Re: olönsamhet är ett elände för affärsidkare
Jag tror att rollspelbutiker som funkar irl är helt döda eller på fallrepet. De butiker som kompletterar med andra varor och/eller internetförsälning kanske klarar sig bättre.
Men eftersom de flesta nya rollspelsprodukter numera har ett ISBN-nummer kan numera köpa dessa produkter på internetbokhandlar för en spottstyver (jämfört med priset i butik). Sorgligt dock att svenska internetbutiker som riktar in sig på spel/rollspel inte kan erbjuda kunderna samma låga priser som exempelvis Amazon gör.
Jag köper nästan alla mina grejer på Amazon.com och tennfiurer köper jag på brittiska sajter. Ofta blir det billigare att köpa en enda produkt på Amazon (med frakt och hela konkarongen) än att gå ner på stan och köpa den i din FLGS.
Du missar givetvis bläddrandet (om din FLGS tillåter det!) och att träffa andra nördar (kankse ett skäl lika gott som något att köpa på nätet - så slipper man de andra nördarna. Det är nog bra för självkänslan
) om du köper på nätet.
Något som jag länge funderat på är att bygga en svensk intenetspelbutik. Den skall ha samma affärsidé som de stora svenska internetboklådorna; nämligen inget lager. När en kund beställer så skickas en order med automatik till en distributör i utlandet, som skickar varan till internetbutiken, som i sin tur skickar varan till kunden. På så sätt blir det liten ekonomisk risk för butiken i fråga.
Jag har själv jobbat på en internetbokhandel och har viss erfarenhet av hur det funkar. Om någon undrar mer så kanske man kunde agera konsult!
Tror nåon det finns riskkapitalister som skulle vilja gå in i ett sånt projekt?