Flow mellan spelpassen

Feuflux

omjonasson.se
Hurra, ännu en teambuildning-tråd (alla berättar hur de gör, inte mycket konkret i slutändan) från Feuflux!

Den här gången ska vi prata om flow mellan spelpassen.

Något jag upplevt kanske främst med datorspel, men även rollspel, är när jag mellan spelpassen funderar på vad jag ska göra nästa gång. I ett strategispel kan det vara "nästa gång ska jag påbörja min invasion av frankrike och landsätta trupper på sydkusten" och i rollspel kan det vara "nästa gång ska jag undersöka ledtrådarna i ödehuset för vi har definitivt missat något där". Och så håller jag liksom spelet i bakhuvudet och analyserar och funderar och håller en hög nivå av pepp.

Om spelpasset avslutas med en känsla av att något är klart ("hela Frankrike erövrat och nu måste jag få lite liv i ekonomin innan jag kan göra något nytt", eller "jaha, inte en enda ledtråd kvar att dra i, jag undrar hur vi ska gå vidare") så saknas flow och jag kommer inte vara pepp vid starten av nästa spelpass (men kan bli det fort förstås).

Går det för långt mellan spelpassen spelar det klart mindre roll om jag vet vad jag vill göra nästa gång. Fade-faktorn slår till och inspirationen minskar gradvis. Att spela var tredje vecka är för sällan (man skulle kunna säga att det här är lite av en gnälltråd också). Där någonstans ligger min gräns. Att spela för ofta har jag inte upplevt i närtid, men tänker mig att det behövs tid för eftertanke också.

Ska jag vara spelledare (i ett spel där man preppar och inte bara improviserar) så vill jag veta att det blir regelbundna spelpass, annars är det liksom inte värt att anstränga mig en massa. För stor risk att det blir tid i sjön. Och tid är värdefullt. Så regelbundenhet är viktigt för flow.

Och så för att det inte bara ska bli egocentriskt babbel: hur är det för er?

2097

deleta mitt konto tack
"Atomiskt" avslut vs lämna "fransar".

När jag håller på med något projekt såsom programmering eller skriva en roman så är det lättare att komma igång nästa dag om jag har lämnat fransar. Dvs avsluta aldrig skrivandet mitt i ett kapitel.

Men det finns fördelar med den atomiska metoden också. Att låta en vägg bli färdigmålad gör att färgen ser jämnare och snyggare ut. Nu är vi ju en grupp som spelar rollspelet och inte bara jag själv. Så om vi lyckas pricka in atomiska avslut (ex vis: alla lyckligt tillbaka i byn) så är det lättare för dom som råkat missa nåt möte. [West Marches har detta som en regel.]

Men skulle nog säga i praktiken att vi kör mer med fransar. Vi spelar alltid fram till ett visst klockslag och är det typ 8 minuter kvar, 12 minuter kvar så börjar vi ändå på nästa grej, nästa fight, nästa rum eller vad det nu kan vara. Det gör också session recapen sjukt mkt lättare för dom för jag kan bara säga "var var vi nånstans" och dom kanske vet det pga dom spännande fransarna.

Sen har vi vår hemsida där vi skriver IC-grejer. Tycker om <3

2097

deleta mitt konto tack
Vi spelar flera ggr i veckan men vi spelar korta möten. 2h50m på vardagar, 7h50m men med en jäääättelång fikapaus på helger.

Monokel

Korrektionsglas som fästs framför ena ögat
2097;n341625 said:
"Atomiskt" avslut vs lämna "fransar".

När jag håller på med något projekt såsom programmering eller skriva en roman så är det lättare att komma igång nästa dag om jag har lämnat fransar. Dvs avsluta aldrig skrivandet mitt i ett kapitel.

Men det finns fördelar med den atomiska metoden också. Att låta en vägg bli färdigmålad gör att färgen ser jämnare och snyggare ut. Nu är vi ju en grupp som spelar rollspelet och inte bara jag själv. Så om vi lyckas pricka in atomiska avslut (ex vis: alla lyckligt tillbaka i byn) så är det lättare för dom som råkat missa nåt möte. [West Marches har detta som en regel.]

Men skulle nog säga i praktiken att vi kör mer med fransar. Vi spelar alltid fram till ett visst klockslag och är det typ 8 minuter kvar, 12 minuter kvar så börjar vi ändå på nästa grej, nästa fight, nästa rum eller vad det nu kan vara. Det gör också session recapen sjukt mkt lättare för dom för jag kan bara säga "var var vi nånstans" och dom kanske vet det pga dom spännande fransarna.

Sen har vi vår hemsida där vi skriver IC-grejer. Tycker om <3
Jag har inte sett begreppen "atomiskt avslut" och "fransar" tidigare, så det är möjligt att jag missförstår nu... Men jag tror att gör något mittemellan atomer och fransar. När jag spelleder brukar jag försöka avsluta "kapitlet" om det går, helt enkelt för att det ger en naturlig uppdelning av spelpassen. Vi spelar varannan vecka och då känns det naturligt att "börja om" med ett nytt kapitel vid varje tillfälle. Om vi spelade flera gånger i veckan hade jag nog inte varit lika mån om kapitelavslut.

Men, kapitlen behöver verkligen inga sluta med att alla lyckligt är tillbaka i byn. Tvärtom brukar de sluta med en cliffhanger, att någon ny information precis presenterats eller att något stort precis har hänt. Jag slutar hellre lite tidigare om vi nått en bra slutpunkt än att fortsätta till den utsatta sluttiden. Delvis för min egen del, eftersom spelarna troligen hittat på en massa saker jag inte kunnat förutse och jag därför behöver lite tid för att tänka på hur det påverkar allt som händer (eftersom vi inte spelar blorb eller färdigskrivna äventyr). Samtidigt vill jag att spelarna ska känna att ja, nu är dagens kapitel slut och ja, nu ser jag fram emot nästa och har saker att fundera på. Vilket kanske är lite likt dina fransar, 2097?

Håller annars med Feoflux om att regelbundenhet är viktigt för att få flow i spelandet. Varannan vecka är tillräckligt ofta för mig när en kampanj väl tagit fart, men vill gärna spela varje vecka under första månaden eller så av en kampanj, för att få lite fart i det.

(Jag avskyr för övrigt att avsluta läsningen av en bok mitt i ett kapitel.)

2097

deleta mitt konto tack
Fransar är att lämna liksom lite otillfredställande, gnagande, "open loops". Zeigarnik effect.

Atomiskt är motsatsen: tillfredsställande "kapitel". Ja ni tog er tillbaka till byn helskinnade! Fast det finns fortfarande lite gåtor kvar där nere i Kummelgångarna…

Rickard

Urverk speldesign
Jag funderar nu utifrån ett spelarperspektiv istället. För att skriva något kort så är förändring vad som gör något intressant. Här är saker som kan få en att drömma:

• Få nya förmågor eller ökade färdigheter. Se fram emot att testa dessa. (mechanics)
• Få mer information kring världen. Mer att utforska. (setting)
• Lära sig mer om gruppen, både IRL och mellan rollpersonerna. Att känna interaktionen mellan dem och undra kring vad som kommer att hända. (group)
• Förändring av personlighet. Det här finns ibland inbyggt i systemet, men jag brukar vilja testa att gå från en personlighet till en annan eller från ett yrke till ett annat. (meaning)
• Se fram emot konsekvenserna av ens agerande. Det är typ det här du snackar om med "fransarna". (fiction)

Inom parentes är alla delar ur min teori kring engagemang.

Jag brukar normalt spela one-shots, men jag kan ändå få drömma om att ge spelarna en magisk pryl och fnittra kring hur de kommer att använda den, jag kan läsa rollpersonernas bakgrund och anteckningar och fundera kring vad som har hänt i deras liv och vad som kommer att hända med dem. Jag kan se fram emot hur slaktaren kommer att bli stadsvakt eller hur hackern adopterar barn. Det här är så mycket mer än vad som kommer att ske i fiktionen.

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Hör kanske inte hit så mycket, men där många i min spelgrupp gärna vill avsluta spelmötet när RP´s situation är någorlunda stabil (De har nått värdshuset, de har slagit läger, någon stor strid är över) så vill jag gärna föra tvärtom och avsluta med någon slags cliffhanger. När vi spelade Masks of Nyarlathotep så fanns en avgörande situation där min RP skulle hugga en ritualkniv i rätt öga på en drottningmumie (Necrotis?). Trots att övriga var tveksamma så tyckte jag det var ett bra tillfälle att bryta och sen hade vi ett avbrott på flera månader, men det var ingen tvekan om att alla minns vart vi slutade.

I övrigt så spelar jag och min spelgrupp alldeles för sällan just nu. Exklusive GothCon så handlade det nog om nån enstaka gång. Hade gärna sett en frekvens på en gång i månaden iaf, och om man skall spela flera olika spel (jag har en benägenhet att pracka på dem massa nya spel jag vill testa) så borde det nog vara ännu tätare.

Feuflux

omjonasson.se
Henke;n341658 said:
Hör kanske inte hit så mycket, men där många i min spelgrupp gärna vill avsluta spelmötet när RP´s situation är någorlunda stabil (De har nått värdshuset, de har slagit läger, någon stor strid är över) så vill jag gärna föra tvärtom och avsluta med någon slags cliffhanger. När vi spelade Masks of Nyarlathotep så fanns en avgörande situation där min RP skulle hugga en ritualkniv i rätt öga på en drottningmumie (Necrotis?). Trots att övriga var tveksamma så tyckte jag det var ett bra tillfälle att bryta och sen hade vi ett avbrott på flera månader, men det var ingen tvekan om att alla minns vart vi slutade.

I övrigt så spelar jag och min spelgrupp alldeles för sällan just nu. Exklusive GothCon så handlade det nog om nån enstaka gång. Hade gärna sett en frekvens på en gång i månaden iaf, och om man skall spela flera olika spel (jag har en benägenhet att pracka på dem massa nya spel jag vill testa) så borde det nog vara ännu tätare.
Det här var ett bra exempel på vad jag menar. Att avsluta i stabila lägen (en konflikt är avslutad, en lång resa är avklarad) kan vara negativt för att få flow mellan spelmöten. Det går inte att fundera så mycket vad som ska hända sen för det finns inget påbörjat att bygga funderingarna på. Bryter man precis inför en eskalerande konflikt så (även om det kan kännas fel att bryta där) är det lätt att få flow och fundera "oj det här blev farligt, vi kanske måste fly genom grottgången" eller "äntligen får jag chansen att använda mitt sword of ogre decapitation" eller vad det nu är.