Nekromanti Folkpartiet sniffar lim?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Det verkar som om Folkpartiet vill älägga svenska lärare vissa nya uppgifter. Verkligen helt jävla otroligt. Vi kanske skulle börja stämpla ett "M" i alla muslimska pass också? Jag tycker att det här är ett väldigt dåligt, ja rentav motbjudande förslag.

Johan K

Gammal & dryg
Alltså, terroristbekämpning i all ära... Men det här känns lite väl magstarkt måste jag säga. Känns som det är att överreagera lite väl mycket.
Dock så skulle jag hellre vilja se att man disskuterade mer om olika religioner & ger en sund bild av varje religion så att barnen vet vad det innebär att vara muslim, kristen, buddist & liknande. Sådant skulle jag vilja se mer av istället.

Saxifrage

Hero
(---) muslimsk extremism är i dag ett hot mot en del elever på Stockholms gymnasieskolor, säger Lotta Edholm (fp).

Typiskt politikeruttalande. Förmodligen har hon lika lite täckning för det hon säger som den där Idol-killen har på hjässan. Det är roligt att politiker kan få slänga sig med faktoider till höger och vänster utan att någon reagerar.

Rising

Vila i frid
Ja, eller nja. Det var ju mest att lärarna skulle lära sig se varningstecknen. Så fungerade det redan på min tid, fast det då gällde narkotika. Lärare skulle ha särskilda samtal med elever som uppvisade vissa signum, hette det, vilka jag av en händelse betade av allihop. Det handlade om saker såsom att betygen sjönk, frånvaro, konstiga kläder och färgning av håret (jag gick omkring i svarta plastkläder och hade blonderat håret). Det blev ju inga samtal för det, eftersom lärarna hajade att jag inte höll på att bli någon pundare. Fast det var kanske ett dåligt exempel. Nåja.

Så tror jag iaf att lärarna skulle reagera även i detta fall. Liksom, de skulle inte börja ange varenda muslim i skolan eller hålla ett vakande öga på coola riotgrrls som klädde sig som Ulrike Meinhof. Men om någon skulle visa klara tendenser på att göra anspråk på att bli ayatollan av Dynamitien så skulle de kanske checka läget hos den eleven ytterligare.

Jag tycker inte det låter helt orimligt, även om det förmodligen räcker med helt vanligt sunt förnuft hos lärarna. Och så låter det rätt illa att lärarna skall informera säpo om hur dessa grupperingar fungerar i skolmiljön - men jag tycker ändå inte att det är principiellt fel. Gör man en jämförelse med högerextremism så tycker jag inte att det är olämpligt att Säpo exempelvis ska vara i kontakt med ungdomsgårdar och skolor för att försöka lära sig hur högerextrema grupper försöker informera och värva ungdomar till sina rörelser.

hraufnir

Swordsman
Böjd åt risings håll...

Jag e faktiskt (oroande ofta sista tiden) böjd att hålla med Rising. Som blivande lärare är det ju givet att man håller ögonen öppna för alla former av varningstecken för att få skolmiljön perfekt (utopiatjafs). Men FP handlar så djävla fel, självklart skulle detta dyka upp som det nu gjorde i media och FP får skit, lärarna får mindre förtroende eftersom elever som kanske skulle varit berörda av insynen som aftonblaskan uttrycker blir mer misstänksamma.

Varför inte bara uppmuntra SÄPO att hålla informationsdagar med lärare i Sthlm, Malmö och Göteborg så att dessa lär sig vilka varningstecken som gäller och får själva göra en bedömning om vad man skall agera på (viket fallet ändå skulle varit för lärarna, men det verkar inte FP förstå).

Saxifrage

Hero
Så fungerade det redan på min tid, fast det då gällde narkotika.

Ha! Vilken skön flashback till mitt 80-tal, och en sån välkommen påminnelse om att moralpaniken aldrig dör - den hittar bara nya former. När jag gick i mellanstadiet fick mina föräldrar "haschboken" i brevlådan. Där hittade man bla. underbara taglines som "vad gör DU om en kompis har börjat röka hasch?". Det stod också att föräldrarna skulle ge akt på typiska knarkoman-attribut såsom trötthet, allmän uppgivenhet och nya konstiga vänner. Vilket ju är tämligen vanligt förekommande bland tonåringar, så de föräldrar som tog uppmaningen på allvar fick det nog styvt. Själv hade jag bara sett hasch på Miami Vice, så jag kände mig väl inte riktigt med i matchen. Vem kunde trott att min trygga förort var en sån grogrund för missbruk och colombianska gräsbaroner?

Ok, med fötterna i medelklassmyllan är det förstås lätt att raljera, och det är väl inte orimligt att man håller utkik efter konstiga tendenser redan i plugget. Men någonstans kan man nog misstänka att det ibland inte bara är nyktra fakta och saklig analys som ligger bakom sådana här utspel.

/Sax, minns då Twisted Sisters var rebeller

Krille

Super Moderator
Re: Böjd åt risings håll...

"Varför inte bara uppmuntra SÄPO att hålla informationsdagar med lärare i Sthlm, Malmö och Göteborg så att dessa lär sig vilka varningstecken som gäller och får själva göra en bedömning om vad man skall agera på"

Därför att valåret har börjat. Det är i oppositioners natur att slänga fram populistiska och radikala förslag under valår, för att få uppmärksamhet och därmed röster. Och det är i sittande regeringars natur och deras lakejer att kasta så mycket smuts som möjligt på oppositionen, så att regeringen kan sitta kvar.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Att hålla ett öga på alla elever är ju en självklarhet, men hur mycket trovärdighet har en lärare som eleverna vet har en dubbel roll som angivare? Dessutom framställs det som om just muslimska terrorister villiga att dö för sin tro ska finnas i mängd på skolan och vara lätta att plocka ut. Hur ser man om någon elev är på väg att bli terrorist? Och framförallt, hur skulle man i så fall bäst påverka denne elev? Genom att skicka SÄPO på honom? Alla former av angiverisystem blir påverkade av fördomar och angivarens eget godtycke. Inte något som jag skulle vilja basera en SÄPO-utredning på (inte för att SÄPO alltid verkar sträva efter tydliga bevis, men i en perfekt värld).

"Gör man en jämförelse med högerextremism så tycker jag inte att det är olämpligt att Säpo exempelvis ska vara i kontakt med ungdomsgårdar och skolor för att försöka lära sig hur högerextrema grupper försöker informera och värva ungdomar till sina rörelser."

Högerextremism är ett mycket större och mer konkret problem än eventuella terroristceller. De marknadsför sig öppet och agressivt, att bekämpa dem är en självklarhet, men jag hade inte velat ha något angiverisystem för dem heller. Om inte eleverna kan lita på mig och jag har dubbla agendor så är jag kraftigt vingklippt som lärare.

Dessutom tror jag att unga människor idag mycket oftare har andra sorters problem än tankar kring Jihad och att självmordsbomba Sverige. Varför ska den hår frågan ges uppmärksamhet på bekostnad av de tusen andra skolfrågor som är mycket viktigare?

hraufnir

Swordsman
Re: Böjd åt risings håll...

Ajfan... jag glömde ju den lilla detaljen då. Tack för upplysningen! =)
Egentligen var det en ganska retorisk fråga i syftet att lyfta fram det förslag som jag ställde frågan om. Ett sådant program skulle jag som lärare kunna delta i!

hraufnir

Swordsman
Väl talat kamrat!

Om inte eleverna kan lita på mig och jag har dubbla agendor så är jag kraftigt vingklippt som lärare.
<---- så mycket sanning har inte sagts med så få ord till så många på mycket länge *patetisk churchill ripoff*

Jag såg ett avsnitt med typ CSI där de var en kille med terroristanknytning på spåren och fick fast honom. Poängen var inte hur de fick honom att jobba för CSI och sånt tjafs, utan snarare hur han hade hamnat där han hamnade.
Han var nyflyttad till USA, hade inga vänner och hade svårt att känna samhörighet med folk. Han anslöt sig till en islamistisk moské... nu råkade det vara så att moskén styrdes av extremister och där drogs han med för att han sökte samröre.

Vad vill jag säga med detta förvirrade och röriga inlägg... JO, bara för att man viftar med flaggan om en Ayatollah snackar så behöver man inte vara extremist utan bara vilseledd och i behov av samhörighet. Detta är omöjligt att rätta till om vi inte visar att vi tycker att de är ok och att vi accepterar dem.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Värre problem

Dessutom tror jag att unga människor idag mycket oftare har andra sorters problem än tankar kring Jihad och att självmordsbomba Sverige. Varför ska den hår frågan ges uppmärksamhet på bekostnad av de tusen andra skolfrågor som är mycket viktigare?
Sant, sant. Såsom far boende i en Stockholmsförort står jag inom några år inför problemet hur jag ska stötta mina tjejer när de får glåpordet "hora" i ansiktet på skolgården. Det här är något som bekymrar mig rejält: de sexistiska repressiva strukturer bland bredkäftade pojkar som går ut på att de bestämmer och flickor bara ska foga sig.

Rising

Vila i frid
hur mycket trovärdighet har en lärare som eleverna vet har en dubbel roll som angivare?
Mja... Som elever var vi på vår skola medvetna om att våra lärare skulle ta itu med mobbingtendenser om de såg sådana varningstecken. Om de misstänkte att någon elev var påverkad eller hade en kniv i sitt skåp så skulle de nog också ta till någon form av åtgärd. Det hände faktiskt flera gånger på vår skola. Jag är rätt övertygad om att skolan i dessa fall hade ett samarbete med polisen och socialen för att följa upp fallen och se till att förstå elevens situation.

Så, steget från direkta åtgärder till den sortens informationsutbyte som det här är frågan om, det tycker jag faktiskt inte är så stort. Synen på lärarna fortsätter nog att vara lite som synen på föräldrarna; de är antingen dumma i huvudet eller så är de oroliga töntar. Eller så tänker man bara "ja, ja, det är nog bra att de bryr sig, men liksom, det rör ju inte mig."

Högerextremism är ett mycket större och mer konkret problem än eventuella terroristceller.
Mmm, fast det här tycker jag faktiskt kan vara Säpos sak att avgöra. Jag vet inte om jag gillar tanken på att vilka jeppar som helst på ett forum skall bestämma vad som är och inte är viktiga hotbilder mot samhället.

Varför ska den hår frågan ges uppmärksamhet på bekostnad av de tusen andra skolfrågor som är mycket viktigare?
Det är nog, som Krille säger, en valfråga. Politikerna pejlar vilka saker som väljarna verkar tycka är viktiga. Sluta gärna rösta på Folkpartiet om du inte gillar det, för min del så är det mer synen på Aftonbladet som har fått sig en törn på grund av detta. De har tagit ett i mitt tycke irrelevant förslag och målat upp det till en konspirationsskräckis för att locka fram läsarreaktioner. Hade det varit reklam så hade det varit smart, men jag tycker det är uselt som journalistik.

Targon

Hero
Vad hände med fp:s liberalism?

En gång i tiden kunde man prata om folkpartiet liberalerna. Det kan man tydligen inte göra längre. I stället för de fram ett populistiskt uppifrånperspektiv som omedelbart för tankarna till ett Stasi-samhälle. Tydligen inte populärt längre att vara frisinnad.

Nightowl

Champion
Folkpartister sniffar lim!

...även om inte hela partiet gör det. Än. Ända sedan förra valet har det kommit en hel drös förslag, antingen från enskilda riksdagsledamöter (vilket är mindre oroande; det är ett återkommande fenomen att enskilda ledamöter kommer med absurda motioner) eller, än värre, från ledningen, som alla går ut på att man ska vara som Fantomen, Hård Mot Dom Hårda. Det känns som om man är i Bizarro-världen... :gremmad:

Erik, minns idiotin förra valet om grundkunskaper i svenska som krav för att vara svensk?

Nightowl

Champion
Bunta ihop och slå ihjäl dom?

De marknadsför sig öppet och agressivt, att bekämpa dem är en självklarhet, men jag hade inte velat ha något angiverisystem för dem heller.
Inte jag heller (och jag är så pass självuppoffrande att jag tillhör en av målgrupperna för högerextremistiskt våld). Och fastän att jag är ett högerspöke vill jag inte att de jagar vänsterextremister eller anarkister heller. Det är först när antidemokrater gör något direkt antidemokratiskt (hota eller skada folk, t.ex.) som man kan ingripa mot dem, EMU.

Erik

Gordeg

Hero
Högerextremism är ett mycket större och mer konkret problem än eventuella terroristceller. De marknadsför sig öppet och agressivt, att bekämpa dem är en självklarhet (snipp)
Såklart ska man motverka de extrema högerextrimisterna också, men just det du nämner är faktiskt något som minskar deras farlighet. Det är lättare att bekämpa högljudda puckon än potentiella terrorister som är smarta nog att arbeta dolt.

Gordeg

Rosen

Myrmidon
Re: Folkpartister sniffar lim!

minns idiotin förra valet om grundkunskaper i svenska som krav för att vara svensk?

Jodå. Flera av våra bekanta av utländsk härkomst tyckte att det var en lysande idé.
Den lämnade en hel del övrigt att önska IMO (tanken var ju att komma åt att terrorister fick sig en fristad i Sverige genom att skaffa medborgarskap, som inte går att dra in -- men det skulle ju bara vara för dem att ta lite språklektioner i så fall).
Däremot irriterade jag mig på att de flesta som fördömde idén verkade ha blandat ihop medborgarskap och uppehållstillstånd, och alltså attackerade något som ingen hade föreslagit.

Den här idén känns också rätt felriktad; sure, våldsislamistiska sympatier är inte mer acceptabla än högerextremistiska dito, men jag har svårt att se hur man skulle komma åt sådant på det här viset. Det mest troliga effekten vore att unga muslimska grabbar skulle göra sport av att kläcka Usama-hyllande fraser inom hörhåll för lärarna bafatt jävlas med dem.

--
Åke

Rising

Vila i frid
Det är lättare att bekämpa högljudda puckon än potentiella terrorister som är smarta nog att arbeta dolt.
Ja... eller nja... Du har en poäng, men samtidigt så kan den högljudda puckotaktinen vara nog så framgångsrik. När jag gick i högstadiet så lyssnade nästan alla i klassen på Ultima Thule och om någon hade klottrat BSB någonstans så var det inte en hyllning till Backstreet Boys utan en uppmaning som löd "Bevara Sverige Blandat!" i motsats till det betydligt populärare BSS (=Bevara Sverige Svenskt) som stod lite varstans att finna. Samtidigt hade Ny Demokrati oväntade framgångar.

Det var mestadels dumt, öppet och mer eller mindre ofarligt. Det värsta någon stackare kunde råka ut för från merparten av dessa personer var att det kom någon och tryckte sig före i kön och sade "vit går före svart!" fastän de mycket sällan kunde några andra schackregler.

Ändå var det ypperligt på många sätt, för en liten samling tysta smarta masterminds har problem att värva några nya medlemmar, vilket en stor dum öppen hatkultur har mycket enklare för.

Och jag tror förresten att de som verkligen begår brott oftast är de som kan assimileras av en öppen, dum och enkel kultur - inte de få masterminds som agerar i en liten hemlighetsfull gruppen. Dödsskjutningarna i USA begicks inte av några smarta personer som arbetade dolt och planerat, till exempel, utan de har nästan alltid varit fråga om personer som antingen varit väldigt utstötta (Kip Kinkel) eller personer som varit mer eller mindre öppna med sina avsikter (Columbinemördarna).

magoo

Hero
Jag var femton år innan jag talade med en muslim, segregation är nog ett större problem än att muslimska elever skulle sitta och planera terrordåd i våra skolor. De svarta tankar som våra tonåringar bär på rör nog snarare sätt att skada sig själva än att skada andra. Kanske fp och andra partier borde fokusera mer på varför så många killar kör ihjäl sig på fyllan eller skjuter sig och varför så många tjejer skär sönder sig eller bantar ihjäl sig? Men det är väl inte lika spännande...

Fast lärare kanske tycker det är roligare att spana än att lära ut verb och rotationskroppar?