Rangertheman;n344318 said:
Tråkigt men väntat :-(
Det stör mig är att Folkhälsomyndighetens GD använder uttrycket "som kan ha effekt". Genomför man en så här stor inskränkning bör man väl åtminstone bedöma att det är sannolikt eller mycket sannolikt att det har effekt? Har man uttömt alla andra möjligheter som skulle kunna ge samma effekt? För mig som enskild besökare är det inga problem att hantera lite besvikelse. Men för alla de som lagt ner oändliga timmar (och säkert en hel del pengar) på arrangemang som GothCon och idrottsevenemang känns "som kan ha effekt" otillräckligt.
Tänk så här istället, om de sagt att det garanterat kommer ha effekt sen går folk omkring och attacknyser på varandra eftersom en del folk är ju uppenbarligen inte kloka så de gör säkert sånt, så får man ändå en ökning i spridning. Hur mycket skit tror du de får då?
Poängen är alltså att man minskar risken men risken är ju inte noll alltså kan det fortfarande hända.
Tex så skrapas vägarna för att minska risken att någon spårar ur och kör av vägen men finns väl ingen som går ut och säger att nu är vägarna skrapade nu går det inte köra av vägen.
Det är fortfarande upp till vanligt folk att se till att man tvättar händer och inte hostar eller nyser rakt ut, speciellt inte om man är sjuk.
Och målet är ju inte vi som klarar oss bra, målet är ju att vi inte ska smitta de som faktiskt dör av det. Men folk (inte alla men tillräckligt många) kommer bara tänka så långt näsan räcker alltså "jamen jag är ju frisk och ung jag klarar mig" sen går de runt och smittar personer som sen går hem till en lungsjuk som dör pga det.
Och om man tänker efter så inser man nog efter lite besvikelse att ingen vettig människa skulle sänka ett helt lands ekonomi om de inte trodde det skulle göra något bra.