Nekromanti Flame wars om genus, konstruktivt?

MattiasLejbrink

Swordsman
Apropå att det ofta blir långa (och ibland upphettade) diskussioner kring normer (ofta könsnormer) på det här forumuet tänkte jag länka mina tankar kring hur man kan arbeta normbrytande genom att helt enkelt inte reproducera normen själv. Jag tror det är effektivare än att "ta fajten".

Länk till texten

Troberg

Sinister eater
MattiasLejbrink said:
Apropå att det ofta blir långa (och ibland upphettade) diskussioner kring normer (ofta könsnormer) på det här forumuet tänkte jag länka mina tankar kring hur man kan arbeta normbrytande genom att helt enkelt inte reproducera normen själv. Jag tror det är effektivare än att "ta fajten".
Alltså, det där är en balansgång. Det finns folk som verkligen lever normen och trivs med det. Det finns tjejer som älskar att sminka sig, ha rosa nagellack, jättehöga klackar och rosetter i håret. Det finns killar som gillar att välta träd i skogen, snusa och lukta diesel. Man får inte driva det så långt att man tar ifrån dem deras utrymme. För man det så skapar man lätt en uppsättning omvända stereotyper, där det är rätt att vara (enligt dagens normer) könskonträr och fel att vara (enligt dagens normer) stereotyp. Då är det liksom samma problem som idag, bara med ombytta roller.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Tur att vi inte ens är i närheten av att nå dit ännu då, så vi slipper oroa oss för det här.

Anchorman

Swashbuckler
Troberg said:
MattiasLejbrink said:
Alltså, det där är en balansgång. Det finns folk som verkligen lever normen och trivs med det. Det finns tjejer som älskar att sminka sig, ha rosa nagellack, jättehöga klackar och rosetter i håret. Det finns killar som gillar att välta träd i skogen, snusa och lukta diesel. Man får inte driva det så långt att man tar ifrån dem deras utrymme. För man det så skapar man lätt en uppsättning omvända stereotyper, där det är rätt att vara (enligt dagens normer) könskonträr och fel att vara (enligt dagens normer) stereotyp. Då är det liksom samma problem som idag, bara med ombytta roller.
Det är ingen som har sagt att vara "stereotyp efter dagens normer" är fel problemet blir när man förväntas vara det bara för att man tillhör ett visst kön.

Cassius

Hero
Troberg said:
MattiasLejbrink said:
Detta är väldigt viktigt. Jag vet att jag och Troberg inte håller med varandra i frågan som sin helhet, men här är vi helt överens.

För mig handlar genusdebatten just om att människor ska få vara sin fulla potential. Få knulla hur de vill, klä sig som de vill och bete sig som de vill. Det handlar om att min syster inte ska vara en slampa för att hon knullar med dom hon vill och att min tjej inte ska få lägre lön för att hon förväntas vara sämre. Det handlar inte om en kritik av normer för att förändra dom utan för att öppna upp portarna till där vi inte måste vara slavar under dom.

Vimes

Sillkung
Troberg said:
Det finns folk som verkligen lever normen och trivs med det. Det finns tjejer som älskar att sminka sig, ha rosa nagellack, jättehöga klackar och rosetter i håret.
Låter jävligt queer.

Ond bråd död

Swashbuckler
Låter bra. Mer göra som Krank och göra ett eget rollspel som är genusmedvetet(usch vilket ord egentligen) än att bara bråka.

RasmusL

Champion
Bråk engagerar, syns, upprör och vägrar hålla sig i bakgrunden. Att sedan leva som man lär är givetvis bra, ingen tycker om en hycklare.

Just på internetforum ger hetsiga diskussioner mer incitament att logga in, det skapar fler instanser av att känna sig "sedd" så absolut, flejma på!

Cassius

Hero
Vimes said:
Troberg said:
Det finns folk som verkligen lever normen och trivs med det. Det finns tjejer som älskar att sminka sig, ha rosa nagellack, jättehöga klackar och rosetter i håret.
Låter jävligt queer.
Just my point!

Basenanji

Postd20modernist
För all del.

Samtidigt kan jag undra om det ibland kanske kunde ge mer att pressa folk på vad de verkligen tycker. Jag som oftast stör mig på rasism och klassproblematik skulle då vilja att debatten kunde innebära att mina motdebattörer fick "prata till punkt", hela vägen.

Om man tycker att SD:s politik är bra eller att "könsmaktsordningen existerar inte", då skulle jag faktiskt hellre se att man pratade om det. Och verkligen vände på alla stenar: hur skulle Sverige se ut om SD fick som de ville och hur skulle man åstadkomma detta? Eller i genusdebstten: om sådant som könsmaktsordningar inte existerar, hur ser man då på män och kvinnor?

Ibland fegar liksom debatten ur på något sätt.

Men visst, det ena behöver väl inte alltid utesluta det andra och det är väl klokt att välja sina strider.

Troberg

Sinister eater
Robert Jonsson said:
Tur att vi inte ens är i närheten av att nå dit ännu då, så vi slipper oroa oss för det här.
Nja, fast folk kan ju börja komma i kläm redan idag...

Troberg

Sinister eater
Cassius said:
Troberg said:
MattiasLejbrink said:
Detta är väldigt viktigt. Jag vet att jag och Troberg inte håller med varandra i frågan som sin helhet, men här är vi helt överens.

För mig handlar genusdebatten just om att människor ska få vara sin fulla potential. Få knulla hur de vill, klä sig som de vill och bete sig som de vill. Det handlar om att min syster inte ska vara en slampa för att hon knullar med dom hon vill och att min tjej inte ska få lägre lön för att hon förväntas vara sämre. Det handlar inte om en kritik av normer för att förändra dom utan för att öppna upp portarna till där vi inte måste vara slavar under dom.
Exakt. Du sade det bättre än jag.

Grejen är att oavsett vilka normer som finns så ska alla människor (utom Fritzl och såna, såklart) vara OK. Tolerans inför alla, oavsett normtillhörighet eller brist på sådan.

Exempel:

För några årtionden så betraktades homosexualitet som en mentalsjukdom. För mindre än tio år sedan betraktades BDSM som en mentalsjukdom. Jag ställer inte upp på att man på det sättet stämplar människors preferenser drifter som sjukdomar. Det sagt så tycker jag inte heller att det ska bli obligatoriskt, även om jag gillar BDSM så tycker jag inte att det ska tvingas på andra (såvida de inte är med på att bli påtvingade det, såklart).