Nekromanti Flera värden

Mattis

Swordsman
Jag gillar både rolldelen och speldelen. När det gäller den senare så är favvisen DnD, för det är så mycket skönare att levla i bordsrollspel än på dator, då det där behovet av att känna sig bättre uppfylls mer ju mer man känner sig som huvudperson.

Det tråkiga med DnD är dock vapnen. De har i stort sett tre värden: skada, plus på att träffa (om det är magiskt) samt specialeffekter (såsom extra skada med ett element). Det vore roligare med flera olika värden så att vapnen i sig kunde variera sig mer, fyra eller fler värden är att önska.

Ifall det finns ett rollspel som liknar DnD fast med mera sådant, alltså flera "småvärden" (öppnar för hur mycket coola äventyr som helst) så skulle jag bli glad om ni kunde namedroppa lite. Om det inte finns (anledningen till att jag postar på makarforumet) så kanske vi tillsammans kan bygga ett. Alla idéer är välkomna.

Jarl

Hero
Jag antar att man skulle kunna lägga till en massa olika värden, om det bara är för den sakens skull :gremsmile: Längd, vikt, etc är ju sådana. Själv försöker jag ha med saker som "flexibilitet" (för att skilja på svärd och yxa) samt längd (för att skilja på kniv och spjut). Problemet är såklart att man vill ju gärna att alla värden spelar roll på något sätt. Och om vapnen har en 6-10+ värden, ja då kan det lätt bli segt med alla regler och beräkningar som ska dra nytta av värdena.

Vill man göra vapen i allmänhet roligare så kanske man istället ska använda andra medel än småvärden. Historian bakom ett vapen, dess symboliska betydelse och folks reaktioner kanske fungerar bättre, särskilt för äventyrsskapande. Magiska specialeffekter kan man också utveckla nästan hur mycket som helst, ända upp till intelligenta vapen med personlighet.

Så... småvärden är väl kanske inte den lämpligaste vägen att gå för att få vapen roligare, fluff runt omkring är enklare att lägga till, särskilt om det redan finns en spelmässig balans i reglerna som man vill bevara.

Mattis

Swordsman
Re: Flera värden [NT]

Värt att notera - jag kommer inte ihåg att jag skrev det där inlägget. Tack för att du tog dig tid iallafall :gremlaugh: