God45
#PrayersForBahakan
- Joined
- 23 Oct 2012
- Messages
- 18,895
Scenario: Flodvågens skugga - Umbrarum
Till: Rollspelet Skodon eller Turnshoe RPG
Av: Quadrante här på forumet! (Det står inget namn i boken)
Hittas här:
I en mer realistiskt medeltida än vi är vana vid i rollspel har spelkaraktärerna skickats för att utreda skatteläget runt godset Umbrarum. De skickas för att det inte finns en fogde på plats just nu och någon behöver göra det. Men saker är inte vad de verkar. Länsherren som skickar dem är i hemlighet svårt sjuk. Fogden som brukade vara där dödades i en duell och adelsmannen som nedgjorde honom jobbar nu för länsherren. Den döda fogdens hantlangare, Hundarna, driver runt och gör saker utan mandat. Gårdar har bränts och människor mördats… Och någonstans väntar en skatt att hitta!
Tonen är jättebra! Allt från att det finns information om vad som händer om någon NPC alls tillfrågas om alkohol (vissa går ”Va fan pratar du om?!” typ vilket är superkul!) till att folk beter sig som att de är riktiga människor på sina jobb om de blir förhörda. Tonen är mycket mer mysdeckare på medeltiden än fantasy mysterium. I alla fall tills de mörka hemligheterna och våldet börjar krypa fram.
Det här är också hård culture gaming med allt vad det innebär, gästfrihet, hur gårdar fungerar, lojaliteter med mera är det viktiga här. Går spelarkaraktärena runt, pratar med folk och försöker bete sig på sätt så att de får svar kommer de lösa vad som pågår. De behöver inte precis vara Sherlock Holmes. Problemet är vad de ska göra åt det de får reda på! Men det roliga här är också just att prata med alls från mjölnaren till borgfrun. Scenariot har en stark känsla om vad som är ”vettigt” att göra, om jag kan uttrycka det så, beroende på vem NPC:erna är. Så ja, karaktärerna kan dra ihop folk för att lösa saker med våld, men då är det fan bäst att de har prosten med sig!
Det finns ett jättebra diagram som visar hur det viktiga i scenariot förhåller sig till vartannat. Det ger spelledaren en snabb sak att se på under scenariot för att ha koll på hur saker är kopplade till varandra. Språket i diagrammet bryter också från tonen i resten av scenario föt att vara så tydligt som möjligt vilket är riktigt smart!
Det negativa då? Informationsdesignen är inte så stark som den hade kunnat vara. Det finns ingen ordentlig sammanfattning av allt i början med all information man behöver och vissa saker kommer i en ordning där man inte vet vad man ska göra med det ännu, man får reda på hur karaktärerns kan hitta en skatt innan man vet att skatten finns till exempel. Viktig information är också halv dold i långa stycken av frågor som karaktärerna kan ställa till vissa NPC:er, det är kul att läsa och väldigt välskrivet men svårt att använda vid bordet utan att ta egna anteckningar Men scenariot är bara 22 sidor och när man läst hela har man koll på hela intrigen. Och diagrammet hjälper verkligen.
Spela Flodvågens skugga/Umbrarum om du verkligen vill känna att du är på en riktig plats bebodd av riktiga människor. Vill du leva dig in på djupet är det här et helt fantastiskt äventyr!
Till: Rollspelet Skodon eller Turnshoe RPG
Av: Quadrante här på forumet! (Det står inget namn i boken)
Hittas här:
Flodvågens skugga
Dagen når sitt slut, solen går i vila, skymningsljus innan nattens mörker. Äventyr Efter den förre fogdens död finns ett behov att axla hans åliggelser. Rollpersonerna får i uppdrag att ordna med ett fåtal uppgifter som inte kan vänta tills dess en ny fogde kommer på plats.
docs.google.com
I en mer realistiskt medeltida än vi är vana vid i rollspel har spelkaraktärerna skickats för att utreda skatteläget runt godset Umbrarum. De skickas för att det inte finns en fogde på plats just nu och någon behöver göra det. Men saker är inte vad de verkar. Länsherren som skickar dem är i hemlighet svårt sjuk. Fogden som brukade vara där dödades i en duell och adelsmannen som nedgjorde honom jobbar nu för länsherren. Den döda fogdens hantlangare, Hundarna, driver runt och gör saker utan mandat. Gårdar har bränts och människor mördats… Och någonstans väntar en skatt att hitta!
Tonen är jättebra! Allt från att det finns information om vad som händer om någon NPC alls tillfrågas om alkohol (vissa går ”Va fan pratar du om?!” typ vilket är superkul!) till att folk beter sig som att de är riktiga människor på sina jobb om de blir förhörda. Tonen är mycket mer mysdeckare på medeltiden än fantasy mysterium. I alla fall tills de mörka hemligheterna och våldet börjar krypa fram.
Det här är också hård culture gaming med allt vad det innebär, gästfrihet, hur gårdar fungerar, lojaliteter med mera är det viktiga här. Går spelarkaraktärena runt, pratar med folk och försöker bete sig på sätt så att de får svar kommer de lösa vad som pågår. De behöver inte precis vara Sherlock Holmes. Problemet är vad de ska göra åt det de får reda på! Men det roliga här är också just att prata med alls från mjölnaren till borgfrun. Scenariot har en stark känsla om vad som är ”vettigt” att göra, om jag kan uttrycka det så, beroende på vem NPC:erna är. Så ja, karaktärerna kan dra ihop folk för att lösa saker med våld, men då är det fan bäst att de har prosten med sig!
Det finns ett jättebra diagram som visar hur det viktiga i scenariot förhåller sig till vartannat. Det ger spelledaren en snabb sak att se på under scenariot för att ha koll på hur saker är kopplade till varandra. Språket i diagrammet bryter också från tonen i resten av scenario föt att vara så tydligt som möjligt vilket är riktigt smart!
Det negativa då? Informationsdesignen är inte så stark som den hade kunnat vara. Det finns ingen ordentlig sammanfattning av allt i början med all information man behöver och vissa saker kommer i en ordning där man inte vet vad man ska göra med det ännu, man får reda på hur karaktärerns kan hitta en skatt innan man vet att skatten finns till exempel. Viktig information är också halv dold i långa stycken av frågor som karaktärerna kan ställa till vissa NPC:er, det är kul att läsa och väldigt välskrivet men svårt att använda vid bordet utan att ta egna anteckningar Men scenariot är bara 22 sidor och när man läst hela har man koll på hela intrigen. Och diagrammet hjälper verkligen.
Spela Flodvågens skugga/Umbrarum om du verkligen vill känna att du är på en riktig plats bebodd av riktiga människor. Vill du leva dig in på djupet är det här et helt fantastiskt äventyr!