Nekromanti Fler sätt att väva?

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Som det är nu finns det fyra sätt att använda filament och tjugotalet aspekter att hämta kraft från.
Besvärjelse, Ritual, Alkemi och Ceremoni, borde det inte finnas fler sätt att bruka magi? Allt från primitiva former till kanske en version av Ceremoni där man använder sig av filament som skänkts av naturandar istället för gudar? Eller där man använder Schamanism och Andeförnimmelse för att få fram filamenten.
Borde det dessutom inte finnas fler sätt att alstra filament på också? Det jag tänker mig är någon slags stridskonst för de magiska färdigheterna där man kan lära sig olika tekniker som t.ex. tyst alstring (Rafalis påpekande att mäktiga magiker inte behöver använda högljudda ord?) och liknande.

Hoppas ni inte finner mig för tjatig med alla mina inlägg som behandlar magiteori :gremwink:
 

Praetori

Warrior
Joined
6 Sep 2004
Messages
252
Location
STHLM
Satt å funderade på ngt liknande häromdagen.
En magityp där man inte alstrar något. Utan påverkar de filament som finns naturligt. Vissa aspekter kommer då att bli knepiga att hantera (som skototropi, som inte direkt kan hävdas finnas naturligt annat än i grottor, om ens där).

Det skulle dessutom stämma överens med de "teorier" som hävdar att en besvärjare skapar "förtätningar" av filamenten som omger besvärjaren.

Ett hav innehåller tex massvis med hydrotropi, medan en skål vatten kanske bara ett filament. Beroende på hur många filament som magikern försöker hantera så ökar svårigheten.
Ataxatropi och nomotropi är primalkrafter och torde finnas i lika stor utsträckning överallt (har gått mycket efter alstringssvårigheterna, och transformationer).

Tanken är att denna typ av magi skall vara mer oberäknelig och svårhanterlig. Den är främst menad för primitiva magiker, och sådana som vill vara "ett med naturen".
En ny färdighet är nog av nöden då man ej vill att Alla magiker skall kunna hantera denna typ av magi.
Förmodligen är formaliserad magi av sådant slag omöjlig.

Jag vet inte så noga, har bara haft en dag att tänka igenom konceptet på, men det var roligt att du tog upp liknande grejjor.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Ang tyst magi

Det går ju redan nu - en dold besvärjelse har +Ob1T6 på svårigheten. Det innefattar väl såväl alstring som besvärjandet. Per regelboken så måste en besvärjelse vara formaliserad som dold för att kunna göras dold, men som husregel tycker jag det är helt ok att i en viss situation tillåta att med +Ob1T6 lägger en formel dold. (Det går ju också att använda i improviserad magi.)

Mvh / Phelan
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Re: Ang tyst magi

Hade tänkt mer som tekniken precision fungerar, man kan fortfarande måtta vanligt men med den tekniken blir det mycket lättare. Något i liknande stil för magisystemet.
Kanske även att en viss besvärjelse ökar sin effekt, att man specialiserat sig på just den besvärjelsen.
Teknikerna skulle funka som i en stridskonst, dvs man kan max ha lika mycket poäng tekniker som FV.
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Det här låter verkligen som något intressant!
Tycker att primitiv magi ska vara mer än vanlig magi med muntlig tradition. Kanske en mer långsiktig magi, som bygger på att man påverkar något under en längre tid. Det kan röra sig om att bygga ett hus på ett speciellt sätt med rätt virke som man förtrollar under tiden man bygger det eller något liknande...
Eller det som du föreslår, mer vild magi, kanske att man använder kroppen som kanal och därmed endast kan göra kroppsliga alstringar? Det gör magin onekligen mer primitiv iaf. Då kan det vara så att man kanske står med fötterna i havet och låter vattnet "strömma" genom kroppen och komma ut ur händerna som en kraftig stråle eller liknande?
Kanske att man genom någon slags "primitiv" ritual får magikern att bli ett med sin aspekt (sann magiker) och att detta innebär ett visst skydd mot aspekten (främst för pyrotropi) samt att kroppsliga alstringar inte medför lika negativa modifikationer.
Något i den stilen iaf, det är bara att bygga på! :gremgrin:
 

Archelon

Veteran
Joined
17 Sep 2004
Messages
137
Location
Varberg och Göteborg
Vad sägs om Alkemi? Genom att framställa "Absolut Essens". Genom att ta bort alla resonans riktningar (eller vad det nu hette) från ett ämne erhålls absolut essens som är ren energi eller pur filament kraft om man så vill vilket då borde vara nån sorts noll aspekt.

Angånde magiteori, Kör så det ryker! :gremgrin:
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Har aldrig riktigt förstått den där delen om essenser så himla exakt, skulle nån kunnig kanske förklara för mig? :gremconfused:
Har förstått så långt som att...öhm... det går att ändra densitet med alkemi... typ? Lite hjälp här, kanske?
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Jag har tänkt i samma banor....

Min idé baseras ganska mycket på premissen att alla magiska krafter i grund och botten är aspekter av samma kraft, men att ökad specialisering mot en viss kraftkälla ger större renhet i kraftens flöde, ungefär som att en magiker med homogen aspekt har enklare att väva, vilket skulle kunna innebära att aspekten helt enkelt är den bekvämaste renhetsnivån att väva på, men att det, med, säg, +ob2t6 svårighet på besvärjelse går att väva "elementarkraft" eller "livskraft", vilket då skulle innefatta alla inblandade aspekter, och på motsvarande sätt kunna arbeta med alla inblandade effekter.
Enligt det resonemanget skulle man kunna alstra "urkraft", fast slaget mot besvärjelse skulle bli +4t6. På motsvarande sätt hade jag tänkt att det skulle gå att alstra mer "specialiserade" krafter för enklare slag mot besvärjelse, men att dessa krafter skulle kräva transformering för en större del av effekterna, exempelvis - exempelvis skulle färdigheten "alstra-andas-under-vatten" göra det två nivåer lättare att väva den aktuella formeln, och antagligen de mest närliggande också, men skulle innebära att man, för att kunna väva "gestalta undin", skulle vara tvungen att utföra en enkel transformering - till hydrotropi!

Ligger denna idé i linje med vad du har tänkt dig?
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Re: Jag har tänkt i samma banor....

Hade inte riktigt tänkt på detta vis, men tycker ändå att idén låter bra. Att vissa aspekter ska vara besläktade och då ska det gå att alstra med en annan alstra-färdighet men med ökad svårighet.
Min tanke ser mer ut såhär: En magiker har exempelvis 10 i alstra Fototropi, det innebär att hans "tekniker" kan kosta upp till 10 poäng tillsammans (som en stridskonst).
Han kanske har tekniken Novisens Kroppsliga Alstring (3 poäng) som gör att svårigheten för kroppslig alstring minskar med en nivå. Sen kanske han har tekniken Tyst Alstring (2 poäng) vilket gör att han kan göra sina alstringar utan den verbala delen, dock måste gesterna fortfarande göras.
Dessa två tekniker kostar 5 poäng tillsammans vilket innebär att han har 5 poäng kvar till andra tekniker.
Något i denna stil hade jag tänkt mig, egentligen borde det finnas sånt här till de flesta färdigheter enligt mig så att man kan specialisera sig mycket mer.
 

Archelon

Veteran
Joined
17 Sep 2004
Messages
137
Location
Varberg och Göteborg
grundläggande transmutering

Jag ska försöka.

Till att börja med har all(nästan) materia på mundana nio egenskaper i form av: reflektivitet, hårdhet, viskositet, färg, smält och kokpunkt, densitet, värmeledningsförmåga och genomskinlighet. Dessa egenskaper kallas i boken för Resonansriktningar. Vad dessa egenskaper har för värden, typ vilken färg färgen har eller vid vilken temperatur saken kokar, kallas för Resonansfrekvens.

Det finns 3 stycken alkemiska processer som kan påverka de här egenskaperna. Först kan två material slås ihop och dela varandras egenskaper, sen kan man helt ta bort en egenskap, och slutligen kan man byta värde på en egenskap.
Om man vill byta nått värde på en mundaskt ämne så kräver det en alkemisk magnitud av hela 12 för ett gram... så det kan man glömma. Det finns dock små substanser kallade essensiellt mercurium och essensiella sulphur som bara har en enda egenskap (mercurium har tex bara densitet). om du ska ändra värdet på ett sånt sulphur kräver det bara en alkemisk magnitud av 3 för ett gram av ämnet. när du väl fått önskade värden på egenskaperna hos alla 9 ämnena börjar du slå ihop dom till ett äkta mundanskt material eller vad det nu bli. Kanske skapar du en grön, halvgenomskinlig metall som är stark som stål och lätt som papper.
Om du dock tar bort den enda egenskapen hos en essensiell sulphur upör den den att finnas fysiskt och blir nånting som kallas "absolut essens" kan det vara ren energi, uraspekt eller nollaspekt tro?
En sak som ajg inte nämt är att när nått saknar en egenskap så är den odefinerad. Vad det nu betyder har jag inte fattat riktigt.

Hoppas att nått av det här är förståligt och att ingen tvingar mig att äta upp dennes underkläder för att jag postar detta.

-Archelon håller föreläsning inom området avancerad alkemi.
 

Archelon

Veteran
Joined
17 Sep 2004
Messages
137
Location
Varberg och Göteborg
Magikastarnas besvärjelsekonster

Min tanke ser mer ut såhär: En magiker har exempelvis 10 i alstra Fototropi, det innebär att hans "tekniker" kan kosta upp till 10 poäng tillsammans (som en stridskonst).
Jo det skulle vara ett trevligt tillägg med nån form av stridskonster för magiker. Det borde inte vara så svårt att slänga upp en liten lista med tekniker som kan användas på samma vis som för vapen. Men vad skall moment?
Ska besvärjese ha sin egen färdighet och alstra sin? Bland
vapen konster kan alla finnas i samma färdighetsvärde.

Något i denna stil hade jag tänkt mig, egentligen borde det finnas sånt här till de flesta färdigheter enligt mig så att man kan specialisera sig mycket mer
Det är synd att många egenskaper är dåligt beskrivna med få eller mindre detaljer om deras användningsområden. Detta brukar leda till att det är samma färdigheter som höjs i varje gång när karaktärer skapas. För de är roligast att pilla med. ex är ju växtlära, läkekonst, magi- och stridsrelaterade färdigheter som har egna sidor tillägnade sig.
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Re: grundläggande transmutering

Det klarnade lite nu... Tycker dock att detta borde utvecklas mer tills nästa magibok (juste, en sån SKA komma!).
Antar att detta inte fungerar på varken levande eller död vävnad? Typ vandöda? (Ändra ögonfärg till rött! :gremtongue:)
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Re: Magikastarnas besvärjelsekonster

Ska besvärjese ha sin egen färdighet och alstra sin? Bland vapenkonster kan alla finnas i samma färdighetsvärde.

Tycker att varje besvärjelse/effekt ska vara ett moment... Frågan är om alstringen också ska vara ett moment i samma stridskonst?
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Re: grundläggande transmutering

Intressant...
Jag har aldrig riktigt orkat kämpa mig igenom alkemidelen av M&M, ingen spelar alkemiker ändå i min grupp... :gremwink:

Men, nu har jag helt okej koll ändå, och det lilla jag läst fick mer sammahang och klarnade...

Tackar så mycket för den lilla förklaringen! :gremsmile:
 

magikern

Veteran
Joined
15 Feb 2006
Messages
5
Frågan är hur stor skilland mot den vanliga magin detta innebär eftersom man ändå måste ha tillgång till "elementet" i fråga för att kunna alstra det. Gällande stridskonstmagiker så kan man ju faktiskt låta själva besvärjelsekastandet se ut lite hur som helst. Primitiva magiker åkallar säkert andar medan en "munkmagiker" mediterar lite eller går igenom ett kort chantra vid strid. Men däremot vore det häftigt om man kunde nyttja andar lite på samma sätt som gudar och demoner. Binda i föremål och få kraft från. Kanske lite svagare men lite säkrare.
 
Top