Nekromanti Fler äventyrs ideér

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
Jag har en bunke ideér på äventyr liggandes här och tänkte dela med mej av en av dem(till att börja med).

Äventyret är tänkt att utspela sig på Mars och Phobos. Rollpersonerna ska vara anställda av ESA. ESA samt ett annat företag bedriver gruvdrift(främst vatten till drift av rymdfarkoster) på Phobos, dock så är det andra företagets verksammhet betydligt mer framgångsrik än ESAs. Gruvdriften på Phobos är enormt viktig för ESA iom de inte vill/får vara beroende av någon annan för bränsle med tanke på militär verksammhet etc. Därför vill ESA på något vis göra sig av med det andra företagets Phobosbas på något snyggt vis.

ESA bestämmer sig för att genomföra ett fakeat sprängattentat på sin gruva på Phobos för att sedan skylla på Marslib eller någon annan terroristorganisation samt att det andra företaget skulle ha gett stöd till dem. Därmed så kan ESA få rätt att anfalla eller överta det andra företagets gruva.

För att undvika allt förstora egna förluster så bestämmer sig ESA för att flyga ut all viktig personal. Täckmantlen för detta är att de ska på någon form av utbildning/konferense eller dylikt. Samtidigt så ska någon uppdatera gruvans AI som gör att AI får tillgång till styrningen av de livsuppehållande funktionerna(el, luft etc) samt tvingar den till att stänga ner dessa samt att öppna en lucka som släpper ut luften ur gruvan(med lite redigering i efterhand så ska den se uppsprängd ut).

Rollpersonernas jobb är att vara besättning på ett av rymdflygplanen( två totalt ) som ska flyga ner arbetarna till Mars. Med sig till Phobos har de med sig en person, som bär med sig uppdateringarna, men detta vet varken de eller personen själv. Dock så uppstår någon form av försening vilket gör att bara det första rymdflygplanet hinner lämna Phobos innan helvetet bryter löst. Alla som är planerade att dö, de som skulle åka med rollpersonernas rymdflygplan samt ett par av rollpersonerna(dessa har dock färdigskapade karaktärer vilka bara dör för att visa dödligheten. De spelarna som har dessa ska snart få börja spela sina riktiga karkatärer) dör. Rymdflygplanet tappar strömförsörjning, förmåga att sända radio samt iom el förlusten även syretillförseln och allt annat som rymdstationen servar med. Dock så kvarstår förmågan att ta emot signaler. Pga någon form av felkonstruktion så går inte rymdflygplanets egna system igång, så det enda den kvarvarande besättningen har är den existerande luften i karbinen samt den som finns i de rymddräkter som även finns på planet. De spelare som fick sina karaktärer dödade får sina ny rollpersoner nu också. Det är ett par personer som överlevde iom att de blev skyddade av en luftsluss. Däribland finns en tekniker/hacker. De har också bara den luften som finns i rummet att leva på. Dock så kommer de att hitta gruvans gamla kontrollrum som användes innan AIn tog över all form av service. Därinne finner de rymddräkter så att de får utökad livslängd. samt att de kan starta upp kontrollrummet på reservkraft men alla system det styr är fortfarande strömlöst. De två grupperna av rollpersoner kommer att träffas och det startar en kamp mot klockan att överleva.

Här kommer lite ideér till

Startar de strömmen så kommer även AIn att gå igång och den har nu uppgiften att döda allt levande på gruvan så att ingen kan berätta något ifall något kan länkas till att det var ESA som icensatte allt. Dock så är inte AIn längre kapabel att stänga av de livsuppehållande systemen.

Personen som uppdaterade AIn överlevde i det lufttäta utrymme som AIns hårdvara fanns.

Ett par överlevande gruvarbetare finns i nere i gruvan,

Vad kommer ESA göra, ifall de får reda på att rollpersonerna överlevde samt att det vet vad som har hänt, när de kommer tillbaka och ska röja upp?

Skriv vad ni vill :p
 

MongoMan

Swordsman
Joined
20 Sep 2004
Messages
525
Location
Karlstad, Värmland
samt ett par av rollpersonerna(dessa har dock färdigskapade karaktärer vilka bara dör för att visa dödligheten.
Jag tycker att istället för att som SL säga:
"Kalle och Björn, ni dör på ett otroligt vidrigt och blodigt sätt, här är era riktiga karaktärer, så nu kan jag ta era rollformulär som ni aldrig använde."
Så kan man säga: "2 pers bredvid Kalle och Björn dör på ett oerhört skabröst blodigt sätt."
Det känns onödigt att slösa kraft på Rollpersoner som bara ska dö direkt.

/Mori - som i övrigt ogillar tanken att spela i rymden.
 

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
Folk har en tendens att dö i rollspel särskilt i spel som Neotech. Så att bara döda lite folk runt omkring dem kommer inte att få den önskvärda effekten. De ska riktigt känna att de kan dö vilken sekund som helst. Dessutom så kommer de inte dö direkt utan det kommer väll dröja ett tag. Det e ju en del förberedelser i Marstown samt ev så kommer de observera en attack från Marslib nere på Marstown, bara för att göra dem misstänksamma.

Hade jag bara skjutit av en bunke SLPs (som jag kommer göra ändå iom tryckfallet när AIn får spel) så tror de att de e några hjältar som ska röja upp skiten. Jag vill få dem att känna att de e lika meningslösa som alla andra på stationen och att de bara hade en fruktansvärd tur att de inte dog.
 

MongoMan

Swordsman
Joined
20 Sep 2004
Messages
525
Location
Karlstad, Värmland
Jag skulle isåfall inte berätta för spelarna som ska dö i början att det inte är deras riktiga rollpersoner. jävlar blir det kul att se deras miner och sedan bringa lycka genom att berätta att de får fortsätta spela.

/Mori - Ska använda sig av det knepet någon gång.
 

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
Nej självklart inte. De ska inte få reda på ett dugg.


- Du ser dina lungor sugas ut ur din mun. typ.

Jag ska inte säga efteråt, att det var för att visa hur farligt det var heller. Utan de ska helt enkelt ta det som att de gjorde något fel (ett väldigt litet sådant) och därför dog deras rollpersoner. Inga felsteg nästa gång.
 

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
Hade lite tight med tid när jag skrev det förra inlägget så jag han inte med några vettiga frågeställningar

Finns det något i mina ideér som är skevt? Är ju bra om man har någon vettig förklaring när man spelar det eller att man fixar till det redan nu.

Är det någon som har koll på hur en gruva (främst för vatten eller e det någon som har nån bättre idé på vad som kan vara värdefullt) på en asteroid(Phobos är en asteroid som har fångats av mars) kan se ut? Man har ju hittat lite bilder från typ nasa etc, men det finns ju grejor som man kan ha med som främjar spelande. Hur ser igentligen Marskolonierna ut? I boken står det lite fakta men ingen riktig beskrivning. Själva flygplatsen i Marstown har jag funderat lite på. Hade tänkt mig en dubbelkupol(in kupol innuti en annan) där utrymmet innuti innehöll plattan för lastning och uppställning för mindre rymdflygplan typ passagerarplan. Detta för att det är enklare att hantera sådant i ett trycksatt utrymme. I utrymmet mellan de båda kupolerna skulle det finns kontor, terminaler etc med vy in mot plattan. Rymdflygplanen kör sedan ut genom en sluss ut till startbanor och dyl. Hantering av större transportfarkoster etc sköts helt utanför det trycksatta utrymmet.

Lite tips på hur man hanterar en AI som SLP och hur man gör den intressant. Kanske två olika personligheter före och efter "uppdateringen".

Vad kan rollpersonerna råka utför när de försöker få igång gruvan igen och på så sätt överleva? Gillar det att när de startar strömmen igen(vilket de är tvugna till) så går AIn igång och försöker döda dem med grejor den har tillgång till.

Tips på någon SLP som kan ha överlevt tryckfallet?

Några andra ideér och synpunkter?
 
Top