Nekromanti Folktro i Mundana?

Fahnen

Swordsman
Vad är folktron i mundana?
Skugglandet finns ju.... men gammal hederlig folktro som vittror, vättar (såna små under golvet), skogsrå, troll (Bauer troll) och sådant.

En liten lista:
Jag förtydligar vad jag menar.

TROLL = Svensk folktro troll
VÄTTAR = Små som bor under golvet (svenskfolktro vätte)
SPÖKEN = Alla vet väll vad ett spöke är....
HAVSFRUN = Sjöjungfru
NÄCKEN = Öhhh..... Näcken?
FAN = Det finns ingen motsvarighet här....
HULDRAN = Skogsrå..... kommer i Mim (om jag har läst rätt)
HÄXOR = Primitiv kvinnlig magiker
JÄTTAR = Stora humanoider
LYKTGUBBAR = En sån som lurar folk vilse
MARAN = Kvinna med en förbanels vilken gör att hon måste terroisera andra levande varelser (MARdröm)
MYLINGAR = Spökbarn (Se emil filmerna/böckerna)
BORTBYTINGAR = Troll som byt ut människobarn mot trollbarn
ÄLVOR = Såna som dansar
TOMTAR = De som hjälper till på gården
UNDERJORDISKA = Några som lever under jorden....
VARULV = Det finns ju redan...
VITTROR = Övernaturliga väsen, lika människor.

Midar gillar Bumbibjörnarna

Slarn

Excentriker
Vad Arandon Tror Finns I Mundana (VATFIM)

Okej, detta är vad jag känner till om några av varelserna du skrev om och deras vara och icke vara i Mundana:

TROLL, VÄTTAR
Kommer i MiM om du inte kan få tag på M & V. Skogstrollen är nog det närmaste Bauertrollen man kan komma. Grottrollet Naug liknar tydligen också ett sådant, om man får tro hans avatar...

SPÖKEN
Kommer i andemodulen (S&D var det väl den skulle heta?)

HAVSFRUN
Det finns melusiner och mermän, mer vet jag inte...

FAN
Daakanhängarna har sin Antimon .

HÄXOR
Så kallas ju primitiva kvinnliga magiker i Eons magitermer. Folk är nog i allmänhet ganska rädda för sådana, speciellt i Jargien.

MYLINGAR
Det skulle komma några som kallades "Dödens barn" i V&N, men det blev visst aldrig av. Blasphemy tänkte visst ge ut det som inte kom med i modulen i PDF-format, hur gick det med det?

ÄLVOR
I skugglanden finns Ikki-Mekki, de är väl så nära man kan komma älvor i Mundana.

TOMTAR
Finns i M&V, kommer i Bestialiska folk (undrar hur bestialisk en tomte är? :gremgrin:)

UNDERJORDISKA
Underjorden och dess invånare står det lite om i V&N, annars kan man ju nämna dvärgar, vättar, gruvbestar, vrakher med flera.

VARULV
Det finns visst lite info om dem på någon Eonsida, men inget officiellt.

Hartland

Warrior
Re: Vad Arandon Tror Finns I Mundana

Jojo allt det där var bra.

men han frågade väll vad FOLKET tror om dessa olika företeelser inte vad vi spelare/sl tycker och vet om dom.

Jag tror att de flesta saker räds man för andra förundras man av. En tomte är nog, med sin tomtebesvärjelse (gör ett karaktärs drag omvänt), lika fruktad som uppskattad. Ser man nått som liknar ett troll vänder man ryggen till och springer, iaf om man är en bonde. Spöken undviker man om man inte måste. Häxor respekteras av räddsla och lämnas ofta ensama. Alver och Dvärgar stirrar man på tills dom ser att man gör det var på man springer bort en bit och berättar det för sina barnbarn. Och så spottar man tre gånger över vänster axel när en svart katt går över gattan. Eller nått sånt.

Är inte fult medveten om vad allt han skrev är, men detta är vad jag tror iaf om en del saker.

Slarn

Excentriker
Re: Vad Arandon Tror Finns I Mundana

Skugglandet finns ju.... men gammal hederlig folktro som vittror, vättar (såna små under golvet), skogsrå, troll (Bauer troll) och sådant.
När Midar skrev detta + en lista över olika varelser, fattade iaf jag det som att han ville veta vad som officiellt finns och kommer i framtida moduler, samt vad vi andra forumiter tror skulle kunna finnas eller ha motsvarigheter i Mundana.
Jaja... hoppas iaf att man var till nån hjälp... :gremsmile:

Ymir

Liten kantbaron
Sådan folktro finns självklart också i Mundana, med skillnaden att den där handlar om väsen som faktiskt finns, också på ett mer reelt plan än avlägsna parallella världar och dolda i skogarnas djup. Men mystik är något väldigt viktigt för folktron, och därför skulle jag säga att Mundanas folk berättar om företeelser som är mer okända för dem, och har mystiken, och det lite skrämmande och sagoaktiga, i behåll. Skugglanden är därför vanligt förekommande i folktron, över snart sagt hela Mundana. (Jag kommer att skriva lite om synen på Skugglanden i 'Västlanden', tex, och hur skuggvarelserna ter sig där). Likaså fascineras Mundanas folk av det förflutna, och det som finns kvar av det - man berättar om spöken, gastar, gamla gåtfulla ruiner och uråldriga besvärjelser som dröjer sig kvar. Gårdstomtar finns ju redan i Mundana, så givetvis uppstår det berättelser om dem. Drakarna är populära i myterna, och i trolltäta områden är trollen en källa till både förundran och fruktan. Vättar ses mest som tjuvaktigt oknytt, men har sin beskärda del i berättelser de med...liksom det mesta annat i Mundana. Grundförutsättningen är helt enkelt att folk känner till lite om det, men inte för mycket, utan precis så pass att det sätter fantasin i rörelse. Det är så myter och sagor kommer till.

Djävulen i vår världs folktro motsvaras givetvis av onda väsen i Mundanas respektive religioner - tex Malgoahr inom Daakkyrkan.

Bortbytingar var en fascinerande tanke...kan tänka mig barnlösa skogstroll som i all välmening tar hand om människobarn...visst vore det sött? Intressant rollpersonskoncept, måhända? Mowgli i Mundana, typ :)

'Älva' är entymologiskt femininum för 'alv', och som sådant används det iallafall i mitt Mundana (och mina foruminlägg). Motiverat både ur folkloristiskt och språkligt hänseende - 'älva' låter faen så mycket smidigare än 'alvkvinna', tex.
Av någon anledning översätts engelskans pixies och faeries i svensk fantasy alltid med 'älvor', aldrig med 'feér', trots att engelskans she-elf alltid översätts med 'älva'.

Letar du efter 'älvor' i betydelsen bevingade små flickor som dansar i gläntor och på ängar så är de ett påfund från betydligt senare tiders folktro, och bör alltså tidsmässigt vara lätt malplacé i Mundana. (Maskulinum för dem är 'alv', för övrigt). Likväl har de en snarlik motsvarighet bland skuggvarelserna...'dansare', tror jag de kallades.

Vittror är ett norrländskt påfund, som tillskrivs diverse egenskaper som trollen och andra besitter i mer sydsvensk folktro. Frågan är om det finns utrymme för sådana i Mundana, således. Men visst, de är väldigt mysiga...jag skulle inte tveka att använda något liknande om jag bara kom på vad jag skulle med dem till, och hur de skulle se ut och vara.

Varulvar finns ju redan, åtminstone på Boningen.

- Ymir, går och spelar Eon

Fahnen

Swordsman
Bortbytingar var en fascinerande tanke...kan tänka mig barnlösa skogstroll som i all välmening tar hand om människobarn...visst vore det sött? Intressant rollpersonskoncept, måhända? Mowgli i Mundana, typ :)

Dom behöver inte vara barnlösa..... det skulle kunna bli ett bra äventyr om en trollunge som plötsligt finns hemme hos en bonde och deras unge är borta.....

Vittror är ett norrländskt påfund, som tillskrivs diverse egenskaper som trollen och andra besitter i mer sydsvensk folktro. Frågan är om det finns utrymme för sådana i Mundana, således. Men visst, de är väldigt mysiga...jag skulle inte tveka att använda något liknande om jag bara kom på vad jag skulle med dem till, och hur de skulle se ut och vara.

Men - efter det jag läst- finns en stor skillnand: Det hände att människor "beblandade" sig med vittror, det gjordes inte med troll....

Men Näcken då?? Finns "han" i Mundana.

Vehener

Veteran
Varhelst hatten faller men med hjärtat på Söder.
Bortbytingar

Dom behöver inte vara barnlösa..... det skulle kunna bli ett bra äventyr om en trollunge som plötsligt finns hemme hos en bonde och deras unge är borta...
Men varför skulle trollen önska göra detta byte. Jag förstår mekanismerna bakom varför föräldrarna till ett besvärligt barn skulle vilja göra gällande att deras barn var en bortbyting (då detta ger en förklaring till varför barnet är som det är som ligger utanför föräldrarnas skuld) men varför skulle en mönsterfamilj med grottroll byta bort sin nyfödde son och ögonsten mot ett blekskärt människobarn utan några egentliga framtidsutsikter.

Låt oss säga att det finns en fungerande förklaring då följer nästa fråga. Hur ser trollbarnen ut när de föds, finns det en möjlighet att byta barnen utan att någon märker det innan låt oss säga puberteten?

Signaturen önskar inte byta bort några trollbarn innan det finns någon lämplig förklaring.

Fahnen

Swordsman
Re: Bortbytingar

men varför skulle en mönsterfamilj med grottroll byta bort sin nyfödde son och ögonsten mot ett blekskärt människobarn utan några egentliga framtidsutsikter.

Grottrollen lever inte i familjer utan som enstöringar ( Men de vandrar ofta i grupper). Och varför skulle ett grottroll bemöda sig med att gå till ett hus och bara ta munsbiten.....öh barnet när Grottrollet skulle se barnet och dess föräldrar som mat??Och sen göra sig besväret att upp fostra maten??

Jag anser Skogs och Bergstroll snällare och anledningen att
de skulle ta ett människobarn skulle kunna vara följande: Avundsjuka.

Låt oss säga att det finns en fungerande förklaring då följer nästa fråga. Hur ser trollbarnen ut när de föds, finns det en möjlighet att byta barnen utan att någon märker det innan låt oss säga puberteten?

På denna fråga har jag inget svar....

Vehener

Veteran
Snällare barnbytare?

Jag anser Skogs och Bergstroll snällare och anledningen att de skulle ta ett människobarn skulle kunna vara följande: Avundsjuka.
Må så vara att skogstroll och bergtroll (utifrån ett mänskligt perspektiv) är snällare än grottroll, men om de är så snälla varför önskar de då byta bort sina barn? Avundsjuka, vad skulle en mänsklig torparfamilj ha som de skulle kunna var avundsjuka på?

Varför skulle ett skogstroll vilja att deras barn blev uppfostrad i en by? Jag kan förstå varför ett välmenande skogstroll skulle omhänderta ett enstaka människobarn och låta uppfostra det i skogen (det vill säga den enligt skogstrollen vackraste, mest inspirerande av platser) men jag kan inte förstå varför skogstrollet skulle vilja lämna sitt eget barn i dess plats.

Vad det gäller bergatrollen dessa furstar till allt utom titeln så skulle dessa i och för sig kanske - och jag understryker kanske - kunna få för sig att låta byta plats på barnen för att kunna bättra människan. Om trollens höga moral går i deras blod snarare än i deras sociala väv (eftersom de är troll) så lär bergatrollbarnet kunna växa upp som ett exempel för sin nya omvärld. Samtidigt som människobarnet skulle kunna fostras att bli en god och omtänksam individ (vilket man i förlängningen kan anta att bergatrollen kan ha nytta av i fortsatta möten med människorna efter att de i bästa Mowglistil åtbördar människobarnet till de sina).

Eller så kanske det är just den ensamstående grottrollsmodern som fått nog av sin illbatting till son och byter in honom mot en mindre besvärlig och mer användarvänlig modell.

Eller så är pratet om bortbytingar bara nys och folktro

Grendel

Warrior
Re: Snällare barnbytare?

Okej. Ett äventyrsförslag...

En skogstrolsunge blir sjuk. Skogstrollsmamman blir förtvivlad, går till en by, byter ut till en ny unge (ful och skär och ynklig istället för mossig, biffig och fin) som är frisk. Föräldrarna som varit på fälten och inte upptäckt något blir förskräckta när de ser denna jättebebis liggande i vaggan. Men de förbarmar sig över den uppenbart sjuke, och lyckas kurera den. Nu måste de bara byta tillbaka... Å, vilka kommer där på vägen om inte ett gäng uppenbara äventyrare (vilket man ser på den absurda mängden vapen, den enorma pengapungen alla bär på och blandningen av raser)? Hmm, undrar om inte de skulle kunna... :gremgrin:

Vehener

Veteran

En skogstrolsunge blir sjuk. Skogstrollsmamman blir förtvivlad, går till en by, byter ut till en ny unge (ful och skär och ynklig istället för mossig, biffig och fin) som är frisk.
Aha me likes, förklarar inte bortbytingsmyten, men låter som ett lysande uppslag. Skogstrollen har ingen utvecklad läkekonst för att råda bot mot exotiska sjukdomar och enligt deras (för oss främmande) logik så är det fullständigt naturligt att ett sjukt trollbarn kan växlas in mot ett friskt människobarn.

Föräldrarna som varit på fälten och inte upptäckt något blir förskräckta när de ser denna jättebebis liggande i vaggan. Men de förbarmar sig över den uppenbart sjuke, och lyckas kurera den.
Vilka trevliga människor. Förefaller som om trollen haft tur eller kanske redan tidigare visste om att just denna familj var att lita på.

Nu måste de bara byta tillbaka... Å, vilka kommer där på vägen om inte ett gäng uppenbara äventyrare? Hmm, undrar om inte de skulle kunna...
Låter förtjusande. Vill man slänga in en antagonist så kan man låta Melian den magnifike ringmäster extraordinaire dyka upp och plötsligt få för sig att hans omkringresande gycklarsällskap/freakshow behöver ett tillskott i form av ett trollbarn...

Pendragon

Swashbuckler

vilket man ser på den absurda mängden vapen, den enorma pengapungen
Usch... jag insåg plötsligt hur väl det stämmer in på en av mina rollpersoner. Dock är han nog inte en typisk äventyrare, utan vill nog helst få lite lugn och ro så att han kan slå sig ner någonstans med sin söta hustru, och tyvärr kostar sånt pengar (hon är dyr i drift och de har ingen familj att falla tillbaks på). Och apropå den tidigare diskussionen om likplundring, så har han hängett sig åt sådant också... :gremtongue:

/Joel - bofferkobold?

Fahnen

Swordsman

Jag kan intyga åt min Rp att Skogstrollen är snälla och lättdreserade.Grottroll är mer besvärliga det går inte att dresera.

Midars rp har tre skogstroll som "husdjur"

Vehener

Veteran
Aha (anklagande)

Så det är Midar som ligger bakom myterna om bortbytingar. (hyttandes med pekfingret mot Midar) Stjäla trollbarn ur grytorna. Skäms. För att dressera dem så att de ställer upp på endast DAAK vet vad. Skäms. :gremmad:

Signaturen är alltför chockad för att förmå sig att skriva en enda rad till.

Nåja en rad till då.

Fy!

Fahnen

Swordsman
Re: Aha (anklagande)

Ush......
Vehener behåll dina konstia påhopp för dig själv.....och den där daak.

För övrigt var dom vuxna när han "dresearde" dem.

Stjäla trollbarn ur grytorna

Vad satan håller du och Dass öh Daak på med
äta troll...blä..
Skäms på dig som äter barn.

Midar tänker skvallra på Vehener :gremwink:

Fahnen

Swordsman
Re: Aha (Förlåtande)

Det gör inget lilla vän.....

"Alla gör vi våra misstag" sa igelkotten när han klev av rotborsten.

Midar förlåter Vehener

Farbror Funkus

Warrior
Re: Aha (Förlåtande)

Midars eller Caerions (Hans Rp) skogstroll har gjort något som inga andra skogstroll någonsin har gjort.Dom har gått in på socitetsfest hoss Herr Yssec av Hadarlon.Då Caerion jobbar åt Yssecs son såoch räddat rikskonungen från silversparres lönmördare så slapp han undan.