Nekromanti Fluff till barnlir?

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Ja, i den här tråden kan ni läsa lite om hur jag håller på att testa lite olika rollspels- och berätterleksformer med min fyraåriga son.

För närvarande spelar vi på den där tradgrejen som verkade funka bra. Hittills har tre äventyr gjorts till ända.

Hur vi gör det kan du läsa om här (kopia från barnlir-tråden):
solvebring said:
Ja, snabb utveckling här ...

Det tog tydligen skruv, redan idag kom sonen och frågade om vi inte kunde spela lite mer rollspel. Självklart!

Vid en snabb funderare på korten och problemet med att de är så få och därav genererar same shit all over – speciellt eftersom grabben läser dem så bokstavligt – bestämde jag mig spontant för att testa något annat. Så jag rev till mig ett skissblock, några pennor och några fler T6 och sade till sonen att nu ska pappa berätta en saga där du är hjälten och får hjälpa pappa och bestämma vad som händer. ... Bära eller brista; man får ta ett steg i taget, ju.

Det jag tog vara på från debuten igår var att drivet enklast sköttes med frågor och gärna ledande sådana för att få fiktionen att hitta rätt något så när. I övrigt var reglerna helt on the go – dvs att jag hittade på spelet medan vi pratade om det.

Jag tog fram papper och penna till formulär och började med att fråga vad han ville vara och nämnde saker som krigare, trollkarl osv. Prins, gav han till svar. Okej, då var det dags för namn. Tja, varför inte det egna namnet? Tadaa, vi hade hjälten Prins Lowe som huvudrollsinnehavare i vår saga. Sedan bad jag honom att komma på tre saker som han ville vara extra duktig på. Han fattade inte riktigt så jag nämnde saker som: "fäktas med svärd" "öppna lås" och dylikt och då lossnade det och han själv lade till "svinga i lijan". Därmed hade vi tre egenskaper/färdigheter: Fäktning, Låsdyrkning, Repstunts. Varje sådan ritades in på formuläret: ett svärd, ett lås och ett rep. Jaha, vadan detta? Jo, jag bestämde, on the go, att man fick slå två tärningar för det man (pappa) ritat att man var bra på, en för allt annat. För att inte knäcka killen fick 2T6 motståndet 4 och 1T6 motståndet 3. ... Han lyckades med alla sina slag under de två äventyren vi spelade ... Att hela tiden tvingas räkna prickarna på T6:or är bra räkneövning. :gremsmile:

Så bestämde han att han ville ha en häst som hette Malin (efter mamma). Det fick han, of course. Och så hittade vi på att han skulle ha några guldmynt, så jag ritade in två mynt och drog streck inunder för varje mynt han hade (räkneövning). Likadant med facklor efter att vi gjort upp att ficklampor inte fanns. Därpå bestämde vi att ingen dog utan att det var bättre om man bara svimmade. Då bestämde jag att grabben fick 10 HP och alla monster, oavsett, 1 HP. Dvs. om Lowe lyckades med vad han nu ville göra mot dem så var de körda.

... Så var det dags för att skapa och spela ett äventyr. Första äventyret handlade så klart om att rädda prinsessan från draken. Så, till vänster på ett liggande A4 ritade jag ett slott. Till höger ritade jag ett drakhuvud. Sedan fyllde jag den vita ytan däremellan och förklarade att han skulle resa från kungens slott till draken och att det skulle ta flera dagar och att han skulle resa igenom en skog, ett berg osv. Alltså sådant som jag ritat ut emellan de två huvudmålen. Kort sagt såg han hela kartan på vilken jag hela tiden kunde peka och visa, i övrigt var den enkel och linjär och i blädderriktning – vänster till höger – precis som alla vanliga bilderböcker.
... Tyst för mig själv bestämde jag mig för två möten per plats.

Så bar det iväg, prins Lowe och hästen Malin skred till verket och på varje plats mellan slottet och draken mötte de på två svårigheter. Han frågade hela tiden frågor, gärna ledande sådana och försökte leva mig in från hans perspektiv så gott jag bara kunde och frågade hela tiden: "Men, vad gör du då?" ... Han var helt lyrisk och sken som ett ljus och berättade utförligt hur han ville lösa varje uppgift. Så fick han slå tärning, räkna prickarna och sedan förklara vad som hände med problemet han löste. ... Det gick galant, helt över förväntan, faktiskt!

När han hjälpte någon svagare eller nödställd – som det gråtande trollet som tappat bort sin mamma och var hungrigt – fick han ett guldmynt som belöning. När han sedan klarat hela klabbet och befriat prinsessan fick han XP genom att få bestämma en ny färdighet, en ny grej som han var bra på. Han valde "Klättring" och jag ritade en stege på formuläret.

Därpå följde ännu ett äventyr, uppritat på samma sätt och med samma utgångspunkt. Den här gången hade ett spöke skrämt kungen så att han blev sjuk och blev liggande i sängen, oförmögen att tillfriskna förrän spöket var fångat. Så, ett A4 med ett slott till vänster, ett spökhus till höger, och lite andra platser däremellan – med två problem per plats.

... På slutet märkte jag att han blev lite rastlös och ofokuserad, hur gärna han än ville – eftersom han trots allt ville spela mer när jag sa att det fick räcka för idag – så vi spelade nära en timma men den första halvtimman flöt på bäst. Återigen det här med att man får begränsa tiden rätt hårt för att det ska funka bra.

Nåväl, frågor på det? :gremsmile:

/solvebring – nöjd rollspelsfarsa
Nå, eftersom jag inte fått hem Äventyr än, eller för den delen vet hurdant det är, och gillar den här tradprylen vi hittat på, så skulle jag vilja ha möjligheten att fortsätta på den.

Som nu kan läsa i inlägget om hur vi gör det så försöker jag för sonen hålla det enkelt och överskådlig genom en linjär karta som går från vänster till höger: hemmet längst till vänster (startpunkt), bossen/huvumålet längst till höger (klimax) och så tre–fem platser däremellan på vilka jag hittar på två problem per plats.

... Det är bara det att platserna och problemen börjar upprepa sig. Visst kan man variera dem i stil, utseende och detalj men det börjar bli enformigt med skogar, berg, sjöar, trollkarlstorn, häxstugor osv. Detsamma gäller problemen med elakingar som anfaller, vilsekomna som behöver vägvisning osv.

Jag vill därmed ha hjälp med att hitta på fluff! Vem vet, kanske kan man dänga till med en skitskoj slumptabell en vacker dag, eller något dylikt.

... Jag vet, jag vet – klart att grabben ska få vara med och hitta på. Vi bollar med varandra hela tiden, men han är trots allt fyra år och behöver tid att mogna till sig i detta. Kort sagt behöver farsgubben ändå hålla i spakarna.

Shoot!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,965
Location
Stockholm
Återkommande antagonist.

Rotera mellan olika huvudkaraktärer.

Weird saker, resor till månen, gåtgissning mot eldfladdermusen i jordens kärna, tidsresor, jättestora/jättesmå saker, slapstick, moralkakeri, verkliga platser, drömmar, etc.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,529
Det finns ett jättebra scenario till Äventyr som finns aldeles gratis här: Sagan om vatten och eld

Äventyret är ganska rakt strukturerat så det passar in på vad du efterfrågar, scenariot har grymt bra slumplistor för vad som spelarna kan träffa på och scenariot är allmänt trevligt :gremsmile:
 

Måns Bredelius

Veteran
Joined
9 Jan 2013
Messages
121
Location
Stockholm
Bra där God45. jag rekommenderar också vatten och eld. Den är bra med många roliga aspekter om livet som kan gå hem hos barn vågar jag tro.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Visserligen en engångsgrej, men vad sägs om en robot? Vad innebär det att vara människor, kan en robot ha känslor? Tänk lite pinocchio.

Har ni kört några gåtor, utredningar?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
God45 said:
Det finns ett jättebra scenario till Äventyr som finns aldeles gratis här: Sagan om vatten och eld

Äventyret är ganska rakt strukturerat så det passar in på vad du efterfrågar, scenariot har grymt bra slumplistor för vad som spelarna kan träffa på och scenariot är allmänt trevligt :gremsmile:
Tackar för tipset! Ska kika på det! :gremsmile:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Murkla said:
Visserligen en engångsgrej, men vad sägs om en robot? Vad innebär det att vara människor, kan en robot ha känslor? Tänk lite pinocchio.

Har ni kört några gåtor, utredningar?
Cool idé med roboten och det! :gremsmile:

Mja, jag har kört med en och annan tjuv, lite fotspår och så. Vad gäller gåtor vet jag inte riktigt hur jag ska styra upp det gentemot en fyraåring.

... Fast tja, fan, nu fick jag idén att kanske köra med lite "kod" och så – memory, närmare bestämt. Det kan nog bli coolt ... Om inte annat bra hjärngympa. Han gillar memory annars och är rätt tajt på det.
 
Top