Basenanji
Postd20modernist
- Joined
- 4 Nov 2002
- Messages
- 9,920
Jag tror mig ha kommit på en bra idé.
Jag tänkte ha med en slp som spelarna känner sedan tidigare. Tanken är dock att de inte minns honom så tydligt. Alltså kommer de från början ha mindre kunskap om slp:n.
Typ:
"Mårten var en trevlig men blyg kille som gick i din parallellklass på gymnasiet. Han hoppade av i tvåan, du minns inte varför."
Men vartefter spelet fortgår minns de slp:n bättre och bättre, varpå jag förser spelarna med info i form av små korta berättelser som ska likna flashbacks.
Typ:
"Du minns helt plötsligt att du någon gång såg Mårten i duschen efter gympan. Han fick en utskällning av läraren. Bråket handlade om något trivialt, som att han vägrade duscha."
Men! Grejjen är att spelarna ska få olika flashbacks och så många att de kanske inte redogör för varje. En del kommer ju vara grymt triviala och egentligen inte innehålla någon viktig info öht.
Typ:
"Mårten gick i samma franskagrupp som Louise, den snyggaste tjejen på skolan."
Och en del kommer ligga väldigt nära en viktig händelse.
Typ:
"En gång gick du tillbaka till omklädningsrummet för att hämta något du glömt. I duschen stod Mårten, ensam. Hans rygg var fullkomligt söndertrasad av stora klösmärken och han grät tyst som om han inte ville att det skulle höras."
Givetvis kommer de misstänksamma spelarna ana vilka ledtrådar som är viktiga och vilka som är oviktiga, men på samma sätt som minnet kan spela en spratt så tänkte jag distortera hågkomsterna så att en del kanske bara låter skumma för att de är suddiga minnen. Mina exempel ovan är dessutom skrivna så att ni ska förstå upplägget, i första hand.
---
Allt det där ska hända parallellt med att spelet fortgår. Tanken är att det kommer fördjupa spelet mellan spelare och spelledarpersoner.
På eller av? Bra eller dåligt?
/Basenanji
Jag tänkte ha med en slp som spelarna känner sedan tidigare. Tanken är dock att de inte minns honom så tydligt. Alltså kommer de från början ha mindre kunskap om slp:n.
Typ:
"Mårten var en trevlig men blyg kille som gick i din parallellklass på gymnasiet. Han hoppade av i tvåan, du minns inte varför."
Men vartefter spelet fortgår minns de slp:n bättre och bättre, varpå jag förser spelarna med info i form av små korta berättelser som ska likna flashbacks.
Typ:
"Du minns helt plötsligt att du någon gång såg Mårten i duschen efter gympan. Han fick en utskällning av läraren. Bråket handlade om något trivialt, som att han vägrade duscha."
Men! Grejjen är att spelarna ska få olika flashbacks och så många att de kanske inte redogör för varje. En del kommer ju vara grymt triviala och egentligen inte innehålla någon viktig info öht.
Typ:
"Mårten gick i samma franskagrupp som Louise, den snyggaste tjejen på skolan."
Och en del kommer ligga väldigt nära en viktig händelse.
Typ:
"En gång gick du tillbaka till omklädningsrummet för att hämta något du glömt. I duschen stod Mårten, ensam. Hans rygg var fullkomligt söndertrasad av stora klösmärken och han grät tyst som om han inte ville att det skulle höras."
Givetvis kommer de misstänksamma spelarna ana vilka ledtrådar som är viktiga och vilka som är oviktiga, men på samma sätt som minnet kan spela en spratt så tänkte jag distortera hågkomsterna så att en del kanske bara låter skumma för att de är suddiga minnen. Mina exempel ovan är dessutom skrivna så att ni ska förstå upplägget, i första hand.
---
Allt det där ska hända parallellt med att spelet fortgår. Tanken är att det kommer fördjupa spelet mellan spelare och spelledarpersoner.
På eller av? Bra eller dåligt?
/Basenanji