Nekromanti Flegma och Umbra?

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Detta är något som jag alltid har tänkt skriva och fråga om, men lika många gånger glömt bort att göra. Jag vore evigt tacksam om någon förklarade vad följande saker, ur Mystik & Magi, är:

* Kalisalpeter? (någon syra? Det första jag tänker på är salpetersyra)

* Alruna?

* Ebenholts?

* Stormhatt?

* Zedoarrot?

* Flegma?

* Umbra? (ett stort frågetecken, varken jag eller någon i min bekantskapskrets har någonsin hört ordet förut - fast det fanns en snubbe som hette det i Morrowind /images/icons/smile.gif)

Tack på förhand, om någon tar sig tiden.

Krille

Super Moderator
"* Kalisalpeter? (någon syra? Det första jag tänker på är salpetersyra)"

Nästan. I vår värld är det en förening som har formeln KNO<sub>3</sub> och används som bas i gödning och krut.

"* Alruna?"

En växt vars rot kan anta konstiga proportioner. Det sägs att den uppstår när man hänger någon och denne ejakulerar i dödsögonblicket och säden droppar ner på marken.

"* Ebenholts?"

Svart, tungt, hårt och massivt ädelträslag.

"* Stormhatt?"

En ört som kan driva bort varuilvar. Giftig för människor. Är mer känt som "wolfsbane" på utrikiska.

"* Zedoarrot?"

Rot från amomum zedoaria, medicinalväxt som används efter barnafödande, giftbett, hjärtbesvär, kvicksilverförgiftning och anses vara bra för magen.

"* Flegma?"

Slem som styr kroppsfunktionerna.

"* Umbra?"

Jordart, ger ett rödbrunt färgpigment.

Foggmock

Myrmidon
Det sägs att den uppstår när man hänger någon och denne ejakulerar i dödsögonblicket och säden droppar ner på marken.

Det fick vi aldrig lära oss på mellanstadiet.. /images/icons/wink.gif

Nä, seriöst. Var det inte också så att man trodde att den besatt allsköns olika magiska egenskaper, som att den hjläpte skörden och kunde bringa olycka över nån som man ogillade (typ förbannelse).. man var dessutom tvungen att sälja den billigare än man köpt den, annars drabbades man av dess fulla kraft.. eller nått.

Krille

Super Moderator
"Nä, seriöst. Var det inte också så att man trodde att den besatt allsköns olika magiska egenskaper, som att den hjläpte skörden och kunde bringa olycka över nån som man ogillade (typ förbannelse).. man var dessutom tvungen att sälja den billigare än man köpt den, annars drabbades man av dess fulla kraft.. eller nått."

Bland annat. Alruna har en hel del konstiga egenskaper. Den kallas även mandragora (engelska "mandrake", lat. "mandragora officinalis") eller bjära.

Och medan vi ändå kollar upp saker, enligt grekerna så mådde man bra om det fanns en bra balans mellan de fyra kroppsvätskorna blod, gul galla, svart galla och flegma.

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Re: Flegma och Umbra? [OT]

[Off-Topic]

Hur kan du veta så otroligt mycket?

Vad har du för utbildning? /images/icons/smile.gif

What's your secret?

Staffan

Myrmidon
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Och medan vi ändå kollar upp saker, enligt grekerna så mådde man bra om det fanns en bra balans mellan de fyra kroppsvätskorna blod, gul galla, svart galla och flegma.

<hr></blockquote>

Därav uttrycket "att vara vid sina sunda vätskor."

Sereg_UBBT

Swashbuckler

alle de ord du listade går att hitta förklaring på med första bästa sökmotor (google.com till exempel). Förrutom zedoarrot som den inte hittade, men det kanske beror på fel stavning.

Fast nu kanske Krille kunde allt detta utan hjälp utav internet och sökmotor.. det skulle ju inte förvåna mig.

Krille

Super Moderator

"Fast nu kanske Krille kunde allt detta utan hjälp utav internet och sökmotor.. det skulle ju inte förvåna mig."

Flegma och zedoarrot var jag faktiskt tvungen att slå upp, och jag var tvungen att konsultera min kemibok för formeln på kalisalpeter, även om jag visste vad det användes till. Det latinska namnet på alruna var jag också tvungen att slå upp, men dess mytologi och användning kände jag till.

Zedoarrot hittades lättast genom att bara söka på "zedoar" utan rot. Det gav mig de ledtrådar som behövdes för att söka vidare.

Bjorn

Hero
Umbra (OT)

Om jag inte missminner mig så:

Umbra är ju också den del av en solförmökelse där solens skiva är helt skymd. (Till skillnad från penumbran där solens skiva bara är delvis skymd.)

Fast det är kanske svårt (men rätt så kul) att ha i en alkemisk pryl.

/Bjorn

Krille

Super Moderator
Re: Umbra (OT)

"Umbra är ju också den del av en solförmökelse där solens skiva är helt skymd. (Till skillnad från penumbran där solens skiva bara är delvis skymd.)"

Nästan rätt. När ett område på Jorden är i umbran så har man en total solförmörkelse. I penumbran har man en partiell solförmörkelse.

P|uT0NiUm

Swashbuckler

Oj. Du har ju gjort värsta researchen, bara för lilla mig (och alla andra som har undrat över det där). Tack så mycket!

Antingen måste jag vara selektivt blind eller bara dum i huvudet, för jag har sökt på allt det där och inte hittat så mycket som en liten ledtråd...

(P.S. Jag sover inte heller på lektionerna, men är fortfarande långt mer obildad /images/icons/wink.gif)

Organ

Out of time, out of mind
>"* Alruna?"
>
>En växt vars rot kan anta konstiga proportioner. Det sägs att >den uppstår när man hänger någon och denne ejakulerar i >dödsögonblicket och säden droppar ner på marken.
>
>
>"* Stormhatt?"
>
>En ört som kan driva bort varuilvar. Giftig för människor. Är >mer känt som "wolfsbane" på utrikiska

Dessutom kan man (om man gillar att experimentera med sånt) bli en jävligt kul kille om man doserar rätt.

/Anders