Nekromanti Flum på (ny) idé!

Eta Cassiopea

Veteran
Vet inte om detta är nytt eller gammalt...

...men jag har iaf fått en kulig idé till ett rollspel som jag aldrig själv skulle orka göra...

Tänk er ett rollspel i Tolkiens värld...

Nä, skämt åsido. Tanken lyder som följande:

SPELARNA (märk väl ordet) som sitter runt ett spelbord är lägre demoner. Deras spelvärld (kan vara vilken som, men enklast vår "Jorden") är den värld som spelledaren presenterar. Hela konceptet går ut på att man ska besätta olika människor och utföra uppdrag åt olika demonprinsar, furstar, högre demoner, demonkapterner eller vad som. Eller man är kanske en grupp demoner på vift som försöker hitta hem, få makt eller materialiseras på planeten jorden.

Hursomhelst så behöver demonerna nödvändigtvis inte vara onda. Man kan "arbeta" i ett gott syfte för att främja dittan och dattan. Men idén är iaf att spelarna ska besätta olika rollpersoner. Det medför att man egentligen inte GÖR en rollperson mer än sin demon som har sina EGNA färdigheter och sina EGNA demoniska förmågor samt sina EGEN personlighet. Allt det fysiska hör ju till värden man besätter. Om man är ute efter en stark rollperson... "sväva" in i ett gym och plocka ett muskelknippe...

...men allt är inte frid och fröjd. Givetvis ska det vara lite klurigt att kunna besätta andra. (Psy-slag och sånt). Och IFALL man ska besätta någon "viktig" person, så bör man kanske ha en liten koll på hur personen ÄR, d.v.s. att färdigheter som bluffa, övertala, skådespeleri och liknande blir ovärdeliga. Sen finns det ju de människor som faktiskt har kommit på att det FINNS demoner. Så de har skapat demonjägare...

Så vad gör demonerna på jorden då... ja inte vet jag.. samlar poäng för att bli högt stående varelser i sitt "demonrike" eller springer uppdrag åt andra.

Demonerna kan inte dö, men kan bli försvagade genom att deras värd dör. De kan endas "dö" om deras överordnande bestämmer så, eller om de blir dödade av en demonjägare...

Roliga uppslag:

Rollpersonerna ska infiltrera en kontorsbyggnad och klura ut vad företaget sysslar med (kanske en olaglig verksamhet eller en verksamhet som är störande för nån annan högre demon). De kanske besätter en vakt och nån städare eller kanske själva VD'n...

Tänk er alltså att rollpersonerna är "hemliga" demoniska agenter... t.o.m. lite som matrix, där de agerar i en värld som inte är deras egen, och de kan inte helt enkelt dö rakt av...

Hoppas någon tycker detta är ballt och gör ett rollspel av det! =) För jag skulle klart kunna tänka mig spela!

Ha det bra!

/Tobbe

(Obs! Detta stycke är inte förhandsgranskat. Tro inte att jag är usel på svenska eller har svårt för att stava p.g.a. ni hittar stavfel eller meningsfel)

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag rekommenderar...

...naturligtvis mitt spel Millennium. Där finns nästan allt du beskriver i ditt inlägg. Man kan spela demon (och om det verkar tråkigt kan man spela älva, magiker, zombie, ängel, gud eller något annat), demonerna är inte nödvändigtvis onda (ur någon absolutmoralisk synvinkel) och som demon kan man besätta personer och föremål.

(Sida 51 för de som orkar följa länken.)

/tobias

entomophobiac

Low Prep High Play
Nu har ju inte min PDF-invasion av nätet börjat ännu, eftersom jag inte har någon vettig hemsida, men när den väl kommer så tvingar jag dig att ta en titt på "In the Name of Oblivion" till mitt rollspel The Dark Spire.

Det var mina dåvarande tankar om hur den världens gudar skulle föra krig i verkligheten, och det låter en hel del som dina tankar.

Rickard

Urverk speldesign
Re: Flum på (ny) idé! [OT]

Får jag fråga (och kanske få svar) varför du har engelska titlar? Är ditt rollspel på engelska?

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som tycker att "I glömskans namn" låter bra det med

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: Flum på (ny) idé! [OT]

Är ditt rollspel på engelska?

Ett av dem :gremwink:

I det här fallet är spelet på engelska (The Dark Spire), men jag har ett projekt som har engelsk titel trots att det är på svenska (Grail; http://www.grailrpg.tk). Anledningen i detta senare fall är att projektet började på engelska men sedan skrevs på svenska, och i översättningen kom jag inte på något bättre namn.

Annars är mitt mål att inte blanda språken, för det låter ganska illa. Men ibland blir man tvungen...

Insignia

Swashbuckler
Grail [OT]

Anledningen i detta senare fall är att projektet började på engelska men sedan skrevs på svenska, och i översättningen kom jag inte på något bättre namn.
Grail brukar heta graal på svenska. Duger inte det?

Lindenius

Swashbuckler
Re: Grail [OT]

Grail brukar heta graal på svenska.

Graal är dessutom ett mycket vackrare/coolare ord.

//Erik - dricker vatten

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: Grail [OT]

Graal är dessutom ett mycket vackrare/coolare ord.

Jag har funderat på det. Men jag tyckte 'Grail' lät bättre, faktiskt. Smaksak förståss, men i vilket fall som helst. Ordet graal används i texterna; Grail är bara namnet på det hela.