Nekromanti Folk och Fä!

Serek Mörke

Veteran
Hej, Hej!

Jag undrar bara om Neogames har planerat (eller haft tankar på) att skapa en modul som lite närmare (speltekniskt och bakgrundsmässigt) beskriver ett gäng mer eller mindre kända personer på Mundana?

Jag uppskattar verkligen de beskrivningar av olika kända personer som har gjorts i ett flertal moduler, men skulle helst se att de var lite längre och innehöll mer regelfakta (grundegenskaper, färdigheter och liknande).

När jag ändå är igång och "önskar" mig saker :gremwink: skulle jag vilja efterlysa mer typprofiler i kommande moduler. Det är väldigt skönt att som SL snabbt kunna plocka fram lite regelfakta för en typisk jargisk soldat, colonisk riddare, cirefaliskt hyrsvärd eller asharisk suput. Detta hjälper avsevärt när ens "spelare" (i detta fallet en gravt alkholiserad alvkvinna :gremtongue: ) kallat en pompös cirefalisk handelsman för "ditt feta isterband" mitt framför hans underdåniga fru och hätska livvakter. I dessa fall är det förvisso fullt möjligt att be spelarna ta en paus medan man förbereder motståndet inför det oundvikliga "Vet du vem jag är! Jag skall minsann .......Tzark, Cerak lär skökan veta hut! - svaret. Andra möjligheter är att låta konflikten mirakulöst nog lösas på fredlig väg eller att improvisera fram nödvändiga regelvärden under striden. Enligt min mening är dock ingen av dessa "tekniker" att föredra och skulle därför vilja att Ni på Neogames underlättade mitt rollspelande lite :gremgrin:

Jag är villig att betala några hundralappar för besväret :gremwink:

Serek

Phelan

Hero
Lättja på burk

Det pågår just nu en diskussion några trådar ned (men jag orkar aldrig länka) om vad som är lämpliga värden för SLP - rimliga utifrån någon objektiv bild av hur Mundana fungerar eller rimliga så som ett konstant spännande motstånd för RP? Vad har det med din önskan att göra - jo, hur skulle sådana SLP göras? Löst, med värdena som anges som pendlande mellan ett min-max för den typen av SLP, eller som Klen, Normal, Stark stadsvakt/buse/riddare/etc eller exakt definierade som Stadsvakt, Köpman, osv? Egentligen skulle jag säga, "do it your own darn self!" men om din lättja nu är så stor så... Jag har lite pressande studiesysslor just nu, men mot slutet av veckan borde jag ha tid att sätta mig ned och plita ihop lite varianter jag kan dela med mig av, det är ändå någonting jag skulle behöva ha till min egen kampanj. Sedan skulle jag inte bli förvånad om inte en massa SLs på forumet redan har ett antal standardmallar liggande hemma...

Mvh / Phelan

Serek Mörke

Veteran
Re: Lättja på burk

:gremlaugh:

Här några av anledningarna till att jag önskar "typkaraktärer"

1. Japp, jag är lat :gremwink:

2. Har haft bra erfarenheter av "dem" i andra spel.

3. Det viktigaste skälet till att jag önskar regeltekniska beskrivningar av både hjältar och (typiska) företrädare för vissa yrken är för att detta hjälper mig och mina spelare att skapa en bild av den värld vi skall "leva"/spela i. Typvärdenas funktion är givetvis inte att vara heltäckande (så därför är det inte nödvändigt med graderingar - klen, normal, tuff ) utan att ge en fingervisning om vilka färdigheter och egenskaper ”en typisk” utövare av det här yrket har. Grundegenskaper, utrustningslistor mm. är enkla och effektiva redskap för att beskriva ”någons” egenskaper och förmågor; oftast bra mycket mer målande än att skriva ”En jargisk korsriddare är tungt bepansrad och väl skolad i vapnens bruk”

King Kromm

Hero
Ja, en sådan modul önskas rejält, har för min att jag nämt något liknande nångång innan, eller nått. Och det kan la knappast vara så att det krävs ett "elefant" jobb för det hela, och om nu inte neogames själva vill göra en sådan modul, varför inte låta några vanliga dödliga göra det? Jag skulle nog kunna tänka mig att göra någon liknande hemmaprojekt, själv eller med hjälp av andra. Även om det då inte kommer med så mycke om Maxander eller Rafali med flera...