Nekromanti Fler användning område med vandöda

Master Pelle

Warrior
Joined
3 Jul 2001
Messages
216
Location
Skogås
Jag har skaffat mig boken V&N och anser att den var verklig intressant så att jag börja skapa olika nekromantiker. Jag har läst om att vandöda kan använda allt ting från tjänare till soldat. Men då tänkde jag om man inte kan skapa en vandöd som kan använda som... sexslav... som har nekrotropiska förmågans Dödsrikets hetta (för att göra dom bli varmare som normal människa kroppstemperatur) och Dödsrikets stasis (Så att det inte ruttna och bevara sin mänskliga utssende). Jag har tänkt om man inte kan skapa sin egen speciel horhus och använder sina vandöda som prostitutionen.

Har ni själv tänkt ut sån här liknade idé?
 

Blippe

Warrior
Joined
7 Jan 2001
Messages
393
Location
"Rojala" hufvudsta'n
Det enklaste sättet att få kunder är nog att animera några! Annars lär det vara svårt att få tag på folk som har lust att kopulera med en dam/herre som faller i bitar!
 

Belgarth

Swordsman
Joined
7 Jun 2001
Messages
401
Location
Borås
tyst nu tror alla mina kompisar att bara för att jag gillar nekromanti, så är jag nekrofil också
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Märkligaste tråden på länge ^_^

"Men då tänkde jag om man inte kan skapa en vandöd som kan använda som... sexslav..."

En... ehh... "nobel" tanke. :gremgrin:

Den vandöda har ju trots allt inte mer självmedvetenhet än en tvättsvamp eller en dildo. Så rent moraliskt så finns det ju faktiskt inga krumbukter med att använda vandöda som sexuella objekt (förutsatt att inte dom anhöriga till kroppen misstycker, då är det inte rätt).

Så om du mot all förmodan hittar den här omåttligt sexiga och snygga flickan/pojken/kvinnan/mannen whatever. Hon dör av naturliga orsaker, kroppen är välbevarad, och den dödes anhöriga antingen...

a) ej existerar

eller

b) ger sitt medgivande

Så är det bara att sätta igång antar jag.

Vidare problem (nu aknyter jag till titeln på mitt inlägg) är att eftersom den vandöda kommer att vara sinneslös och inkapabel till initiativ så kommer det vara ungefär lika skoj att ha sex med en skafferidörr. Alltså, inte alls. Den kommer nämligen inte reagera. Det är knappast så den har någon sexdrift eller fungerande belöningscentrum, så den kommer mest ligga där utan att reagera. Så när man väl får till sin sexslav så kommer man nog bli lite besviken, för den kommer inte vara mer responsiv än en "uppblåsbar Barbara".

/Naug, ett sexuellt litet troll :gremblush:
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Märkligaste tråden på länge ^_^

Det finns ett ytterligare alternativ:

c) vet inte om det

"Den kommer nämligen inte reagera."

I och för sej hindrar det ju inte nekrofilerna från att förgripa sej på lik som förmodligen inte reagerar särskilt mycket. Du säger dessutom en "vettig" sak längre ner:

" [...] den kommer inte vara mer responsiv än en "uppblåsbar Barbara"."

Folk använder ändå uppblåsbara flickor. Fördelen med denna vandöda "modell" är att det kommer kännas ännu mer som "the real thing".

Dessuom borde den kreative nekromantikern kunna uppgradera den vandöda sexslaven och t.ex ge den förmåga att förstå och utföra enklare kommandon, som t.ex "Give head". Dessutom så har jag hört att man kan tvinga på vandöda själar så att de erhåller intelligens, förmåga till initiativ o.s.v. Frågan är dock om man vill gå så långt, för annars om man håller sej till det tidigare alternativet så har man ju definitivt en sexslav.

Men, varför inte skippa hela proceduren med dödandet och alla de nekromatiska riterna för att istället bara ta flickan som hon är och göra henne till sexslav direkt? Bättre resultat, helt utan något hokus pokus. Med "bättre resultat" (utan någon nekromanti inblandad) menar jag att den naturliga flickan har ett par naturliga processer som gör henne överlägsen den vandöda, som skulle ha en dålig återanvändbarhet; Vissa kroppsvätskor skulle förmodligen inte försvinna ur hennes system, likaså skulle skador och nötningar inte läka. Visserligen skulle den inte kräva någon mat, vilket är ungefär den enda fördelen jag kan komma på.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: Märkligaste tråden på länge ^_^

"Men, varför inte skippa hela proceduren med dödandet och alla de nekromatiska riterna för att istället bara ta flickan som hon är och göra henne till sexslav direkt? Bättre resultat, helt utan något hokus pokus. Med "bättre resultat" (utan någon nekromanti inblandad) menar jag att den naturliga flickan har ett par naturliga processer som gör henne överlägsen den vandöda, som skulle ha en dålig återanvändbarhet; Vissa kroppsvätskor skulle förmodligen inte försvinna ur hennes system, likaså skulle skador och nötningar inte läka. Visserligen skulle den inte kräva någon mat, vilket är ungefär den enda fördelen jag kan komma på."

Nja.

Att förslava folk helt godtyckligt är ju trots allt enligt dom flesta mundanska mått (och med våra svenska mått) oetiskt.

Däremot, att animera en död kropp. Den är ju själlös. Det är inte mer oetiskt att förgripa sig på en själlös animerad kropp än vad det är förgripa sig på en stol eller buske.

trycker man in en själ i den vandöda, då är man tillbaka i samma sits. Då förgriper man sig återigen på en person. Om man nu vill göra vandöda till sexslavar så är det väl att man kommer runt den etiska problematiken som är den enda fördelen.

Annars så är det nog på alla sätt bättre att bara gå till närmsta bordell, där får i alla fall flickorna betalt för sina tjänster :gremcrazy:


"...likaså skulle skador och nötningar inte läka."

Nej, inte av sig självt. Men med en valfri nekrotropiskt besvärjelse kan man läka henne.

/Naug
 

Cerec

Veteran
Joined
7 Aug 2001
Messages
127
Location
Landskrona
Skulle värkligen inte vilja att någon kvällstidning hittade den här tråden, att ha sex med en animerad vandöd ser jag fortfarande som nekrofili ! Ibland blir det bara för sjukt.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Märkligaste tråden på länge ^_^

"Att förslava folk helt godtyckligt är ju trots allt enligt dom flesta mundanska mått (och med våra svenska mått) oetiskt."

Jag tycker att det är ganska oetiskt att bara reanimera en död person. Att sedan använda dennes kropp (med eller utan själ) för sexuell stimmulering tycker jag är ännu mer oetiskt. Definitivt mer oetiskt som att förslava någon och tvinga denne till prostitution.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: Märkligaste tråden på länge ^_^

"Jag tycker att det är ganska oetiskt att bara reanimera en död person. Att sedan använda dennes kropp (med eller utan själ) för sexuell stimmulering tycker jag är ännu mer oetiskt. Definitivt mer oetiskt som att förslava någon och tvinga denne till prostitution."


Ok.

Det tycker inte jag. Med följande motiveringar.

1) Det var det där med själen:
I Mundana så är det så praktiskt som att somliga varelser är besjälade och somliga är inte besjälade. Den gängse mundanska defintionen av detta är att obesjälade varelser drivs endast av sina instinkter och besjälade varelser har förmågan till fria val. Dessutom placeras det ofta ett visst egenvärde i själen, men detta tänker jag inte diskutera nu. När kroppen dör så lever själen dessutom vidare, och det är inte helt omöjligt att den har kvar alla sina minnen.
Vandöda är obesjälade, alltså finns det ingen själ att plåga.
Det finns ingen själ som kan leva vidare med förstört psyke.

2) Initiativförmåga och lidande:
Lägre vandöda har ingen initiativ förmåga, om ingen ger dom något kommande så står dom bara där som en klump med dött kött.
Lägre vandöda har ingen förmåga till att känna lidande.
Alltså är en vandöd inte ens jämställd med ett obesjälat djur. Djur kan trots allt känna både lidande och ta initiativ.

Så vad man gör när man animerar en död kropp är att man tar någonting (en kropp) och använder det som råmatrial för att tillverka ett verktyg. Så vad man gör är att man skapar ett verktyg, ungefär som en såg eller som en hammare. Fast man gör verktyget av en människa.
Det enda etiska problemet som finns är om kroppen som man använder har några efterlevande som inte vill att kroppen ska animeras upp och användas till diverse saker, och tja...
oftast brukar dom ha något emot det :gremwink:

Men låt oss anta att man får tag på en kropp som inte har några efterlevande och inte har någon som anser sig "äga" den döda kroppen. Då betraktar jag kroppen med lika mycket sentimentalitet som en nedhuggen ek som man gör bord utav.

"Definitivt mer oetiskt som att förslava någon och tvinga denne till prostitution."
Det håller jag absolut inte med om. Om man förslavar någon och tvingar denna till prostitution så begår man ju fruktansvärda frihetskränkningar mot den personen. Något som man inte gör om man animerar ett lik, för då finns det inga personer att begå frihetskränkningar emot (eftersom kroppens själ har flyttat till andeplanet vid det tillfället).

/Naug, tycker om såna här diskussioner.

OBS
Mina argument utgår ifrån att Mundansk själasyn gäller. Alltså att själen existerar och att den lämnar kroppen när kroppen dör.
OBS
 

Hanoi

Veteran
Joined
5 Jan 2003
Messages
79
Location
Lidingö
Re: Märkligaste tråden på länge ^_^

jag tycker ni moraliserar lite väl mycket. jag menar det är klart att det är oetiskt att förslava en människa och ha denne som sexslav, men detta hindrar inte att folk från gör det/gjort det. i mundana lär det ju vara många mäktiga och rika män som har sexslavar (läs: harem), det kan vi väl ändå vara överrens om? (om inte era tolkningar av mundana är att det är medeltid, fast med modern västeuropeisk etik). så att diskutera huruvida det är rätt eller fel att ha sexslavar känns ganska meningslöst.

om då någon sjuk, j*vla nekromantiker vill starta ett horhus med zombies kan han väl göra det, i fantasins värld.

Det enda etiska problemet som finns är om kroppen som man använder har några efterlevande som inte vill att kroppen ska animeras upp och användas till diverse saker, och tja...

jag har personligen mycket svårt att tänka mig att en nekromantiker som tänker starta ett sådant här företag, skulle fråga de döda människornas anhöriga (att vara en person som gör en sån här sjuk grej, och samtidigt ber om lov låter lite motsägelsfullt).

jag säger: är ett sånt här projekt praktiskt genomförbart (vilket det ju trots allt verkar vara, själv har jag dessvärre inte modulen i fråga) så finns det väl inget som hindrar det (verbörande nekromantiker lär ju iaf inte ha något samvete, frågan är bara om vederbörande SL har det...?). själv tror jag att det är en lukrativ affärsidé, och skulle satsa åtskilliga denarer på den, om den någonsin realiseras. :gremooo:

för övrigt vill jag tacka för en skön tråd!
 

Doda

Veteran
Joined
17 Dec 2002
Messages
73
Location
Karlstad
Re: Märkligaste tråden på länge ^_^

Den kommer nämligen inte reagera.
Har för mig att jag läste att vandöda räknas som föremål.

hmm....

Alstrar Ataxatropi, "Animera Föremål"...
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Etik, moral och reanimering.

" jag tycker ni moraliserar lite väl mycket. jag menar det är klart att det är oetiskt att förslava en människa och ha denne som sexslav, men detta hindrar inte att folk från gör det/gjort det. i mundana lär det ju vara många mäktiga och rika män som har sexslavar (läs: harem), det kan vi väl ändå vara överrens om?"

Här har du en poäng.
Träldom är ju vida accepterat i nästan hela Mundana. Dom enda ställena som jag kan komma på att det är rakt ut förbjudet är Asharien. Jag tror inte alver och dvärgar pysslar med det alltför mycket, och i Consaber anses det omodernt(men är fullt lagligt).

Så självklart, du skulle få bättre, enklare och billigare resultat av att bara köpa dig en slav, och ingen skulle höja på ögonbrynen, och kyrkan skulle inta storma in för att bränna dig på bål.

"jag har personligen mycket svårt att tänka mig att en nekromantiker som tänker starta ett sådant här företag, skulle fråga de döda människornas anhöriga"

Jag tror aldrig att idéen skulle hålla som företag. Det är helt enkelt för dyrt, för kontroversiellt och inte lika bra som en vanlig bordell. Den dödas anhöriga skulle troligtvis ange en för närmsta inkivasation som skulle göra processen kort med en omedelbums. Inte bra självbevarelsedrift för nekromantikern. :gremblush:


Däremot...
I gamla Danarth var det praxis att använda gamla kroppar för att animera vandöda. I den kulturen så betraktade man verkligen kroppen som ett tomt skal, med vetskapen om att själen har vandrat vidare.
Så om man har en "kroppsdonator" som anser att "vem som helst får göra vad som helst med min kropp när jag är död, för jag är ju trots allt död. ".

Tänk på att det för ett antal 100 år sedan så sågs det oetiskt att skära upp människans döda kropp och kolla hur den fungerade, och organdonationer var inte ens påtänkt. Är det inte Jehovas vittnen som inte tar emot bloddonationer för dom anser att det är oetiskt ? Etisk och oetiskt är naturligtvis väldigt subjektivt.
Jag anser att det är oetiskt att skada andra människor, fysiskt, psykiskt eller emotionellt. I Mundana så är det hela så väldigt tacksamt, för man kan påvisa förekomsten av själen. Om själen har lämnat kroppen så lämnar alltså personen kroppen. Alltså kan man inte skada personen fysiskt, psykiskt eller emotionellt om man animerar liket.

Min poäng är att det skulle kunna finnas omständigheter där man kan komma runt alla tänkbara etiska problem med att animera lik, och göra det helt moraliskt korrekt.
Nu är det troligtvis inte praktiskt genomförbart i dom oupplysta länderna som existerar i Mundana idag, utan det skulle krävas ett nytt Danarth eller motsvarande. Men min poäng är att det är faktiskt möjligt.

/Naug, RFNL (Riksförbundet för Nekromantikernas Likaberättigande) :gremgrin:
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: Märkligaste tråden på länge ^_^

Har för mig att jag läste att vandöda räknas som föremål.

hmm....

Alstrar Ataxatropi, "Animera Föremål"...


Ja visst. Du kan styra den vandöda efter eget tycke och smaka med 'animera föremål'. Kruxet är bara hur skoj det blir i sängkammaren om du konstant ska ligga och koncentrera dig på varenda lilla kropprörelse du vill att din partner ska utföra.
Troligtvis kommer du vara så koncentrerad så att du inte har simultankapacitet till att göra "det" eller njuta av "det" samtidigt. Dessutom får man fråga sig själv hur kul det är att ens partner inte rör på sig och njuter självmant av samlaget.
Mitt spontana svar skulle vara: inte skoj alls.

Men ja, 'animera föremål' funkar alldeles utmärkt på vandöda eftersom dom betraktas som just föremål.

/Naug, "Bombing for peace, is like fuc*ing for virginity"
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Moralkakor och hallonsaft

"Vandöda är obesjälade, alltså finns det ingen själ att plåga."

Djur har heller inte själar, men de lider likt förbannat. Åtminstone som jag förstått det. Dock så vet jag inte hur det är i Mundana, men om djur inte kan lida tack vare att de inte har en själ så vet jag inte riktigt om jag håller med författarna från NeoGames. Om sedan samma sak gäller för vandöda vet jag inte, man jag ser ingen anledning till ett undantag.

"Så vad man gör när man animerar en död kropp är att man tar någonting (en kropp) och använder det som råmatrial för att tillverka ett verktyg. Så vad man gör är att man skapar ett verktyg, ungefär som en såg eller som en hammare. Fast man gör verktyget av en människa."

Ok. Då kommer den oundvikliga frågan: Skulle du vilja att din kropp blev använd som sexuellt verktyg efter din död, som förmodligen beror på någon form mord av personen som sedan reanimerar din kropp? Personen, eller Nekromantikern kanske vi ska säga, skulle sedan använda din kropp för egen vinning eller tillfredställelse på ett eller annat sätt.

"Det enda etiska problemet som finns är om kroppen som man använder har några efterlevande som inte vill att kroppen ska animeras upp och användas till diverse saker, och tja..."

... man leker gud. Åtminstone så drar jag just nu lite paralleller till det dagsaktuella ämnena Genmanipulering och Kloning här i våran riktiga värld. Vetenskaper som man verkligen kan leka gud med. Som Nekromanti.

Faktiskt så skulle man nog kunna säga att all form av magi är att leka gud, men jag anser att det är en viss skillnad då de handlar om liv jämfört med att få en sten att lyfta tillsynes utan anledning. Biotropin och dess återupplivning är väl nästan det enda som jag skulle kunna säga kan liknas med Nekromantins reanimering. Trots det så är det ingen som anser det vara oetiskt att utöva mun-mot-mun-metoden för att bringa någon olycklig stackare tillbaka till livet. Men om personen istället blev "återupplivad" på något annat sätt så att han blev en initiativlös och omedveten slav som skulle bli utnyttjad av personen som återupplivade honom så skulle definitivt många reagera. Särskilt om det gäller sexuellt utnyttjande tror jag faktiskt.

"Men låt oss anta att man får tag på en kropp som inte har några efterlevande och inte har någon som anser sig "äga" den döda kroppen. Då betraktar jag kroppen med lika mycket sentimentalitet som en nedhuggen ek som man gör bord utav."

Det är ganska mycket att anta för det är ju inte direkt det vanligaste fallet. Men egentligen spelar det ingen roll. Att betrakta den dödes kropp likvärdigt med ett fallet träd anser jag vara fruktansvärt oetiskt. Kroppen ägdes trots allt av en högre varelse som fick ett snöpligt slut på sitt liv, och därmed förtjänar både dennes kropp och själ en värdig behandling och inte ett evigt plågande och utnyttjande av något slag. Så länge det inte bevisas att trädet har känslor och kan lida så håller jag inte med dej. Jag vet att någon ”bevisade” det för något decennium sedan, men det verkade rinna ut i sanden. Kanske beror det på en världsomspännande konspiration så att man ska kunna fortsätta skövla skog?

"Det håller jag absolut inte med om. Om man förslavar någon och tvingar denna till prostitution så begår man ju fruktansvärda frihetskränkningar mot den personen. Något som man inte gör om man animerar ett lik, för då finns det inga personer att begå frihetskränkningar emot (eftersom kroppens själ har flyttat till andeplanet vid det tillfället)."

Och jag håller inte med eftersom jag anser att den efterlämnade kroppen har ett visst värde den med. Och av någon anledning verkar de flesta kulturer och religioner tycka likadant. Det finns nog inte så värst många kulturer (varken i Mundana eller i verkligheten) som efter en persons död använder kroppen som t.ex ved till kaminen, att sy kläder av, att äta upp och/eller använda den till sexuell tillfredställelse. Jag vet att vissa former av dessa har förekommit i verkligheten, men de verkar ha försvunnit allt mer och mer eftersom man har blivit mer etiska. Nekrofili har jag dock aldrig hört talas om att vara acceptabelt. Nä. Utan de flesta hedrar sina döda på ett eller annat sätt under någon ceremoni som givetvis varierar hejvilt från att bränna liket (dock inte som ved i kaminen) eller begrava denne med eller utan offergåvor som skall hjälpa personen i livet efter detta.

Egentligen gäller ju samma sak för slaveri. Det försvann i och med att man satte mer värde på etik och moral för samtliga individer, ungefär. Men, en sak jag är säker på är att slaveri alltid har varit mer accepterat än nekrofili. Definitivt för de flesta kulturer under de tidsperioder som går att relatera till Mundanas jämlikar.

Som du säger senare i tråden så är ju allt subjektivt. I Danarth så ansåg man inte att det var konstigt att reanimera ett lik medan man i övriga Mundana förmodligen inte skulle reagera på samma sätt. Fast, jag kommer inte från Danarth. Egentligen är jag inte heller kristen eller ens religiös över huvudet taget. Trots det så anser jag att det skulle vara oförlåtligt att förslava någons kropp efter personens död. Fast det kanske beror på att jag inte alls tror på någon existens av själar (i verkligheten alltså) och att känslor och alltså även lidande inte kräver någon övernaturlig inverkan utan bara en massa reaktioner i kroppen. Men gör det mina argument värdelösa eftersom det i Mundana faktiskt existerar själar? Om jag då hade varit kristen och trott på själar, hade argumenten helt plötsligt blivit giltiga igen då? Jag vet inte. Det enda jag vet är att man inte ska använda döda kroppar som sexredskap.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Re: Etik, moral och reanimering.

/Naug, RFNL (Riksförbundet för Nekromantikernas Likaberättigande)

Ett "a" för mycket i "Lik(a)berättigande"? :gremgrin:

Mvh / Phelan
 
Top