Kort sagt: jag tycker att mekanik är fel verktyg för att lösa frågan.
Att ha/skapa en feat som ger tillgång till si och så många henchmen ger helt fel intryck. Även om man skriver "potentiella" henchmen blir det ändå lätt så att man betalat något (en feat slot) och förväntar sig valuta för pengarna.
Jag tycker att followers (dvs låglevelanhängare som vare sig gör från eller till ur ett styrkeperspektiv) ska vara just det: gratis. Om de vare sig gör från eller till skall de heller inte kosta något. Precis som man inte behöver betala (med någon viktig valuta) för att skaffa sig "trappings" i övrigt: alltifrån en fin pälsmantel till ett vildmarksfort till en komplett jamesbondskurk-bas kostar ju i princip gratis i spel som D&D.
Kostnaden är ju bara pengar, inget viktigt eller begränsat (som XP, level, hit points, magic item kroppsplatser eller så)
Vad gäller cohorts, dvs tillräckligt kraftfulla anhängare för att kunna göra någon slags nytta i äventyrandet, så handlar det ju (som sagts tidigare) mycket mer om spelstil än spelmekanik.
Så i de kampanjer där flera RP uppmuntras; slå fram fler karaktärer då!
Cohort-iden och Leadership featen bygger ju på ett grovt feltänk; en cohort som mer eller mindre dubblar kraftfullheten och framförallt tiden spelaren behöver per spelrunda.
Så att det inte är mycket fart i tråden skulle jag iallafall förklara med "det bästa förslaget är att lägga ner Leadership featen helt och hållet".
Man kan ju ha followers iallafall. Det är idén att en viss gubbe bara kan ha ett visst antal followers baserat på hans värden som är helt bisarrt. Followers är ju i princip inredning - betrakta dem därefter!
Och cohorts... ett stort galleri av hjältar är det inget fel på. Däremot idén "jag spelar två hjältar när du bara spelar en"... och att min andrahjälte skulle bli mer lättsmält i gruppen för att han är level 17 istället för level 19, och har lite mer modest bling, är ju helt verklighetsfrämmande. Så skrota iden med spelmekaniskt stöd för cohorts; och skaffa helt vanliga allierade istället. Om det är okej med SL och resten av gruppen att just du sköter två hjältar istället för en; so be it.
Men överlåt inte ett sådant beslut på reglerna. "Det står i regelboken att om jag skaffar mig Leadership så får jag ha två gubbar" är nog det allra sämsta argumentet för att ha två gubbar. Ändå är det just det synsättet som reglerna uppmuntrar genom att inkludera Leadership-featen!