Nekromanti Folkets åsikt om fler forum

Skuggvarg

Hero
Jag la märke till att frågan om det ska vara fler forum, startades den 19:e maj, och pågår fortfarande.

Vad är meningen med den egentligen, funderar rollspel.nu allvarligt på att införa fler forum, eller finns frågan där bara för att folk ska ha något att rösta på?

Hur kommer det sig att röstningen fortfarande pågår?

Tycker folk att "fel" forum ska startas, och administratörerna väntar på att folk ska ändra sig och rösta på "rätt" forum?

Det vore trevligt om en eller flera ansvariga ville besvara de här frågorna och klargöra läget lite.

/Skuggvarg

seinet

Swashbuckler
Hur kommer det sig att röstningen fortfarande pågår?

Nu vet jag inte vad Gard och övriga väntar på, men jag antar att det är för att det inte finns något bättre alternativ. Det är ju 1711 personer som röstat på frågan vilket jag anser ge en god bild av vad alla vill ha.

/Seinet Wintermute - Råkade visst vara ledig från skolan idag...

Skuggvarg

Hero
Ja, man tycker väl att det borde räcka...röstningen har varit aktiv i 6 månader nu, och 1700 pers har röstat...nu får administratorerna vakna till.

/Tröttvarg

Ackerfors

Alas, your rapids!
Personligen föredrar jag att de inte öppnar något nytt forum... Om det inte blir det forumet jag röstade på dvs... /images/icons/wink.gif

Skuggvarg

Hero
Tycker inte alla så?

/Skuggvarg - som personligen föredrar att omröstningen får någon effekt överhuvudtaget

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joo, men ändå... /images/icons/wink.gif

Men allvarligt tycker jag inte att det behövs några fler forum...

Skuggvarg

Hero
Nä, jag känner väl inte heller något större behov av det, egentligen. Fast i och för sig skulle ett forum för brädspel vara intressant. Det känns som att det inte hänger ihop med andra saker, t.ex. rollspelskultur i allmänhet.

/Skuggvarg

Ackerfors

Alas, your rapids!
Iofs skulle brädspel vara rätt okej, men jag vet inte om intresset här på forumet är så stort. Antingen är det ingen som skriver om det för att det "inte passar in" eller så är intresset inte tillräckligt.

Skuggvarg

Hero
Jag tror nog det är många rollspelare som även spelar brädspel, men själv har jag aldrig sett något forum där brädspel skulle kunna passa in...så jag har inte skrivit om det. Och det är väl först när ett ämne tar upp mycket plats som det får ett eget forum, och om det inte finns något forum för brädspel, skrivs det inget om det, så då får det inget eget forum, så där har vi förklaringen, om än något rörigt förklarad.

/Skuggvarg

Skuggvarg

Hero
För många forum?

Med tanke på hur lite det skrivs i vissa forum tycker jag man kan komprimera det ännu mer. För närvarande finns:

DoD
D&D
EON
Gemini
Gondica
Neotech
Western
Rollspel
Rollspelsmakande
Rävsvans Förlag
Science Fiction
Skräck
Kontaktannons
SF & Fantasy-kultur
www.rollspel.nu
Zinescene

Det känns faktiskt som lite för många, men samtidigt saknar jag vissa forum. Gemini, Gondica, och Western verkar det inte skrivas alltför mycket i, dessutom är det ganska små spel, alla tre, därför känns de för mig ganska meningslösa. DoD, D&D, och EON skulle visserligen kunna läggas i ett Fantasyspelsforum, men de är ganska stora spel, alla tre, och förtjänar därför egna forum. Däremot skulle det vara bra om det fanns ett forum för övriga, mindre fantasyspel, och ett forum för spel som inte är varken fantasy, scifi, eller skräck. Och jag saknar också ett forum för figurspel, samt ett för brädspel. (hoppas nån admin läser det här nu och vidarebefordrar åsikterna)

/Skuggvarg

Sodivra

Champion
"Poll-ansvarige" talar ut!

Själv så vet jag inte vad tanken bakom Forum-röstningen, eftersom den "startade" innan min tid som admin. Däremot är jag "poll-ansvarig" nu, och jag har två nya frågor redo.. Jag tänkte lägga upp dom i och med nya forumversionen, men den dröjer ju, så det kanske är lika bra att lägga upp en nu.. [color:448800]Gardener?</font color=448800>

Sedan fick ju inga forumidéer jättestora gensvar, men om man lägger ihop Warhammer, Figurspel, Kortspel och Brädspel får man förstås 29%. Ett "Spelforum" för allt detta, samt konstruktion av egna varianter, kanske skulle vara något? Åsikter?

Anders

Hero
Bra förslag

"om man lägger ihop Warhammer, Figurspel, Kortspel och Brädspel får man förstås 29%. Ett "Spelforum" för allt detta, samt konstruktion av egna varianter, kanske skulle vara något? Åsikter?"

Låter som en bra idé. Inte för att jag för tillfället kan komma på något vettigt som jag skulle kunna skriva där men det vore ändå skönt att se att man som Drakborgenspelare och Fotbollsspelkonstruktör inte behöver känna sig helt ensam. Jag och polaren Per fick en del konstiga blickar i somras när ett gäng polare helt överraskande dök upp i lägenheten för att festa medan vi satt djupt koncentrerade över en rutplan med träpluppar som skulle föreställa Zlatan, Ljungberg och grabbarna... /images/icons/smile.gif

Arcana

Rickard

Urverk speldesign
Håller med (titeln, alltså) [ANT]

~Medan [color:448800]Han</font color=448800> läste igenom tråden så tänkte [color:448800]Han</font color=448800>: "De kan väl starta ett figur/kortspels-forum?"

seinet

Swashbuckler
Re: För många forum?

Gemini, Gondica, och Western verkar det inte skrivas alltför mycket i, dessutom är det ganska små spel, alla tre, därför känns de för mig ganska meningslösa.

Dessa är officiella forum, alltså forum som rollspelstillverkarna vill ha där, tror vissa skulle bli lite sura ifall man slog ihop dessa.

Idén att slänga in EON i ett kluster med andra forum skulle vara katastrofalt tror jag, det över 40.000 inlägg i det forumet, d.v.s. 10.000 mer än i något annat forum, DoD ligger på andraplats med runt 30.000 inlägg. Lägger man bara ihop dessa får man ett forum på 70.000 inlägg, det är lite väl mycket va?

Däremot skulle det vara bra om det fanns ett forum för övriga, mindre fantasyspel, och ett forum för spel som inte är varken fantasy, scifi, eller skräck.

Rollspel. Vad är det för fel på det forumet som just är tänkt som ett sådant forum?

Hmm, man kan ju kompromissa lite av röstningen. Warhammer är väl (tror jag) ett figurspel, det är det som leder i röstningen med 16% av rösterna, figurspel ligger "bara" på 6%. Tillsammans ligger dessa på 22% vilket är strax under en fjärdedel av alla röster. Två alternativ av liknande karraktär av totalt 13 alternativ ligger alltså med en fjärdedel av alla röster.

För övrigt kanske de som röstade på Vampire/WOD/White Wolf tjata lite på ShrekNET (som finns här på vampire.rollspel.nu och som är, om jag förstått det rätt, en sida om vampire) att överlåta deras forum till oss eftersom de ändå ligger på samma server. Fast det är ju bara ifall ni vill det, annars kanske ni kan använda deras forum de har på sin sida?

/Seinet Wintermute - Är den där i admin som läser detta och anser att det inte behöver vidarbefodras innan lite respons (ifall du har andra åsikter och har bra argument till varför det skall vidarbefodras till övriga admin).

Skuggvarg

Hero

"Idén att slänga in EON i ett kluster med andra forum skulle vara katastrofalt"

Har inte sagt att man SKULLE göra det, bara att man KUNDE göra det, men det var inget jag rekommenderade.

"Rollspel. Vad är det för fel på det forumet som just är tänkt som ett sådant forum"

Men varför finns det inte ett generellt forum för Fantasyspel? Det finns ett för Sci-Fi, och ett för Skräck, samt ett forum var för de stora fantasyspelen, men inget generellt Fantasyforum. Jag ser det som att det saknas ett sådant.

/Skuggvarg

Du ville ju ha ett forum för rollspel som inte var fantasy, sci-fi, eller skräck. Dessa tre är de tre största genrerna inom rollspel, och det är inte så konstigt att dessa har egna forum.
Seinet skrev att Rollspel-forumet var tänkt som ett forum tillägnat de som inte var av dessa genrer, räcker det inte som argumentering åt dej?

Skuggvarg

Hero

Jag vet att Rollspelsforumet ska innefatta övriga rollspel, men hittills verkar det bara innefatta rollspelshobbyn som företeelse, och inget nämns om övriga rollspel. Därför min tanke om ett forum för övriga spel som inte kunde kategoriseras, men jag uttryckte mig dåligt, dessutom missförstod jag också Seinet på en punkt (har nu ändrat mitt tidigare inlägg något).
Däremot såg jag ett behov av ett forum för andra fantasyspel än "de stora", då fantasy är en lika stor genre som sf och skräck (tänker inte gå in i detalj på hur stora de är dock, i förhållande till varandra).

/Skuggvarg