En kul grej som evolverade på en serie filmvisningar med polare:
Man bygger en regelteknisk mekanism för flashbacks. Dessa finns av två slag: Bra och dåliga.
Bra flashbacks ger en omedelbar bonus av något slag, typ höjd CL med nästa test, automatiskt lyckat, eller något liknande. Det är ju ofta så att hjälten, precis innan han ska ta sig ur en knivig situation av något slag, minns några uppmuntrande ord, eller varför han är ute och hämnas, eller något liknande. Flashbacken måste beskrivas av spelaren.
Dåliga flashbacks är kravet för att man ska få ha bra flashbacks. Konceptet baseras delvis på Max Paynes banor mellan akterna: man hamnar i en ond dröm och man måste anstränga sig för att ta sig ut överhuvudtaget. Rollspelets handling avbryts alltså och man kör ett mycket kort surrealistiskt sidoäventyr, som kräver att man övervinner en utmaning med tankekraft och/eller tärningsslag. Dåliga flashbacks sköts bäst när man sover (eller bara råkar vara medvetslös) och beskrivs av SL (tankekraftutmaningar) eller spelaren själv (klara-tester-utmaningar).
Om man misslyckas med utmaningen i en dålig flashback får man svår huvudvärk, sänkt viljestyrka eller vad resten av systemet nu tillåter en att ha. Om man däremot lyckas har man förtjänat rätten till en bra flashback.
Kan ni komma på något sätt att förbättra idén?
Man bygger en regelteknisk mekanism för flashbacks. Dessa finns av två slag: Bra och dåliga.
Bra flashbacks ger en omedelbar bonus av något slag, typ höjd CL med nästa test, automatiskt lyckat, eller något liknande. Det är ju ofta så att hjälten, precis innan han ska ta sig ur en knivig situation av något slag, minns några uppmuntrande ord, eller varför han är ute och hämnas, eller något liknande. Flashbacken måste beskrivas av spelaren.
Dåliga flashbacks är kravet för att man ska få ha bra flashbacks. Konceptet baseras delvis på Max Paynes banor mellan akterna: man hamnar i en ond dröm och man måste anstränga sig för att ta sig ut överhuvudtaget. Rollspelets handling avbryts alltså och man kör ett mycket kort surrealistiskt sidoäventyr, som kräver att man övervinner en utmaning med tankekraft och/eller tärningsslag. Dåliga flashbacks sköts bäst när man sover (eller bara råkar vara medvetslös) och beskrivs av SL (tankekraftutmaningar) eller spelaren själv (klara-tester-utmaningar).
Om man misslyckas med utmaningen i en dålig flashback får man svår huvudvärk, sänkt viljestyrka eller vad resten av systemet nu tillåter en att ha. Om man däremot lyckas har man förtjänat rätten till en bra flashback.
Kan ni komma på något sätt att förbättra idén?