packhäst eller kärra.
  • Vid alla andra tidpunkter, i ett lämpligt vapenlager eller som prydnad på en vägg.

Kakan

Veteran
om den inte når ner till marken så kommer den att slå på ditt ben när du går. inte så bekvämt kanske. packa ner den någonstanns till du har användning av den

Xzarjo

Warrior
"Utforskare" med vapen [SOT]

Slagor och liknande pansarbrytande grunks är krigsvapen. De är till för att göra mos av rustningar. Man bär inte rustningar civilt, utan enbart i krig. Alltså går man inte med slagor civilt.

Förutom när man skall i i en kuradiöversvärmad ruin kanske? Eller leta efter ett gammalt kloster i bergen och riskerar möta grotttroll/bergstroll/Vrhaker.
Vist anser jag att ranta runt mellan Talon och örvik iklädd stor plåtrustning och slagsvärd är någe som förstör spelkänslan, men ska man in i ett område där man kan förvänta sig farans långa klor är jag inte den sista att spänna storbågen.

Mvh Vätten...
...vars RP har rantat runt i träsket iklädd full plåtrustning. (Tro mej, det var värt allt släpande och flåsande när Ylkerna kom.)

Duddmannen

Hero
Är inte kedjan till för att säkra den vid handen?

Jag tror att den lilla kedjan på handtaget är till för att men, liksom med en skidstav, skall få ett säkrare grepp om vapnet så att det inte flyger så långt om (läs: när) man fummlar.

/Duddmannen

Krille

Super Moderator
"Utforskare" med sönderrostad rustning

"Vist anser jag att ranta runt mellan Talon och örvik iklädd stor plåtrustning och slagsvärd är någe som förstör spelkänslan, men ska man in i ett område där man kan förvänta sig farans långa klor är jag inte den sista att spänna storbågen."

Nej, men du kommer garanterat vara den siste som kommer upp på morgonen, du kommer att vara öm i kroppsdelar som du inte trodde hade, din rustning kommer att vara sönderrostad efter en vecka och din bågsträng kommer att vara så utsliten att pilen högst nåt en halvmeter om strängen inte går av när du försöker dra bågen.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Tja...

Då frågan inte är direkt Eon-relaterad vore det lämpligare att ställa den i ett annat forum. Rollspelsforumet, kanske?

- Ymir, påpekar faktum

GrottrolletNaug

Swashbuckler
finns det inte stridsgisslar i Mundana?

Borde det inte vara ok att fråga om vapen som faktiskt finns i Eons regelbok?

/Naug, tycker att det borde vara ok

Ymir

Liten kantbaron
Re: finns det inte stridsgisslar i Mundana?

Jag är trött på meningslösa trådar, bara...och var och varannan tråd här är det numera. Kan folk inte försöka skriva lite mer Eon-relaterat? Men du har rätt i det här fallet - lite väl kinkigt av mig. Hade själv mycket väl kunnat fråga något liknande.

- Ymir, påpekar att det heter stridsgissel, dock.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
forumet är en produkt av alla eonspelare

Man får väl liksom hantera att det finns gott om eon- och rollspelsnybörjare och att dessa vill ha information. Att dom faktiskt går ut och försöker hämta denna information tycker jag är ett applåderbart initiativ.

Om du vill ha mer intressanta trådar så får du väl helt enkelt starta dom själv :gremwink:

/Naug, erkänner nybörjarnas existens

Björn Hellqvist

Swordsman
Som Ymir påpekade, så är vapnet du beskriver ett stridsgissel.

- Stridsgissel (ball and chain): handtag med kedja och elak spikboll. Bärs lämpligast i handen (inför strid) eller nedpackad i bagaget. Äger ett; inget man vill bära i bältet...

- Stridsslaga (flail): två pinnar med kort kedja, varav den ena pinnen är elak. Militär variant av den slaga man använder vid tröskning. Observera bälteshaken.

- Morgonstjärna (morning star): pinne med elak spikboll. Bärs lämpligen i handen eller nedpackad. Äger den med rund "verkansdel" (ihålig för att reducera vikten).

Den kedja som man kan hitta på spanska prydnadsgissel är väl tänkt att föreställa en handledsrem, men själv skulle jag nog föredra läder.

Xzarjo

Warrior
Re: "Utforskare" med sönderrostad rustning

Om jag har att välja mellan en fin inoljad rustning och livet väljer jag det senare.
Smärtkänslig och såva i rustning? Inte en bra kombination. :gremsmirk:

Krille

Super Moderator
TWERPS Eon?

"Om jag har att välja mellan en fin inoljad rustning och livet"

...så väljer jag en rustning som inte ställer så stora krav på underhåll och som inte rasar isär på grund av rost efter en vecka. En helrustning i veckan blir dyrt, även om man hittar löjligt stora guldskatter i träsken.

Alternativt stannar jag hemma - vad ska jag ut i träsken och göra i första rummet, egentligen? Eller är det den gamla regeln "äventyrare går på äventyr" från TWERPS som spökar?

"Smärtkänslig och såva i rustning? Inte en bra kombination."

Helrustning och sömn är en värre kombination. Eller snarare en motsägelse.

Xzarjo

Warrior
Re: TWERPS Eon?

...så väljer jag en rustning som inte ställer så stora krav på underhåll och som inte rasar isär på grund av rost efter en vecka.

Jag har också börjat luta åt det hållet, börjar bli av med DoD ilutionen jag haft, dvs stora plåtshabrak behöver inte putsas, oljas, rostar inte och man blir aldrig trött av dom (men det går fortfarande inte att simma i dom).

Alternativt stannar jag hemma - vad ska jag ut i träsken och göra i första rummet, egentligen?

Snarare att vi skulle hade i uppdrag att undersöka en ö och min riddare ansåg att Ylker som sula sten gör jefligt ont. Så efter att ha halat på sig plåten var det bara att lalla runt på ön, ungefär som i en regnrock under en hagelskur. Tyvär funka det inte så bra, ylkerna tyckte det lät roligt när stenarna träffa plåten och snart var det svärmar av dom å plåten började bli bucklig. Komer inte riktigt i håg vad som hende sen, men vi brende ner hela ön som hemd hehe. Kanske inte speciellt smart men det var kul.

Krille

Super Moderator
Re: Granater (OT)

"Granater är närstridsvapen. Så det så."

Och? Frågan är snarare om du använder granater eller stridsgissel civilt (dvs för personskydd och/eller jakt) eller militärt (för att döda fiendesoldater), inte huruvida målet är på nära håll eller långt borta.

Bjorn

Hero
Det beror väl på var man bor???

Och? Frågan är snarare om du använder granater eller stridsgissel civilt (dvs för personskydd och/eller jakt) eller militärt (för att döda fiendesoldater), inte huruvida målet är på nära håll eller långt borta.
Beror inte det på var man bor och hur situationen där ser ut?!? Att bära med sig en AK (krigsbåge) eller ett pumphagel (stridsgissel) kan nog anses ganska överspänt i sverige eller t.o.m. usa, bor man däremot i vissa delar av israel, irakiska kurdistan eller somalia så är det säkert fullt befogat.

Man får helt enkelt anpassa sig efter situationen i det land eller den landsände man spelar i.

/Bjorn

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013

Granater är närstridsvapen. Så det så.
Nej, det är de inte. Granater skjuter man iväg från artilleripjäser och pansarvärnsvapen.
Handgranater må vara ett närstridsvapen, men jag skulle inte kalla dem för det.

Dessutom flyger man inte några meter upp i luften och gör en volt om en handgranat briserar bredvid en. Ville bara slå ihjäl en myt när jag ändå håller på.

storken

Warrior

Handgranater må vara ett närstridsvapen, men jag skulle inte kalla dem för det.
Nog tycker jag inte att handgranater bör räknas mer som närstridsvapen än kastknivar.