Nekromanti Flashbacks

Viktor E

Veteran
Joined
23 Mar 2004
Messages
51
Location
Göteborg
En kul grej som evolverade på en serie filmvisningar med polare:

Man bygger en regelteknisk mekanism för flashbacks. Dessa finns av två slag: Bra och dåliga.

Bra flashbacks ger en omedelbar bonus av något slag, typ höjd CL med nästa test, automatiskt lyckat, eller något liknande. Det är ju ofta så att hjälten, precis innan han ska ta sig ur en knivig situation av något slag, minns några uppmuntrande ord, eller varför han är ute och hämnas, eller något liknande. Flashbacken måste beskrivas av spelaren.

Dåliga flashbacks är kravet för att man ska få ha bra flashbacks. Konceptet baseras delvis på Max Paynes banor mellan akterna: man hamnar i en ond dröm och man måste anstränga sig för att ta sig ut överhuvudtaget. Rollspelets handling avbryts alltså och man kör ett mycket kort surrealistiskt sidoäventyr, som kräver att man övervinner en utmaning med tankekraft och/eller tärningsslag. Dåliga flashbacks sköts bäst när man sover (eller bara råkar vara medvetslös) och beskrivs av SL (tankekraftutmaningar) eller spelaren själv (klara-tester-utmaningar).

Om man misslyckas med utmaningen i en dålig flashback får man svår huvudvärk, sänkt viljestyrka eller vad resten av systemet nu tillåter en att ha. Om man däremot lyckas har man förtjänat rätten till en bra flashback.

Kan ni komma på något sätt att förbättra idén?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Sidecuts

En rolig variant kunde vara en sidecut-teknik: en rollpersons handling vävs intensivt samman med något annat som händer på annan plats.

Exempel: Rollpersonen Turkish slår vad med Mickey om att en hare ska fångas av två elaka hundar. Spelaren inser dock att Turkish är rätt urusel på vad, så spelaren säger "Sidecut! Tyrone får avgöra!"

Istället för att Turkish slår ett slag för Vadslagning, eller att spelaren får gissa vad som står i äventyret, så avgörs det hela av Tyrone på något sätt. Tja, spelledaren tackar inte nej till det, eftersom Tyrone faktiskt är jagad av Londons undre värld. Så Tyrone finner sig plötsligt vara jagad av två av buset i London. Tyrone springer och springer, och spelledaren beskriver hur hundarna knappar in på haren. Tyrone blir inträngd i ett hörn och hundarna nafsar haren i hälarna. Tyrone släpas in till gangsterbossen som bussar sina hundar på honom, och hundarna som jagar haren går in för sista anfallet. Tyrone börjar yla "sluta, jag ska berätta allt!", haren kommer undan, och Turkish förlorar vadet.
 
Top