<---- så mycket sanning har inte sagts med så få ord till så många på mycket länge *patetisk churchill ripoff*Om inte eleverna kan lita på mig och jag har dubbla agendor så är jag kraftigt vingklippt som lärare.
Sant, sant. Såsom far boende i en Stockholmsförort står jag inom några år inför problemet hur jag ska stötta mina tjejer när de får glåpordet "hora" i ansiktet på skolgården. Det här är något som bekymrar mig rejält: de sexistiska repressiva strukturer bland bredkäftade pojkar som går ut på att de bestämmer och flickor bara ska foga sig.Dessutom tror jag att unga människor idag mycket oftare har andra sorters problem än tankar kring Jihad och att självmordsbomba Sverige. Varför ska den hår frågan ges uppmärksamhet på bekostnad av de tusen andra skolfrågor som är mycket viktigare?
Mja... Som elever var vi på vår skola medvetna om att våra lärare skulle ta itu med mobbingtendenser om de såg sådana varningstecken. Om de misstänkte att någon elev var påverkad eller hade en kniv i sitt skåp så skulle de nog också ta till någon form av åtgärd. Det hände faktiskt flera gånger på vår skola. Jag är rätt övertygad om att skolan i dessa fall hade ett samarbete med polisen och socialen för att följa upp fallen och se till att förstå elevens situation.hur mycket trovärdighet har en lärare som eleverna vet har en dubbel roll som angivare?
Mmm, fast det här tycker jag faktiskt kan vara Säpos sak att avgöra. Jag vet inte om jag gillar tanken på att vilka jeppar som helst på ett forum skall bestämma vad som är och inte är viktiga hotbilder mot samhället.Högerextremism är ett mycket större och mer konkret problem än eventuella terroristceller.
Det är nog, som Krille säger, en valfråga. Politikerna pejlar vilka saker som väljarna verkar tycka är viktiga. Sluta gärna rösta på Folkpartiet om du inte gillar det, för min del så är det mer synen på Aftonbladet som har fått sig en törn på grund av detta. De har tagit ett i mitt tycke irrelevant förslag och målat upp det till en konspirationsskräckis för att locka fram läsarreaktioner. Hade det varit reklam så hade det varit smart, men jag tycker det är uselt som journalistik.Varför ska den hår frågan ges uppmärksamhet på bekostnad av de tusen andra skolfrågor som är mycket viktigare?
Inte jag heller (och jag är så pass självuppoffrande att jag tillhör en av målgrupperna för högerextremistiskt våld). Och fastän att jag är ett högerspöke vill jag inte att de jagar vänsterextremister eller anarkister heller. Det är först när antidemokrater gör något direkt antidemokratiskt (hota eller skada folk, t.ex.) som man kan ingripa mot dem, EMU.De marknadsför sig öppet och agressivt, att bekämpa dem är en självklarhet, men jag hade inte velat ha något angiverisystem för dem heller.
Såklart ska man motverka de extrema högerextrimisterna också, men just det du nämner är faktiskt något som minskar deras farlighet. Det är lättare att bekämpa högljudda puckon än potentiella terrorister som är smarta nog att arbeta dolt.Högerextremism är ett mycket större och mer konkret problem än eventuella terroristceller. De marknadsför sig öppet och agressivt, att bekämpa dem är en självklarhet (snipp)
Ja... eller nja... Du har en poäng, men samtidigt så kan den högljudda puckotaktinen vara nog så framgångsrik. När jag gick i högstadiet så lyssnade nästan alla i klassen på Ultima Thule och om någon hade klottrat BSB någonstans så var det inte en hyllning till Backstreet Boys utan en uppmaning som löd "Bevara Sverige Blandat!" i motsats till det betydligt populärare BSS (=Bevara Sverige Svenskt) som stod lite varstans att finna. Samtidigt hade Ny Demokrati oväntade framgångar.Det är lättare att bekämpa högljudda puckon än potentiella terrorister som är smarta nog att arbeta dolt.