Nekromanti Flatfooted

Dr. Acula

Veteran
Vad menas med att en karaktär är "flatfooted" att karaktären är plattfotad? Eller har den ramlat eller vad vad VAAAAD?

Duddmannen

Hero
Med flatfooted menas att personen är överraskad/tagen på sängen, med handen i kakburken. Om man smyger sig på någon utan att han märker det kan man anfalla helt utan förvarning och då räknas motståndaren som flatfooted. Det innebär bland annat att han inte kan tillgodoräkna sig sin Dex-bonus på AC, vilket gör det lättare att skada honom. Andra situationer kan inträffa där samma regel gäller. En osynlig anfaller, en dold krypskytt avlossar ett skott osv. I DMG finns utförligare beskrivning av detta.

Cynik

Veteran
Duddmannen förklarade det bra. En regel som folk brukar missa är annars att vid överraskning så är man flatfooted tills det blir ens tur att agera. Dvs om du överraskar någon så får du göra en överraskningshandling mot denne och denne är då flatfooted dessutom; om du vinner iniativet i nästa runda så är motståndaren fortfarande flatfooted tills dennes iniativ kommer in.

Man bör alltså inte bli överraskad av rogues med många attacker...

Oldtimer

Slava Ukraini!
Med flat-footed avses att man är handfallen. När spelet växlar från utforskning till strid, är alla handfallna när striden börjar. Detta tillstånd varar tills man har fått chansen att agera i striden. Man är helt enkelt inte riktigt med på vad som händer förrän man själv har börjat strida.

En handfallen varelse kan normalt inte ducka undan hugg lika bra och inte heller utnyttja de blottor som motståndare lämnar. Detta betyder att man som handfallen dels är förvägrad sin eventuella Händighetsfördel på pansarklassen (Dex bonus to AC) och dels inte kan utföra några gratisattacker (Attacks of Opportunity). Observera att Händighetsnackdelar på PK inte försvinner av att man är handfallen - det går fortfarande bra att vara dålig på att ducka. Lägg också märke till att det bara är på PK som fördelen förvägras - fördelen räknas fortfarande in på Reflexräddningsslaget, avståndsattacker, färdigheter, osv.

Det faktum att man som handfallen är förvägrad sin Händighetsfördel på PK gör att rackare tillåts utföra tjuvhugg (rogue sneak attack) på en. Om man själv är rackare eller barbar av tillräcklig grad, gör klassförmågan Sjätte sinne (Uncanny Dodge) att man behåller sin Händighetsfördel på PK även som handfallen, och därmed är man skyddad mot tjuvhugg i det läget.

Det faktum att man inte får gratisattacker som handfallen, motverkas med knepet Stridsreflexer (feat Combat Reflexes) som tillåter gratisattacker även som handfallen.

Praktiskt sett innebär detta att man kan stå där som ett fån och bli kringsprungen och tjuvhuggen inte bara i en eventuell överraskningsrunda, utan även i den första normala stridsrundan tills turordningen kommer ner till ens initiativvärde. Knepet Förbättrat initiativ (feat Improved Initiative) hjälper dig att komma på så högt initiativvärde som möjligt och färdigheterna Upptäcka och Lyssna (skills Spot and Listen) samt knepet Uppmärksamhet (feat Awareness) hjälper dig att inte stå som ett fån i överraskningsrundan.

Lägg till sist märke till att man aldrig kan bli handfallen under pågående strid.

/Mikael

Hellzon

Långsamma Vargen
Lägg till sist märke till att man aldrig kan bli handfallen under pågående strid.

Utom vid flankning då. Är jag inte helt borta räknas man väl som plattfotad när man blir flankad av en rouge? Tror jag./images/icons/crazy.gif

Oldtimer

Slava Ukraini!
Nix.

Du blandar ihop det lite. Handfallen (flat-footed) innebär två saker: ingen Hän-fördel (Dex bonus) och inga gratisattacker (Attacks of Opportunity). Den första effekten gör att rackare (rogue) kan tjuvhugga (sneak attack) dig.

Rackare kan dessutom tjuvhugga dig i andra lägen där du mist din Hän-fördel utan att du för den delen räknas som handfallen. En rackare kan dessutom tjuvhugga dig om han (och en av hans allierade) omringar dig (flanking), men inte heller då räknas du som handfallen.

Alltså:
Handfallen => Ingen Hän-fördel + inga gratisattacker
Ingen Hän-fördel => Möjlig att tjuvhugga
Omringad => Möjlig att tjuvhugga

Du ser att man inte kan följa resonemanget baklänges. Pilarna pekar bara åt ett håll.

/Mikael

P.S. Din formulering "räknas man väl som plattfotad när man blir flankad av en rouge (= rött puder)" måste nog vara dagens häftigaste rollspels-svengelska. /images/icons/smile.gif

Hellzon

Långsamma Vargen
Ännu en lysande förklaring av Oldtimer! Tackar tackar. /images/icons/laugh.gif

Och apropå svengelskan: Rogue/rouge har jag inte lärt mig än, jag lär få göra det eftersom jag spelar en sådan för tillfället. /images/icons/wink.gif

Oldtimer

Slava Ukraini!
Rogue/rouge har jag inte lärt mig än

Du är i gott sällskap. Det är nog den vanligaste felstavningen - även på amerikanska D&D-forum. /images/icons/smile.gif

/Mikael