Nekromanti Flytta betygsättningsfunktionen.

Krille

Super Moderator
"Man kanske borde skicka uppmuntrande PM till folk som skriver smarta saker?"

Eller sätta betygssättningsfunktionen på ett mer synligt ställe än längst ner undangömt i ena hörnet?

Gardener

Champion
Vad jobbig du är...

Men så svårt är det ju inte, mest en fråga om att ändra html-koden i mallfilen.

Vad sägs om en ruta längst upp på sidan, under knapparna, men ovanför själva tråden? Kanske med huvudinläggets ärende till vänster och själva knappen till höger i ett ljusgrått fält (eller nåt)?

Om folk tycker det är en vettig idé skulle jag kunna ordna det.

Johan K

Gammal & dryg
varför inte..

Vad sägs om en ruta längst upp på sidan, under knapparna, men ovanför själva tråden? Kanske med huvudinläggets ärende till vänster och själva knappen till höger i ett ljusgrått fält (eller nåt)?

Om folk tycker det är en vettig idé skulle jag kunna ordna det.
Varför inte..
Testa kan man ju alltid göra ju. Eftersom det verkar lätt så kan man ju alltid göra det..
Bara det inte blir ett ramaskri som det blev sist gång när betygssystemet kom på tal..

/ Johan K, som tycker att det kvittar om det är betyg eller inte..

Gardener

Champion
Re: varför inte..

Funktionsmässigt är det ju ingen ändring, betygsätta trådar kan man ju göra redan idag, men tyvärr används den inte så ofta. Kanske beror detta just på att den ligger så undanskymt att folk inte tänker på att använda den så det kan ju vara värt ett försök att göra den synligare. Men det resulterar ju att 'det intressanta' på trådvisningssidan hamnar lite längre ner vilket kanske inte uppskattas av alla. Jag gör ett provförsök med detta iaf så jag får se hur det ser ut.

Troberg

Sinister eater
Varför inte flytta den till en annan server, klippa nätverkskabeln och skicka den andra servern till grönland?

Ska jag vara ärlig så tycker jag att betygsfunktionen oftast fungerar som en bättre slumpgenerator än en tärning. Många bra trådar får dåligt betyg för att den enda som har ork att rösta ger ett dåligt betyg, många dåliga trådar röstas upp av de som driver dem.

Gardener

Champion
Måste den diskussionen starts upp igen? Att klaga på en funktion för att den inte används rätt är ju bara dumt. Bättre då att se till att den används på rätt sätt så att den fungerar på det sätt den är tänkt, som ett sätt att kunna sålla ut intressanta trådar ifall man inte har tid och ork att läsa allting.

Om tillräckligt många betygsätter trådar och de flesta sätter det betyg de tycker tråden är värd så blir funktionen användbar, mycket användbar till och med.

Ett sätt att åstadkomma något dylikt är att göra som på många andra högaktiva forum, där ett visst antal personer har rätten att betygsätta inlägg/trådar och gör så på regelbunden basis. Det fungerar utomordentligt bra på de forum jag besöker som använder det, men har de nackdelarna att några för göra en hel del jobb samt att alla inte kan påverka betygsättningen.

Jag skulle därför hellre se att man på något sätt kunde få många av de vanliga besökarna att faktiskt använda sig av betygsättningen istället. Detta är dock ganska svårt, men Krilles förslag är ett bra steg mot att förenkla det hela i alla fall. Ett annat sätt är kanske en liten informationskampanj. Ett dåligt sätt är att sabotera systemet för att visa att det går bara för att man själv inte är intresserad av att utnyttja funktionen.

Gardener

Champion
Deltråd utflyttad

Jag flyttade ut denna deltråd då den inte direkt hade med huvudtråden att göra och kanske blir lättare att följa i en egen tråd. Hoppas ingen misstycker.

Rickard

Urverk speldesign

Tja, betyget syns ju tydligt på sidan som listar alla inlägg på ett forum.. Jag tycker det här förslaget som du gav för en tid sedan är ett ypperligt förslag och jag har faktiskt suttit och väntat på att det skulle införas istället för det (enligt mig) sunkiga betygssystem som finns nu där man mer röstar efter slutresultat ("Jag ger en etta för att ge medelbetyget tre nu när det är en femma i tråden") än efter var man själv tycker ("Jag ger en trea för det är vad jag tycker om tråden)..

Jag röstar inte själv för att jag vet inte hur slutresultatet på tråden kan vara.. Ger jag den en femma så kan den mycket väl vända och bli dålig.. Ger jag den en etta så kan den vända och ge något bra.. Enda chansen att ge ett rättvist betyg är om tråden har dött ut och man i slutet kan utvärdera hela tråden, men har tråden dött ut så besöker jag den inte --> Jag betygsätter inte tråden.. Sedan vet jag inte vad betygsystemet har för betydelse.. Är det för att skylta för aktiva besökare eller för att ge nya besökare som läser gamla trådar en chans att visa vilka som är vettiga? Om det är det senare, så varför syns då inte betyget i Sök-funktionen?

Enda anledningen varför jag själv ska ge betyg (jag har betygsatt totalt 4 ggr) är för att 1) Jag håller inte med om betyget och vill jämna ut det 2) Jag vill att den ska dyka upp på Info-sidan (som jag gjorde med DanCon-tråden)..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som skulle börja betygsätta mer om Gardeners förslag på det andra betygssystemet fanns

Gardener

Champion

Jo, det skulle nog varit bra att bygga om röstningssystemet också, tyvärr har jag inte direkt tid. Dessutom var det ju bara några stycken med i den där diskussionen och jag har ingen aning om någon annan tyckte det var en vettig idé. Till sist hade jag totalt glömt bort den där och det var länge sedan jag kikade på todo-listan mer än för att lägga till något.

Sen kom vi ju aldrig fram till hur det skulle visas och vi har ju inte någon grafik för det heller.

Troberg

Sinister eater
Måste den diskussionen starts upp igen? Att klaga på en funktion för att den inte används rätt är ju bara dumt. Bättre då att se till att den används på rätt sätt så att den fungerar på det sätt den är tänkt, som ett sätt att kunna sålla ut intressanta trådar ifall man inte har tid och ork att läsa allting.
Håller egentligen med, men tyvärr är jag skeptisk till om det kommer att funka. Själv har jag slutat bry mig om betygen, de säger ingenting. Jag har inget principiellt mot dem, jag tycker bara att de inte funkar.

Jag skulle hellre se ett system där man kan ge "tummen upp" åt en bra tråd, och man bara räknade hur många sådana man fått. Då slipper man extremröstarna och man slipper de som sänker på princip, samtidigt som det ger en mer positiv framtoning.

Ett sätt att åstadkomma något dylikt är att göra som på många andra högaktiva forum, där ett visst antal personer har rätten att betygsätta inlägg/trådar och gör så på regelbunden basis. Det fungerar utomordentligt bra på de forum jag besöker som använder det, men har de nackdelarna att några för göra en hel del jobb samt att alla inte kan påverka betygsättningen.
Skulle nog ge bättre betyg, men också mer diskussioner kring dem.

Gardener

Champion
Anders Åstrand och jag diskuterar detta och förhoppningsvis har vi (han) en lösning på detta så småningom. Men räkna inte med någonting.

anth

Vetefan
På samma sätt som man kan se hur många som läst tråden borde man kunna se hur många som betygsatt den.
Om en tråd har betyg 5, men bara en har satt betyg så bryr man sig inte så mycket.
Om en annan tråd har betyg 4 och 20 har betygsatt den vet man att den antagligen är bra.

På samma sätt som man "stiger i graderna" när man postar fler inlägg så borde man stiga om man betygsätter fler trådar.
T.ex. 10 betygsatta trådar = 1 skrivet inlägg.
På detta sätt har det ett "värde" att betygsätta.

Gardener

Champion
Antal röstande och cred-system

Man kan se hur många som har betygsatt en tråd genom att hålla muspekaren över stjärnorna.

Att basera titlarna på ett cred-system som baseras på mer än bara antalet skrivna trådar vore rätt intressant, men kräver lite kodning. Det har funnits på min todo-lista länge, men jag har inte ansett det tillräckligt viktigt för att det nånsin ska ha en chans att komma längst upp på listan. Nya saker läggs till ovanför oftare än uppgifter fixas.

Men det skulle kunna vara sådan som att nya inlägg ger 50 creds, ett inlägg ger 10 cred (NT-inlägg ger endast 1), varje svar på ens inlägg ger 1 cred, en betygsättning av en tråd ger 1 cred, skriva en artikel för www.rollspel.nu ger 100 creds, skicka in en nyhet ger 50 creds osv med allt man kan hitta på.

Quan'talis

Swashbuckler
Re: Antal röstande och cred-system [ANT]

Hmm... ska du införa ett XP-system tycker jag att man borde få välja ras och klass också :gremlaugh:

JPS

Rising

Vila i frid
En rekommendationsfunktion:

"Eller sätta betygssättningsfunktionen på ett mer synligt ställe"

Jag hade en idé för ett tag sedan. Först: Mina tankar om betygsystemet är dessa:

- Det behöver bli mycket enklare att ge betyg på trådar för att jag skall orka använda dem i någon större utsträckning

- Jag betydligt mer intresserad om hur många som satt betyg på en positiv tråd än vad den har för betyg. Liksom; nu får trådar fem plus på en gång så fort någon ger dem ett enda toppbetyg. De trådar som har fem betyg med genomsnittet 4 är förmodligen mer läsvärda än de som har ett enda med betyget 5.

- Jag blir lite orolig när en av mina trådar får ett betyg på fem stjärnor. Då tänker jag att alla tror att det skulle vara jag själv som satt ett toppbetyg på min egen tråd.

- Dåliga inlägg behöver inte varnande låga betyg. Man ser direkt att de inte verkar vettiga, bara genom att läsa vad inläggen har för rubriker, vilka som deltar i den, och (framförallt) om den rentutav har blivit låst. Det är bara eventuella rekommendationer åt undangömda trådar som jag verkligen ser ett behov utav.

---

Så, min idé vore att man skulle ha en liten ikon som föreställde en stjärna längst till vänster om varje tråd vid varje forum. Precis till vänster om den lilla mappsymbolen. Om man förde musen över denna ikon och väntade så skulle beskrivningstexten visa "rekommendera tråd!", och bara genom att trycka på denna ikon så skulle man ge den en rekommendation.

Man skulle inte kunna ge dem dåliga betyg. Dåliga trådar behöver nämligen ingen reklam, utan det är endast de som man vill rekommendera som är värda att lyftas fram.

Sedan fungerar stjärnsystemet som så att kanske 1-2 rekommendationer ger en stjärna, 3-5 ger två stjärnor, 6-10 gerr tre stjärnor, 11-20 ger fyra stjärnor, och >21 rekommendationer ger fem stjärnor.

Man kan enkelt ge betyg på sina egna trådar utan att skämmas, eftersom man ändå inte kan göra så att ens egen tråd stjäl uppmärksamhet från andra som många har haft åsikter om. Det blir enkelt att ge rekommendationer, och ingen kan använda systemet för att trycka ner någon annan.

Det blir ett mycket tydligare och enklare system, och det fungerar betydligt bättre, eftersom en tråd som ingen svarat på med högt betyg direkt framstår som något mycket läsvärt, vilket det inte gör idag. Idag tänker man "jaha, författaren har gett ett toppbetyg åt sin egen tråd, jag bryr mig inte", men det skulle bli märkbart annorlunda med ett rekommendationssystem.

Vad sägs om den idén?

/Rising

Feuflux

omjonasson.se
Re: En rekommendationsfunktion:

Tja, jag ogillar fortfarande betyg. Tycker det funkar fint att själv hålla koll på vilka trådar som är bra, dessutom röstar folk ju fel rätt ofta :gremwink: . Men om jag för ett ögonblick slutar att vara så negativ så tycker jag att din idé är toppen och klart bättre än nuvarande systemet.

Foggmock

Myrmidon
Ett par snabba tankar

På rekommendera-tråd-sidan (som man får upp efter man klickat på ikonen, säger vi) kan man skriva en kort textrad att hänga på sin rekommendation, som en motivering. Då får vi dessutom ett sätt att säga 'Hey, schysst tråd men jag har inget att tilläga' som inte innebär 'Medhåll [NT]'-inlägg.

Bra idé, Rising. Blir det inte för mycket hårdkodande för vår käre trädgårdsmästare tycker jag det vore vara lämpligt att implementera som en ersättning eller som ett tillägg till nuvarande eller modifierat betygssystem.

Legioth

Swordsman

Håller med om det mesta, men vill påpeka en detalj som inte fungerar så bra med ditt system.

Tänk dig att det finns två trådar, en som är läst av 500 och rekommenderad av 25 och en annan tråd som är läst av 10 personer, med 5 rekommendationer.
Då kommer ju den förrst tråden att verka bättre, fastän den procentuellt sett har lägre stöd.

I övrigt tycker jag att systemet verkar mycket genomtänkt, eftersom man kommer ifrån de största problemen med det nuvarande betygssystemet; "svårt" att rösta och konsitig skala (är 2 bra eller dåligt...)

Dock tror jag inte på Foggmocks idé, eftersom den gör det "svårare" att rösta. Det skall vara enkelt för att folk skall använda det, och placerat så att man lägger märke till det, både själva röstningen och resultatet.

Jag hoppas verkligen att det är något som faller Gardener i smaken. Och att det inte är alltför jobbigt att koda!

Rising

Vila i frid

"Tänk dig att det finns två trådar, en som är läst av 500 och rekommenderad av 25 och en annan tråd som är läst av 10 personer, med 5 rekommendationer.
Då kommer ju den förrst tråden att verka bättre, fastän den procentuellt sett har lägre stöd."

Ja, fast om du vill råda bot på det så kommer det att betyda att varje gång man läser en tråd utan att rekommendera den så måste den sjunka i värde. Det är väl inte schysst?

På ett sätt är ju faktiskt en registrerad läsning ett gott betyg i sig, om en diskussion är intressant så läser man alla inlägg i den, även om man bara kan rekommendera den en gång. Då får tråden många registrerade läsningar i proportion till dess antal rekommendationer, och inte behöver väl det vara något dåligt?

Man skulle förstås kunna scripta om hur "läsningar" fungerar, så att den bara ökar med ett snäpp första gången en användare läser något inlägg i den, men det låter jobbigt. Jag tror faktiskt att min idé skulle gå att förverkliga. Man behöver ju till att börja med bara hålla reda på en sorts betyg, inte fem olika, som det är nu. Bara där har man ju förenklat det ett snäpp.

/Rising