Nekromanti Flyttad: Varför har vi inte spelbutiker?

Archer

Swashbuckler
Flyttad: Varför har vi inte spelbutiker?

Vilket för mig till frågan; Är det någon speciell anledning som gör att vi inte har spelbutiker längre?

Krille

Super Moderator
Re: D&D på CNN.com

"Är det någon speciell anledning som gör att vi inte har spelbutiker längre?"

Jag tror att det är fyra skäl.

1) Olönsamhet. Rollspel är inte inne längre och säljer helt enkelt mindre än andra produkter riktade till samma målkrets.

2) Avsaknad av gamers. Ja, inte i kundkretsen då, utan i butikspersonalen och speciellt på chefsnivå.

3) Avsaknad av distributörer. Mig veterligen så finns det ingen svensk distributör av spelen, så man måste prata med varje enskilt svenskt förlag för att få in deras produkter.

4) Kunskapsintensiv bransch. "Vilken CR har en Örnstedt? Va, vet du inte? Pucko." Dessutom är det en bransch där man inte kan få reda på detaljkunskaperna genom att leta i produktblad - man måste använda produkterna också. I radio/tv-branschen så finns det i alla fall produktblad och det tar inte mer än ett par minuter för att se att en DVD funkar.

Bombu

Hero
olönsamhet är ett elände för affärsidkare

1) Olönsamhet. Rollspel är inte inne längre och säljer helt enkelt mindre än andra produkter riktade till samma målkrets.

Jag håller med här, och tror att ettan som krille redogör för räcker som skäl för att hålla antalet rollspelsbutiker nere.

Det är kanske inte helt omöjligt att få lönsamhet men det verkar vara mycket svårt.

Några förslag på hur man skulle kunna få upp lönsamheten i en rollspelsbutik?

Bombu

chrull

Stockholm Kartell
Re: olönsamhet är ett elände för affärsidkare

vilket antagligen beror på krilles andra punkt.

Morgath

Warrior

Jag tror att rollspelbutiker som funkar irl är helt döda eller på fallrepet. De butiker som kompletterar med andra varor och/eller internetförsälning kanske klarar sig bättre.

Men eftersom de flesta nya rollspelsprodukter numera har ett ISBN-nummer kan numera köpa dessa produkter på internetbokhandlar för en spottstyver (jämfört med priset i butik). Sorgligt dock att svenska internetbutiker som riktar in sig på spel/rollspel inte kan erbjuda kunderna samma låga priser som exempelvis Amazon gör.

Jag köper nästan alla mina grejer på Amazon.com och tennfiurer köper jag på brittiska sajter. Ofta blir det billigare att köpa en enda produkt på Amazon (med frakt och hela konkarongen) än att gå ner på stan och köpa den i din FLGS.

Du missar givetvis bläddrandet (om din FLGS tillåter det!) och att träffa andra nördar (kankse ett skäl lika gott som något att köpa på nätet - så slipper man de andra nördarna. Det är nog bra för självkänslan :gremgrin:) om du köper på nätet.

Något som jag länge funderat på är att bygga en svensk intenetspelbutik. Den skall ha samma affärsidé som de stora svenska internetboklådorna; nämligen inget lager. När en kund beställer så skickas en order med automatik till en distributör i utlandet, som skickar varan till internetbutiken, som i sin tur skickar varan till kunden. På så sätt blir det liten ekonomisk risk för butiken i fråga.

Jag har själv jobbat på en internetbokhandel och har viss erfarenhet av hur det funkar. Om någon undrar mer så kanske man kunde agera konsult! :gremtongue:

Tror nåon det finns riskkapitalister som skulle vilja gå in i ett sånt projekt? :gremcrazy:

peterb

Swordsman

Jag kommer ihåg när dom började med det (dataspel alltså), det var när de höll till i Sturegallerian i Stockholm. Plötsligt påstod personalen att "vi ska inte kunna någonting om rollspel" och "vi ger inga rekommendationer". Om dataspel visste de en hel del däremot... Detta måste ha varit -94 eller något sånt. Det är bara att inse att rollspelandet stod i zenit på 80-talet och hade vi i bara en affär i Stockholm (visserligen en renodlad rollspelsaffär)... Redan på den tiden handlade vi i vår spelgrupp på hobby games i Uppsala, dom hade bättre sortiment. Jag tror vi får leva med att det inte finns några affärer för rollspel, shoppa spel får vi göra via internet.

Det är upp till spelföreningarna att hålla liv i hobbyn och rekrytera nya spelare - affärerna kan vi glöma bort...

G

Guest

Guest

Ärligt talat, det är faktiskt både billigare och bättre (större utbud, bättre service) att handla på nätet.

Men det är klart, det var lite mysigt slinka ner på Humlegårdsgatan för i världen....

G

Guest

Guest

Du glömde att alla köper sina rollspel på nätet eftersom det är både billigare och bättre.

G

Guest

Guest

Du borde kolla in nobleknightgames.com. Dem är billigare än amazon.com!

Krille

Super Moderator

"Du glömde att alla köper sina rollspel på nätet eftersom det är både billigare och bättre."

Det är snarare en konsekvens av att utbudet i butikerna har försämrats. Internethandlandet hade inte slagit igenom än då rollspelsbutikerna började sågas ner som ett kalhygge i Norrland.

G

Guest

Guest

Men varför tror du Internet kryllar av aktörer som säljer rollspel?? Alla handlar på nätet förstås.

Ett internet-företag som säljer rollspel når kunder direkt över hela världen. Han kan ha "lagret" i sitt garage, eller under sängen. Finns ingen butik i världen som kan konkurrera med sådana fördelar.

Rollspel är en väldigt unik hobby, och det räcker inte att ha en kundkrets i en mellanstor svensk stad (jag inkluderar faktiskt Stockholm i terminologin "mellanstor") för att vara tillräckligt lönsam.

Krille

Super Moderator

"Men varför tror du Internet kryllar av aktörer som säljer rollspel??"

Magnus Seter pekade på en artikel om ämnet. Det handlade om kritisk massa i geografiska områden. Så det handlar inte om att "alla handlar på nätet", utan att "tillräckligt många handlar på nätet".

Själv handlar jag inte mycket rollspel på nätet. Jag handlar desto mer på konvent istället.

Och som jag sa, näthandeln är inte orsaken till att butikerna läggs ner, utan konsekvensen av att butikerna läggs ner.

G

Guest

Guest

Jag håller inte med. Jag tror tvärtom att butiker inte finns längre PÅ GRUND AV näthandeln. Hur ska man kunna driva en butik om aktörer på nätet är billigare OCH bättre??

Lite som hönan eller ägget....

Krille

Super Moderator

"Jag tror tvärtom att butiker inte finns längre PÅ GRUND AV näthandeln."

Det gör inte jag. Real life-butikerna började nämligen försvinna innan internetbutikerna kom till och långt innan internethysterin.

Du har en fin teori. Problemet är att historien motsäger den. De "riktiga" butikerna började försvinna innan internet under 1990-talet första halva, och det av den enkla anledningen att det inte lägre var åttitalets glada dagar.

ro83rt

Swordsman

Jag håller inte med. Jag tror tvärtom att butiker inte finns längre PÅ GRUND AV näthandeln. Hur ska man kunna driva en butik om aktörer på nätet är billigare OCH bättre??
Du driver tesen att aktörerna på nätet är bättre, utan att tala om vad som gör dem bättre. Personligen har jag svårt att se fördelarna med internethandel, förutom att det är billigare. I en butik så kan du ju känna på böckerna och bläddra lite i dem. Jag har inhandlat ett antal guldkorn på det sättet. Guldkorn som jag aldrig övervägt att köpa om de bara fanns på nätet. Den sociala biten ska inte heller underskattas. Det är skoj att gå in i en butik och kunna snacka om produkter, få tips och allmänt tjabbla lite om sin favvohobby. Jag kan betala lite mer för att kunna köpa rollspel i en butik. Att bara se till kostnaden tycker jag går emot hela tanken med rollspel. Det är i grunden ett socialt fenom och följdaktligen är det sociala det viktigaste, även när man inhandlar rollspelsprodukter.

G

Guest

Guest

Service är bättre och utbudet är bättre. De flesta internetaktörerna har fantastiskt utbud, med även gamla klassiker i lager.

Visst är det mysigt gå i butiker och rota rollspel, men gemytligheten "liksom" försvinner när man måste betala nästan det dubbla för samma produkter...

Jag kan rekommendera nobleknightgames.com och svgames.com!

G

Guest

Guest

Men jag diskuterar nutid.

Om någon skulle vilja öppna en butik nu skulle det vara i princip omöjligt p.g.a. den utbredda näthandeln. Du kan inte konkurrera med nätbutiker som säljer till i princip halva priset av vad en butik gör!

Jag saknar rollspelsbutiker precis som du, men näthandeln har faktiskt räddat utbudet av rollspel.

ro83rt

Swordsman

Service är bättre och utbudet är bättre. De flesta internetaktörerna har fantastiskt utbud, med även gamla klassiker i lager.
Service? När du handlar via nätet så är ju servicen i princip noll. Man klickar på en ett gäng ställen och så dras det pengar från kontot och så kommer boken en vecka senare. I en butik så kan du kolla på boken, prata med någon som har lite mer koll och avgöra om det är värt pengarna.

Visst är det mysigt gå i butiker och rota rollspel, men gemytligheten "liksom" försvinner när man måste betala nästan det dubbla för samma produkter...
Håller inte med. Gemytlighet kostar och det är det man får betala extra. Att köpa t.ex. oxfilé på nätet är säkert billigare än på lokala ICA. Men jag betalar hellre extra för det än köpa "oxen" i säcken. I en butik betalar man för den service och närhet till produkterna man inte får på nätet. Att köpa böcker är en del av hobbyn och är för värdefull för att kastas bort med simpel girighet. Jag håller dock med om att utbudet är större på nätet. Att köpa beganat på t.ex. Tradera är också smidigt.