Nekromanti Folder-rollspel a' choose your own adventure?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,401
Location
Rissne
Jag pratade med en livs levande såndär nybörjare i hobbyn. En person som testat på ett par gånger och är lite osäker på vad nästa steg är. Hur i hennes fall har vi nog löst det (tipsade om Null State, ska tipsa om Supergänget samt erbjuda mig spelleda vid tillfälle).

Men vi pratade lite om vägar in, och pratade om Ensamma Vargen... Och så föddes en liten idé, som jag har för mig att vi pratat om tidigare men isåfall på gamla forumet. Säg gärna till om det redan finns.

Formen är en folder på 16 sidor. Just nu tänker jag fyra högställda A4:or vikta på mitten och ihophäftade, if that makes sense.

Foldern är riktad till spelledaren och innehåller korta lättlästa och välskrivna texter. I slutet av varje text finns ett val, och valet leder till en annan sida.

Till foldern hör också två eller tre karaktärskort i färg. Foldern är förresten också i färg, och snygg. Karaktärskorten är stora som spelkort och har en snygg bild på ena sidan och en kort beskrivning av en hyfsat standard "hjälte" på den andra.

Ett scenario skulle till exempel kunna börja såhär, rent strukturellt:

1. Rollpersonerna stöter på en vagn på vägen mot staden Horngrimm. Den håller på att bli rånad. Vad gör ni?
  • Försöker slåss mot banditerna. Be spelarna beskriva hur de slåss och rulla en tärning:
    • 1-4 ni vinner. Gå till 2.
    • 5-6 ni förlorar. Gå till 3.
  • Försöker hota, skrämma eller övertala banditerna. Be spelarna beskriva vilka argument eller metoder de använder och rulla en tärning:
    • 1-2 ni lyckas. Banditerna ger sig av. Gå till 4.
    • 3-4 banditerna käftar emot och svär att de ska spöa er senare. Gå till 5.
    • 5-6 banditerna blir arga och anfaller. Se "försöker slåss" ovan.
2. Banditerna har oskadliggjorts. Fråga om rollpersonerna dödade dem eller bara slog dem medvetslösa. Fråga vad de gör med dem.
  • Banditerna lämnas på plats. Gå till 4.
  • Banditerna tas med. Gå till 6.
3. Rollpersonerna har satts ur spel, antingen genom att fly eller genom att slås medvetslösa. Banditerna tar vagnen och åker vidare i riktning mot staden. Rollpersonerna stöter kanske på banditerna igen...

4. Rollpersonerna kommer fram till staden utan knussel.

5. Banditerna lägger sig i bakhåll.

6. Rollpersonerna kommer till staden, och får någon form av mindre belöning?

Jaja, det är såklart jäkligt skissartat just nu. Kursiv text är sånt som givetvis ska målas ut, och scenariet behöver ju sisådär en fem-sex sidor till. Men tanken är iaf att ha ett kort, enkelt pröva-påscenario där ingen erfaren SL behöver vara det minsta inblandad. Som ett "nästa steg" efter Ensamma Vargen, tänker jag. Kanske.

Finns det här redan? Eller är det helt enkelt en dålig idé?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,689
Location
Ludvika
Jag gillat tanken på äventyr där man egentligen inte behöver läsa in sig eller göra något i förväg. Det var så jag trodde att äventyr skulle vara första gången jag spellede ett köpeäventyr (ack så fel jag hade) efter att innan ha spelat sånna där äventyrsböcker. Dock tycker jag att man ska lägga lite mer öppenhet i det hela. Ha ett faktiskt regelsystem och låt spelarna faktiskt spela ut händelsen på varje sida istället för ''slå 1t6''.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,401
Location
Rissne
Rymdhamster;n28716 said:
Jag gillat tanken på äventyr där man egentligen inte behöver läsa in sig eller göra något i förväg. Det var så jag trodde att äventyr skulle vara första gången jag spellede ett köpeäventyr (ack så fel jag hade) efter att innan ha spelat sånna där äventyrsböcker. Dock tycker jag att man ska lägga lite mer öppenhet i det hela. Ha ett faktiskt regelsystem och låt spelarna faktiskt spela ut händelsen på varje sida istället för ''slå 1t6''.

Det tänker jag är nästa steg... Det jag tänkte här var ju typ "steg 1" eller kanske mer "steg 0". Sedan kan man bygga nästa "steg", som kanske är på fler sidor och kanske t.ex. har ett rudimentärt system ("du är krigare, så du får slå två tärningar i strid och välja det bästa").

Sen "spela ut"... Jag har ju flera uppmaningar om "berätta hur" och tänkte väl att det skulle fyllas på med flera. Jag vet inte om jag tycker att det behövs detaljerade stridsrundor och grejer redan från början.

Also: Min tanke är att SL-instruktionerna också ska inkludera att SL kanske faktiskt inte läser listan med alternativ, utan bara frågar "vad gör ni" och därefter avgör vilken av riktningarna som passar bäst. Om spelarna inte kommer på något kan man läsa listan, och om de hittar på nåt som inte passar in alls... Ja, då kan man ju nämna som "avancerad taktik" att man kan hitta på helt egna fortsättningar =) Scenartiet blir ju inte så långt eller komplext på 16 sidor...
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,736
Location
Göteborg
Jag har länge haft en idé på nybörjarrollspel som börjar väldigt hårt styrt och succesivt blir friare och friare. Typ såhär. Säg att det är ett piratrollspel.

Första scenen: Alla har sina färdiga rollpersoner. Kaptenen kommer in på tavernan för att rekrytera folk till en skattjakt. Spela igenom scenen, som slutar med att alla går med på att följa med.

Andra scenen: Det börjar bli dags att kasta loss. Alla förbereder sig för flera månader till sjöss. Beskriv vad din rollperson gör stunden innan ni ger er av.

Femte scenen: Någon typ av hot dyker upp. Hitta på ett hot och beskriv vad alla gör för att besegra det. Följ de här enkla reglerna för att se hur det går.

Tionde scenen: Skatten är hittad! Nu tar ni själva över. Kan ni lita på varandra nu när pengarna finns lättillgängliga? Vem kommer att förråda de andra? Hur ska ni ta er hem med skattkistan efter att skeppet sjänk i scen 7? Spela firitt och använd er av alla tekniker ni lärt er. När ni känner att ni nått ett bra ställe kan ni avsluta spelet.

Typ så. Jag tror att man kan göra stegen i samma spel istället för att ha en massa skilda scenarion med olika "svårighetsgrader". Men din variant kan absolut också funka. Bra idé!
 
Top