En rekommendationsfunktion:
"Eller sätta betygssättningsfunktionen på ett mer synligt ställe"
Jag hade en idé för ett tag sedan. Först: Mina tankar om betygsystemet är dessa:
- Det behöver bli mycket enklare att ge betyg på trådar för att jag skall orka använda dem i någon större utsträckning
- Jag betydligt mer intresserad om hur många som satt betyg på en positiv tråd än vad den har för betyg. Liksom; nu får trådar fem plus på en gång så fort någon ger dem ett enda toppbetyg. De trådar som har fem betyg med genomsnittet 4 är förmodligen mer läsvärda än de som har ett enda med betyget 5.
- Jag blir lite orolig när en av mina trådar får ett betyg på fem stjärnor. Då tänker jag att alla tror att det skulle vara jag själv som satt ett toppbetyg på min egen tråd.
- Dåliga inlägg behöver inte varnande låga betyg. Man ser direkt att de inte verkar vettiga, bara genom att läsa vad inläggen har för rubriker, vilka som deltar i den, och (framförallt) om den rentutav har blivit låst. Det är bara eventuella rekommendationer åt undangömda trådar som jag verkligen ser ett behov utav.
---
Så, min idé vore att man skulle ha en liten ikon som föreställde en stjärna längst till vänster om varje tråd vid varje forum. Precis till vänster om den lilla mappsymbolen. Om man förde musen över denna ikon och väntade så skulle beskrivningstexten visa "rekommendera tråd!", och bara genom att trycka på denna ikon så skulle man ge den en rekommendation.
Man skulle inte kunna ge dem dåliga betyg. Dåliga trådar behöver nämligen ingen reklam, utan det är endast de som man vill rekommendera som är värda att lyftas fram.
Sedan fungerar stjärnsystemet som så att kanske 1-2 rekommendationer ger en stjärna, 3-5 ger två stjärnor, 6-10 gerr tre stjärnor, 11-20 ger fyra stjärnor, och >21 rekommendationer ger fem stjärnor.
Man kan enkelt ge betyg på sina egna trådar utan att skämmas, eftersom man ändå inte kan göra så att ens egen tråd stjäl uppmärksamhet från andra som många har haft åsikter om. Det blir enkelt att ge rekommendationer, och ingen kan använda systemet för att trycka ner någon annan.
Det blir ett mycket tydligare och enklare system, och det fungerar betydligt bättre, eftersom en tråd som ingen svarat på med högt betyg direkt framstår som något mycket läsvärt, vilket det inte gör idag. Idag tänker man "jaha, författaren har gett ett toppbetyg åt sin egen tråd, jag bryr mig inte", men det skulle bli märkbart annorlunda med ett rekommendationssystem.
Vad sägs om den idén?
/Rising