Nekromanti Fonter i gamla Äventyrsspels moduler?

Achamian

Veteran
Sitter och läser i lite gammalt godis som Trakorien, Svavelvinter och Oraklets fyra ögon.

Det kanske bara är jag som har nostalgi-tripp men jag tycker att de fonter som används, framför allt i brödtexten är behagliga och trevliga.

Är det någon som vet vad det är för fonter tro?
Även i andra gamla produkter. Vore intressant. Öppnar också möjligheten att skriva text som ger lite nostalgisk känsla om man kan få tag i dem till Write (ja Linux/Ubuntu + OpenOffice är kanon!).

Arfert

Facit
Re: Typsnitt i Svavelvinter …

hade fan glömt ITC Barcelona... snacka om retro. Annars är Edward Benguiat knappast min favoritformgivare när det gäller typsnitt.. men vill man ha 70-80-talsretro är hans grejer helt rätt, även om det mesta är rätt daterat..

CapnZapp

Myrmidon
Nu när du fått namnen på typsnitten bör resten vara en smal sak - det mesta går ju att hitta på internet om man bara letar tillräckligt länge (eller öppnar plånboken för den delen).

Linux använder väl standardfiler för sina typsnitt (Truetype/Opentype)?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member

Markehed said:
Inget tokigt typsnitt alls faktiskt.
Barcelona? Nä, det är rätt skönt. Det har en massa skumma små egenheter som gör att det inte liknar nånting annat – utan att göra alltför stort avkall på läsligheten.

Definitivt bättre än, låt oss säga, Comic Sans.

Markehed

Warrior

Man ska aldrig underska överskatta Comic Sans.

Achamian

Veteran

Urk... att dom vågar ta så okristligt betalt överallt för en så gammal font. Vad är det här för bransch egentligen? Det värsta stället skulle ha 295 euro eller nåt. För en font!!!

Jag får helt enkelt köra Comic Sans Serif :gremsmile:

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member

CapnZapp

Myrmidon
Ska man använda typsnittet ifråga till att publicera en bok eller spel (där man alltså tänker sig omsätta pengar) är givetvis både 29 SEK och 295 Euro fullt "kristligt".

Men ur perspektivet rollspelsentusiast som vill skriva en och annan handout/husregel i "officiell" stil till många olika rollspel är det lika givetvis helt huvudlösa priser.

Men sagde entusiast är nu inte målgruppen; det är ju reklamare som oftast har en mycket generös budget för typsnitt (de flesta jag känner är lite typsnittsfetishister) där ett företag tar hand om notan.

Mellan tummen och pekfingret skulle exempelvis jag själv då lagt ut över tiotusen på fonter... och detta för alster som enbart var avsedda att spridas gratis till allas nöje på diverse rollspelsforum. Yeah right.

(För att undvika en traggigt förutsägbar diskussion: nej, jag talar inte om lagens åsikt här - jag talar om min egen åsikt)

Cyberhest

Konträr kverulant

Min bästa typsnittsupplevelse någonsin är när min flickvän, som läser medicin, lånade någon avhandling att läsa inför sitt tentaplugg, och det visade sig att hela boken (publicerad och tryckt på något universitetsförlag) var skriven i Comic Sans. Såväl rubriker som brödtext.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.

Dante said:
I Svavelvinter heter brödtexttypsnittet ITC Barcelona Book, och till rubriker används Goudy Oldstyle Bold (i kapitelrubrikerna är det Goudy Handtooled).
Enda gången undertecknad hade något inflytande på den grafiska formgivningen hos Ä-spel. I samband med produktionen av Monsterboken sommaren 1985 pratade vi en massa om hur den skulle se ut. Jag satt och bläddrade i fotosättarens katalog och hittade Barcelona. Distinkt och lättläst samtidigt. Föreslog typsnittet för framtida DoD-produkter och fick det godkänt av ateljéchefen.

Achamian

Veteran

Jag måste nog säga att första monsterboken fortfarande är en av de snyggaste modulerna någonsin :gremsmile:

Achamian

Veteran

... och det kommer från en som köpte den när den faktiskt kom ut! Samma med Expert, två riktiga upplevelser. Jävlar vad imponerande det var att hålla första ex:et från leksaksaffären i sin hand. Att man vågade spela med "expert" regler, avancerat värre. Att sen monsterboken kom i hardback var överväldigande läckert.

Achamian

Veteran
Re: 187 kr = »okristligt«? …

Dante said:
Achamian said:
Urk... att dom vågar ta så okristligt betalt överallt för en så gammal font.
187 kr (209 för Opentype-versionen) för alla åtta vikterna av ITC Barcelona är väl inte så blodigt?

Vill du bara ha ITC Barcelona Book kostar det inte mer än 26 spänn (29 för Opentype).

Jag har svårt att betrakta det som »okristligt«.

Nja, du har rätt - det är ju faktiskt inte så farligt.

Reaktionen kom mest av att vissa ställen var så löjligt dyra. Den här fonten borde ju närmast vara Public Domain vid det här laget. Verkar som man kan tjäna en del stålars på fonter?

Achamian

Veteran

Sitter och njuter av nostalgitrippen här med Barcelona fonten.

Jag är väl i princip blind som grafisk formgivare, men nu ser jag ju att det är andra brödtext fonter i tex Trakorien och O4Ö. Mindre snirklig än den i Svavelvinter.

Någon som vet vilka det är då?

Arfert

Facit

Achamian said:
Reaktionen kom mest av att vissa ställen var så löjligt dyra. Den här fonten borde ju närmast vara Public Domain vid det här laget. Verkar som man kan tjäna en del stålars på fonter?
Ed Benguiat som ritade Barcelona (och även typsnitt som Avant Garde, ITC Bookman, ITC Cheltenham, ITC Garamond och Souvenir) lever fortfarande.. De flesta av hans typsnitt gjorde han på 70-80-talet. Tror Barcelona är från 81. Så nån public domain är det knappast.

Och den nästa som kallar ett typsnitt för font borde få en smäll på nosen. :gremgrin:

Det är iofs inte konstigt att folk är förvirrade över termerna, och det kan vi tacka oinsatt datorfolk för, med microsoft som pionjärer.

...en font är typsnittsfilen (oftast i en dator: tidigare, på fotosättare, var fonten själva negativ-remsan typsnittet satt på), inte typsnittet. Ännu tidigare var ordet font (på engelska) namnet på en uppsättning metalltyper till ett typsnitt i en viss grad. En teckensats still ett visst typsnitt med andra ord.

Times, Helvetica, Comic Sans med flera är med andra ord typsnitt, inte fonter.

...anglofieringen leder till mycket förvirring, men så är det med språk, betydelser ändras. Teknologi används synonymt med teknik (ofta i reklam) till exempel, men det är helt olika saker. Antagligen tycker folk att teknologi låter tuffare, ungefär som att man hellre säger lotion, gel och liknade än mjölk eller salva i smink-svängen.

Patrick Bateman

Warrior
Det vore kul att använda ITC Barcelona Book till någon egen text, säg till en arbetsansökan. Det skulle sända en signal till övriga initierade om ens bakgrund inom rollspelshobbyn. Sen när man sitter på intervjun får man plötsligt frågan "Jaha, du är stresstålig säger du...men vilket skulle du välja mellan ett bredsvärd och ett slagsvärd? Anta att du har STY 13.*" :gremlaugh:

Det skulle kunna bli gamla rollspelares eget frimurartecken.

* Slagsvärdet, för det gör 1T10+1 i skada medan bredsvärdet bara gör 1T8+1.