Nekromanti Fler bestar till Gondica

Rosen

Myrmidon
Rosens obligatoriska ordmärkning

Schysst!

Fast det var en mening som jag fick läsa två gånger (om Àfanken): "den biter ilsket vadande jägare som konfronterar den."
Ilsket vadande jägare är inte att leka med. (-:

--
Åke

Nightowl

Champion
Ekkes obligatoriska ursäkter

Det är egentligen inte ett syftningsfel utan en onödig rättning av ötermaliskt folkmål. Ni vet hur rättstavningsprogrammen är!

Illskvadning är ett särskilt sätt att förflytta sig genom de Termaliska Öarnas vidsträckta träskmarker. Man använder två ponton-liknande skidor, en kortare tillverkad av al, stämphskvaden , och en längre av furu, den sk. röthskvaden . Dessa föses liksom fram genom träsket genom växelvis ryckande pelvisrörelser, som tar på jägarens krafter vilket leder till förslitningsskador samt risker för framfall hos kvinnor.

Det var alltså inte 'ilsket vadande jägare' utan 'illskvadande jägare'. Faran i att bli biten av en àfank medan man illskvadar är givetvis uppenbar. Det anses allmänt att kreaturet gör detta för att det lockas av den söta och angenäma barkdoften från stämphskvaden. Att somna stående på skvaderna är direkt livsfarligt! (Detta sovstående kallas för att skvadlura.)

Illskvadning är något som kan läras som en färdighet; Fordon (illskvadning) baseras på SMI, inte SYN, dock. För en Virtus-poäng kan man göra den ökända hvirfelstämpen, som låter en liksom vända på en femöring och samtidigt ge ifrån sig ett litet glatt smackljud som ger alla närvarande med nackdelen Hederskodex (ötermalisk) +2 snäpp på alla VIL-baserade slag de närmaste 1T+1 terìdi av purlokalpatriotism.

Mer seriöst, jag fick den bunt Bestiarier det åligger mig att förvalta idag med posten. Jag behövde den ego-boosten, känner jag. :gremsmile:

Erik

Rosen

Myrmidon
LOL!

Bäst idag! (-:

Kanske bör påpekas att jag har läst så många utmärkta speltexter av hr Nightowl genom åren att jag liksom utgår från att de är busbra, så jag sitter mest och letar efter konstiga detaljer för att ha nåt utöver det vanliga "schysst" och "kanon" att säga om dem.....

Mer seriöst, jag fick den bunt Bestiarier det åligger mig att förvalta idag med posten. Jag behövde den ego-boosten, känner jag.

Avnjut den. Jag märkte när jag fick 'Western Legender' i handen att jag inte längre får ut något känslomässigt av att se mina egna grejor i tryck. Då har nånting göttigt gått förlorat, helt klart.

--
Åke

Nightowl

Champion
Re: LOL!

Tilläggas bör att hr Rosenius har ett ytterst välutvecklat sinne för ordmärkning; jag har delat mailinglista med honom i en oherrans massa år och man lär sig aldrig. :gremcool:
(Kom utihåg att Åke arbetade för Lancelot Games, och en del av deras spelprodukter hade korrats av folk vars språkkänsla avlägsnats kirurgiskt... Han får själv dra den om de hedonistiska urinnevånarna någon gång... :gremtongue:)

Tilläggas bör dessutom att det är första gången någonsin jag ser något i tryck utöver tidskriftsartiklar (och akademiska uppsatser, men det är liksom inte samma sak). Jag är liksom oskuld här. :gremblush:

Erik

Lautrec

Veteran
Re: Ekkes obligatoriska ursäkter

Ojojoj... :gremgrin:

Det är nästan så man börjar överväga att prova på Gondica. :gremwink:

Grattis till publiceringen, förresten.

-L

cernael

Warrior
Hedonistiska urinnevånare?

...angående Nightowls inlägg här nyss...

(Lägger inlägget här, eftersom frågan riktar sig till Åke.)

/Cernael san

Rosen

Myrmidon
Re: Hedonistiska urinnevånare? (OT)

Khelataar, äventyrsmodulen Wohlgoor, i en fakta-blurb om öns forna urinvånare.
Originalmeningen löd "deras religion var henoteistisk" -- de trodde på existensen av fler gudar än den/de de dyrkade, men brydde sig inte om de andra -- vilket ändrades i korren till "deras religion var hedonistisk". Jag påpekade att hedonism är nånting helt annat, så i den tryckta versionen hade redax gjort den hemmagjorda omskrivningen "selektivt polyteistisk" (trots att förklaringen på begreppet var inkluderad i texten).

Nå, det är iaf bättre än i modulen Zimarakh, som jag inte kom åt att granska innan den trycktes. Där hade t.ex ordet "segregerad" gjorts om till "segt regerad" på ett ställe.

--
Åke