Nekromanti Fler dumma Planescapefrågor

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Var kan man komma över en lista över alla Planescapemoduler som givits ut hittills? Är Manual of the Planes en fullgod ersättning för den tidigare boxen till 2nd edition?
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
? Är Manual of the Planes en fullgod ersättning för den tidigare boxen till 2nd edition?
Nej!

Manual of the planes berör bara planescape lite grand, staden sigil nämns men inte så mycket mer.

Bombu
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Manual of the Planes

Är Manual of the Planes en fullgod ersättning för den tidigare boxen till 2nd edition?
Nej, det är den inte. Däremot är den en fantastisk resurs i sig själv. Den är fullspäckad med fantasi; en av mina favoritböcker till D&D.


/Feliath - har mest använt alternativplanen själv
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,761
Location
Stockholm
Svårt att säga

Det är nämligen samtidigt stor skillnad, så stor att den inte riktigt låter sig beskrivas enkelt, och liten skillnad, att man inte kan förklara... tror jag. Men eftersom jag har postat detta förstår du nog att jag kommer att försöka.

Manual of the Planes beskriver planerna på ett ganska översiktligt, könlöst sätt (det är en jättebra bok, men något torr) och är skriven för att passa med alla olika sätt att se på planerna. När man läser den känns det som om man vet hur det skulle kunna se ut.

Planescape har bestämt sig för hur det är. Det är en kampanj, med monster och organisationer, NPC's med namn, och en text som är helt superjobbigt coolt skriven (och dryg att läsa samtidigt). När man läser det känns det som om man är där.

Så för mig är den stora skillnaden känslan. Och att Planescape-boxen har stöd för kampanjspel direkt ur boxen. Med Manual of the Planes måste du jobba mer.

Men... du hade ju köpt en del andra böcker, och du har ju spelat en hel del rollspel i ditt liv... så jag tror att du kan bygga en supercool kampanj med de Planescape-böcker du har, och Manual of the Planes. Men om du får en chans, köp Planescape Campaign Setting,

M.
 

Snurgla

Veteran
Joined
19 Feb 2003
Messages
137
Location
Göteborg
Planescape-prylar

Som varandes halvfanatiker på Planescape skall jag försöka ge dig en lista på de olika prylar som finns, och vad de innehåller. Var medveten om att mycket av detta är numera rariteter, och kan vara svåra att få tag i. Hav förbarmande om jag glömmer något. =) OBS: Allt här är för 2nd edition.

Planescape campaign setting: Den första boxen. Detaljerar Sigil, de yttre planen, och sätter upp reglerna som behövs. Nämner resten av stället, som inre plan osv. Ett måste.

Planes of Chaos: Box som detaljerar Arborea, Ysgard, Limbo, Pandemonium, och Abyssen, dvs. de kaotiska planen. Innehåller ett par äventyrsförslag per plan.

Planes of Law: Samma, men för lag, alltså Mount Celestia, Arcadia, Mechanus, Acheron och Baator/The nine hells.

Planes of Conflict: De neutrala planen, goda (Bytopia, Elysium, Beastlands) och onda (Gehenna, the Gray Waste, Carceri).

Hellbound, the Blood War: Box som beskriver den största konflikten i D&D-världen, kriget mellan Baatezu och Tanar'ri. Innehåller tre längre äventyr, bl.a. ett som låter spelarna påverka hela konflikten.

A player's primer to the Outlands: Liten box om mittplanet the Outlands och port-städerna till de olika yttre planen. Innehåller CD-skiva med olika ljudspår om olika fenomen där.

The Inner Planes: Detaljerar de inre planen, alltså elementarplanen, kvasi- och para-elementarplan, och positiva och negativa energiplanen.

A Guide to the Ethereal Plane: Detaljerar the ethereal plane, alltings ursprung, och korsvägen mellan de inre planen. Dessutom täcker den demiplanes, alltså mindre plan, t.ex. hur Ravenloft går in i settingen.

A Guide to the Astral Plane: Universums baksida, det ingen skulle se. Där döda gudar slutar. Där ingen tid passerar. Mycket om Githyanki.

Monstrous Compendium I + II: Monster till Planescape. En del är omgjorda från grundreglerna.

Monstrous Compendium III: Monster från de inre planen. MYCKET innovativ och annorlunda. Mycket få omkörningar av monster.

On Hallowed Ground: En bok om gudarna i D&D, var de bor, hur panteonerna funkar, vad en proxy (gudomligt sändebud) och petitioner (en död människas själ) är, och hur präster får sina spells.

Planeswalker's Handbook: Grunderna för äventyrare i PS, skrivet som en guidebok. Mycket överskådlig.

Uncaged, Faces of Sigil: Ett stort antal NPCer i Sigil, centrum för alltihop.

In the Cage, a Guide to Sigil: Snarast en turistguide till Sigil, dock mycket rolig och användbar.

The Factol's Manifesto: En mycket viktig bok om du skall spela i Sigil. Berättar en massa om de olika faktionerna, deras ledare och medlemmar, och deras intriger.

Faces of Evil, Fiends: Har jag inte, men sägs vara mycket bra, en genomgång av varelser från de lägre planen.

Warriors of Heaven: Varelser från de övre planen, änglar, älvor, och så vidare. Ingen officiell del av PS.

A Guide to Hell: Beskriver Baator, och Baatezu, dödliga som bekämpar dem, och avslöjar stora hemligheter om dem och hur D&D-världen byggdes upp. Ingen officiell del av PS.

The Great Modron March: Plötsligt sätter den stora modronmarschen igång, mycket för tidigt. Modroner är ultra-lawful. Stort äventyr bestående av många deläventyr.

Dead Gods: Fortsättning på ovanstående. Två äventyr, ett stort och ett litet. Det stora är MYCKET bra, det andra känns mest som ett påhäng.

Faction War: Avslutningen på PS-eran. De flesta av mysterierna avslöjas här, och settingen förändras för alltid. Hatat av många, jag gillade det. Består av sex delar, ev. spelbara separat.

Tales from the Infinite Staircase: Antologi med valfri sammanknytning till stort äventyr. Saker börjar bete sig skumt på olika ställen i världen. Löst hopknutet med FR-äventyret For Duty and Deity.

Well of Worlds: Antologi, enligt mig ganska tveksamma äventyr, men som alltid rätt bra ideer.

Vortex of Madness and other planar sites: Icke-PS-pryl. Beskriver dock fyra platser i PS, och ger förslag till hopknytning.

The Deva Spark: Äventyr. Handlar om gott och ont, på en mer basal nivå.

Harbinger House: Lysande äventyr. Handlar om gudar och Sigil, och the Lady of Pain.

Fires of Dis: Äventyr. Stora grejer är på gång i en port-stad i the Outlands.

Something Wild: Äventyr. Ganska tveksamt. Handlar om the Beastlands.

Doors to the Unknown: Antologi med hopknytning. Fyra ställen. Varning, innehåller anakronismer!!!

In the Abyss: Äventyr satt i the Abyss.

The Eternal Boundary: Äventyr. Mordgåta i Sigil.

Ok, jag TROR det var allt. Men jag har säkert glömt något. Lycka till med Planescape.
 
Top