Nekromanti Fler avskedanden hos Wizards of the Coast …

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Enligt en nyhetsnotis på ICv2 är det dags för en andra omgång personalnedskärningar hos Wizards of the Coast.

Bl.a. påstås Randy Buehler (VP of Digital Gaming), Dave Noonan och Jonathan Tweet (framstående speldesigners) få sparken.

Allt hänger tydligen ihop med WotC:s ansträngningar att »konsolidera sina digitala spel-organisationer«.

Kommentarerna från WotC innehåller corporate bullshit av en kaliber jag inte stött på sedan jag jobbade i IT-svängen i slutet av 1900-talet. Eller vad sägs om:

»[…] streamline execution of digital growth strategies […]«

»[…] gain efficiencies in executing against our major digital initiatives […]«

»[…] maximize future opportunities […]«

»[…] a more streamlined approach to driving core brands.«

Eksem

Champion
Noonan? Tweet? Buuuuuh! Och Finch också? Gud va trist :gremfrown:

Just Noonan och Tweet överraskar mig extra mycket, för de har väl varit med väldigt länge nu? Betyder det här att de ska sluta med sina Podcasts nu, för Noonan och Mearls antydde tidigare att de t.o.m. skulle få extra resurser att lägga på bloggande och podcasten.

Äsch, det här är ju inte bra alls, nu kommer de säkert tappa jättemycket av sin entusiasm där borta, och vi kommer definitivt se resultat av det här i böckerna som kommer. Tur att PHB2 är såpass långt gången ändå, men usch, det var väldigt tråkiga nyheter.

Arfert

Facit
själv tycker jag de ska se personalen som en resurs och jobba nära kunden för långsiktig lönsamhet. :gremgrin:

Undrar vad Tweet ska göra nu?

Blasphemy

Swashbuckler

Gud så underbart. Blir helt våt av att läsa sådant. Tänker på Neotech Ultra som har en egen tabell för Korporationsjargong där man kan slå fram exakt vad man ska syssla med och med vilka termer.

Det värsta är väl att folk tycks använda den i verkligheten...

Dimfrost

Special Circumstances
Dags för Randy Buehler att börja spela Magic-Pro Tours igen då. :gremgrin: (Han är gammal toppspelare, har jobbat med att utveckla spelet sedan typ 1999, invald i Hall of Fame så att han är kvalad till alla turneringar men har inte fått spela så länge han varit anställd av WotC.)

Organ

Out of time, out of mind
Mekanurg said:
...streamline execution...
Effektivisera avraettning? :gremelak:
Det påminnner mig om det fax en kompis till mig fick för ett antal år sedan, där en kund, uppenbarligen i ett land där engelska inte var förstaspråk, gjorde en beställning av diverse produkter. Språket var tämligen knaggligt men tillräckligt förståeligt för att budskapet skulle gå fram. Efter att ha radat upp de önskade varorna lät kunden även meddela att det var lite bråttom och att denne vore tacksam om ordern kunde tas uti med omgående, och detta med ett käckt "I'm looking forward to your swift execution". :gremgrin:

/Anders

Organ

Out of time, out of mind
Arfert said:
själv tycker jag de ska se personalen som en resurs och jobba nära kunden för långsiktig lönsamhet.
Du glömde att få in något om spetskompetens. :gremgrin:

Undrar vad Tweet ska göra nu?
Skicka ett mail och fråga om han vill skriva för Saga istället.

/Anders

Arfert

Facit
ha ha, han vill kanske ha betalt. Men varför inte, han skrev ju Ars Magica, som ligger Saga nära stilmässigt.

Bjorn

Hero
Dante said:
Kommentarerna från WotC innehåller corporate bullshit av en kaliber jag inte stött på sedan jag jobbade i IT-svängen i slutet av 1900-talet. Eller vad sägs om:

»[…] a more streamlined approach to driving core brands.«
Det är ju uttalanden som dessa som får en att undra om det inte är dags att införa Klingonsk befälsföring. Folk som säger/skriver sådant där måste det ju vara om än inte juridiskt så i alla fall moraliskt försvarbart att skjuta ihjäl?

/Bjorn

Flurtis

Hero
Avsked var ju väntat efter releasen av 4.0, däremot är det iögonhöjande vilka som har fått gått.

Känns som om wizard börjar snöra åt i kassaskåpet. Först D&D minin och nu rätt så tunga namn på listan. Dom förbereder sig bergis för en tung period, förmodligen prognoserad av Hasbro om jag få gissa vilt. Kan tänka mig följande:

"Hasbro: Amen grabbar nu får ni lugna ner er lite med stålarna va, vi är ju på väg in i en lågkonjuktur."

Leksaksbranschen har ju glidit fram på högkonjukturen, det borde vara konstigt ifall Hasbro inte reagerade på lågkonjukturen genom besparingar, wizard har väll förmodligen blivit uppmuntrade att titta över sin ekonomi helt enkelt.

//Flurtis, gissar vilt