Jag pratade med en livs levande såndär nybörjare i hobbyn. En person som testat på ett par gånger och är lite osäker på vad nästa steg är. Hur i hennes fall har vi nog löst det (tipsade om Null State, ska tipsa om Supergänget samt erbjuda mig spelleda vid tillfälle).
Men vi pratade lite om vägar in, och pratade om Ensamma Vargen... Och så föddes en liten idé, som jag har för mig att vi pratat om tidigare men isåfall på gamla forumet. Säg gärna till om det redan finns.
Formen är en folder på 16 sidor. Just nu tänker jag fyra högställda A4:or vikta på mitten och ihophäftade, if that makes sense.
Foldern är riktad till spelledaren och innehåller korta lättlästa och välskrivna texter. I slutet av varje text finns ett val, och valet leder till en annan sida.
Till foldern hör också två eller tre karaktärskort i färg. Foldern är förresten också i färg, och snygg. Karaktärskorten är stora som spelkort och har en snygg bild på ena sidan och en kort beskrivning av en hyfsat standard "hjälte" på den andra.
Ett scenario skulle till exempel kunna börja såhär, rent strukturellt:
1. Rollpersonerna stöter på en vagn på vägen mot staden Horngrimm. Den håller på att bli rånad. Vad gör ni?
4. Rollpersonerna kommer fram till staden utan knussel.
5. Banditerna lägger sig i bakhåll.
6. Rollpersonerna kommer till staden, och får någon form av mindre belöning?
Jaja, det är såklart jäkligt skissartat just nu. Kursiv text är sånt som givetvis ska målas ut, och scenariet behöver ju sisådär en fem-sex sidor till. Men tanken är iaf att ha ett kort, enkelt pröva-påscenario där ingen erfaren SL behöver vara det minsta inblandad. Som ett "nästa steg" efter Ensamma Vargen, tänker jag. Kanske.
Finns det här redan? Eller är det helt enkelt en dålig idé?
Men vi pratade lite om vägar in, och pratade om Ensamma Vargen... Och så föddes en liten idé, som jag har för mig att vi pratat om tidigare men isåfall på gamla forumet. Säg gärna till om det redan finns.
Formen är en folder på 16 sidor. Just nu tänker jag fyra högställda A4:or vikta på mitten och ihophäftade, if that makes sense.
Foldern är riktad till spelledaren och innehåller korta lättlästa och välskrivna texter. I slutet av varje text finns ett val, och valet leder till en annan sida.
Till foldern hör också två eller tre karaktärskort i färg. Foldern är förresten också i färg, och snygg. Karaktärskorten är stora som spelkort och har en snygg bild på ena sidan och en kort beskrivning av en hyfsat standard "hjälte" på den andra.
Ett scenario skulle till exempel kunna börja såhär, rent strukturellt:
1. Rollpersonerna stöter på en vagn på vägen mot staden Horngrimm. Den håller på att bli rånad. Vad gör ni?
- Försöker slåss mot banditerna. Be spelarna beskriva hur de slåss och rulla en tärning:
- 1-4 ni vinner. Gå till 2.
- 5-6 ni förlorar. Gå till 3.
- Försöker hota, skrämma eller övertala banditerna. Be spelarna beskriva vilka argument eller metoder de använder och rulla en tärning:
- 1-2 ni lyckas. Banditerna ger sig av. Gå till 4.
- 3-4 banditerna käftar emot och svär att de ska spöa er senare. Gå till 5.
- 5-6 banditerna blir arga och anfaller. Se "försöker slåss" ovan.
- Banditerna lämnas på plats. Gå till 4.
- Banditerna tas med. Gå till 6.
4. Rollpersonerna kommer fram till staden utan knussel.
5. Banditerna lägger sig i bakhåll.
6. Rollpersonerna kommer till staden, och får någon form av mindre belöning?
Jaja, det är såklart jäkligt skissartat just nu. Kursiv text är sånt som givetvis ska målas ut, och scenariet behöver ju sisådär en fem-sex sidor till. Men tanken är iaf att ha ett kort, enkelt pröva-påscenario där ingen erfaren SL behöver vara det minsta inblandad. Som ett "nästa steg" efter Ensamma Vargen, tänker jag. Kanske.
Finns det här redan? Eller är det helt enkelt en dålig idé?