Nekromanti For love or money?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Det här inlägget är egentligen Jonas Karlssons fel, eftersom jag själv aldrig skulle ha tänkt tanken, men ämnet är antagligen så intressant att det är värt att diskutera.

I Utomlandet förekommer det att oberoende spelskapare kommer ihåg att de inte sysslar med välgörenhet, utan med en kreativ verksamhet. De bestämmer sig helt enkelt för att ta betalt för sina spel, precis som riktiga spelskapare. Det kan ske på tre olika sätt:
1) Faktisk upptryckning av spelet och försäljning av detsamma via en hemsida. Denna variant har även börjat bli överraskande vanlig i Sverige.
2) Försäljning av en nedladdningsbar pdf-fil från en hemsida.
3) Försäljning via ett print on demand-tryckeri som skriver ut boken och skickar den till köparen.

De två senare varianterna har vi inte sett något av i Sverige. De rollspelsmakare som gör egna spel ger istället bort dem helt gratis (jag gör det till exempel). I mitt fall beror det delvis, som sagt, på att jag inte tänkt tanken på att ta betalt, och, när någon annan nu tänkt tanken åt mig, på att jag inte är säker på att någon skulle vilja betala.

Diskussionsämnet i den här tråden är alltså:
* Skulle DU kunna tänka dig att betala för ett rollspel, om det enda du får är en pdf-fil? (Naturligtvis under förutsättning att du över huvud taget är intresserad av spelet, och under förutsättning att priset är rimligt.)
* Skulle det till och med kunna vara så att andelen faktiska läsare ökade om man tog betalt. De som betalar för spelet lär ju vara mer benägna att läsa det än de som bara laddar ner det gratis "för att läsa vid något annat tillfälle"?

/tobias

Storuggla

Champion
"Skulle DU kunna tänka dig att betala för ett rollspel, om det enda du får är en pdf-fil? (Naturligtvis under förutsättning att du över huvud taget är intresserad av spelet, och under förutsättning att priset är rimligt.)"

Aldrig i livet, lika lite som jag skulle lyda påhittade trafikskyltar.

Storuggla, book or death!

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Aldrig i livet, lika lite som jag skulle lyda påhittade trafikskyltar.
Alla trafikskyltar är påhittade!

Men jag tolkar det som ett ovanligt bestämt nej.

/tobias

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag hade aldrig betalat pengar för en .pdf-fil oavsett vilket rollspel som den tillhörde. Däremot hade jag kunnat tänka mig att visa min uppskattning och mitt stöd till oberoende spelmakare genom att skänka dem pengar. Ett sätt att göra det hade varit att betala en liten, eller kanske rentav valfri, summa för deras produkter även om de bara existerade i .pdf-form. Ett annat sätt hade varit att stoppa in en PayPal-länk istället och be folk skänka pengar om de gillar vad de ser. Men är det endast själva rollspelet som jag är ute efter så vill jag ha en fysisk produkt.

Jag tror att även små utgivare tjänar på att samarbeta och lägga upp gemensamma sidor med flera produkter istället för att köra sitt eget lilla race.

Jag tror inte att andelen läsare ökar om det kostar, däremot så är de som köper produkten kanske mer seriösa och det är troligare att de faktiskt spelar och diskuterar spelet eftersom de faktiskt har betalat för det.

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Ni kommer få se en variant av nr. 3 mycket snart.

Hammaren & Trollspöt kommer tryckas digitalt, mellan 10 och 30 ex i taget, som sedan hålls i lager av tryckeriet till dess de tar slut och tryckeriet gör en ny upplaga. De sköter webshopp, distribution till enskilda köpare, distribution och kontakt med andra bokhandlar, ser till att registrera boken i Seesam, o s v. De kan också göra smärre korrigeringar av t ex korrektur mellan sina upplagor, om man skulle vilja.

Det här är väldigt bra för en nystartad firma. Man slipper nästan allt kringarbete med ekonomi, distribution och kontakter. Man kan helt enkelt lägga tiden på sitt spelskapande. Och de summor som måste satsas för att få en bok tryckt och omtryckt på detta vis är tillräckligt små för att man ska kunna ge ut ett par böcker innan ens startkapital är helt slut. Förhoppningsvis kan ett par böcker generera tillräckligt för att trycka en tredje, och sen får man se vart det tar vägen.

Kvalitén på boken blir bra. Det är begränsat till mjukpärm, men trycket är snyggt med hög papperskvalité och stark bidning.

Love or money? Man måste åtminstone börja med kärlek :gremsmile:. För mig handlar det om att vilja producera bra böcker, och då menar jag sådana som man kan hålla i handen, som står i bokhyllan, som man kan lukta på och gnida pappret mellan fingrarna. En bok är en helt fantastisk maskin :gremsmile:. Och för min del kunde jag aldrig föreställa mig hur stor skillnaden skulle vara mellan att göra något man skriver ut till den egna spelgruppen och att göra någonting hela vägen färdigt till tryck och som man inte skäms för att sälja. Det är en erfarenhet som jag inte skulle vilja vara utan. Jag tror också man måste vara lite realist när det gäller det pengamässiga. Förhoppningsvis går ens projekt inte med så mycket förlust att det blir ohållbart att fortsätta.

Hälsningar från

Christian

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Först vill jag börja med att rätta dig - punkt 3 förekom i alla fall vid ett kort tillfälle då Legend Hobbyspel drevs.

Men för att övergå till frågorna - nej, jag skulle inte betala för en PDF. Och ja, jag tror att en tryckt produkt når en större målgrupp för man har det i ryggraden att tryckt är detsamma som bättre och mer seriöst (även om så inte behöver fallet).

Rising

Vila i frid
En anledning till att jag gillar att handla böcker i en rollspelsaffär är att jag gillar att vistas i rollspelsaffärer och tycker att jag stödjer hobbyn genom att göra så. Jag inbillar mig nämligen att hobbyn behöver fysiska affärer där rollspel säljs.

Därför är det inte så intressant att skaffa rollspel på andra sätt, för min del.

Läser jag ett gratisrollspel som jag gillar så letar jag efter andra sätt att kompensera författaren som stödjer hobbyn. Jag inbillar mig att detta kan göras genom respons, att rekommendera spelet för andra, att faktiskt spela spelet (nog så ovanligt) och att hänvisa till spelets utmärkande egenskaper i forumsdiskussioner; så att varje litet framsteg som görs i små hobbyrollspel också kommer en större massa till godo.

Troberg

Sinister eater
En fråga till

Skulle ni köpa ett spel i pappersform om det fanns gratis att tanka hem som PDF (för utskrift/bläddring) och Word (för att göra egna varianter/modifikationer)?

Det är ett alternativ jag överväger för Generica.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: En fråga till

"Skulle ni köpa ett spel i pappersform om det fanns gratis att tanka hem som PDF (för utskrift/bläddring) och Word (för att göra egna varianter/modifikationer)?"

Om det var så bra i övrigt att jag ville ha det så ja. Att skriva ut ett rollspel kostar i alla fall nästan lika mycket som att köpa det och jag sitter inte och läser hela rollspel på datorn om jag inte måste.

Troberg

Sinister eater
Låter väldigt intressant. Dela gärna med dig av dina erfarenheter och tala gärna om vilket tryckeri du nyttjar.

Sodivra

Champion
* Skulle DU kunna tänka dig att betala för ett rollspel, om det enda du får är en pdf-fil? (Naturligtvis under förutsättning att du över huvud taget är intresserad av spelet, och under förutsättning att priset är rimligt.)

F Yeah! Jag vill köpa allt digitalt på internet, när det passar mig och till ett pris som passar mig. Musik och rollspel köper jag främst digitalt, och jag skulle även vilja handla film och texter på samma vis.

Det som gav mig den uppfattningen var faktiskt ett gammalt inlägg här på forumet. Digital försäljning är framtiden för marginaliserade indieprodukter, och hela rollspelsindustrin är marginaliserat indie-industri.

Och sen är ju rollspelen som finns på pdf alltid de bästa rollspelen. Men det säger jag bara för att jag är en forgefanboy, precis som Jonas. :gremgrin:

* Skulle det till och med kunna vara så att andelen faktiska läsare ökade om man tog betalt. De som betalar för spelet lär ju vara mer benägna att läsa det än de som bara laddar ner det gratis "för att läsa vid något annat tillfälle"?

Nä, det tror jag inte. Däremot kan jag tänka mig att författarna pressar sig själva för att de ska leverera något värt pengarna de begär, och uppmuntras att förbättra spelet av ev. framgångar. Det skulle kunna kunna höja kvaliteten, och på så vis höja andelen faktiska läsare.

Ärligt talat... vem spelar gratisrollspelen egentligen, förutom dess författare? Och Västmark 3 trycktes väl med print-on-demand?

Troberg

Sinister eater

Att skriva ut ett rollspel kostar i alla fall nästan lika mycket som att köpa det
Japp, och man får det inte inbundet, så det går åt minst en pärm eller annan anordning med snarlikt syfte. Många kan dessutom inte skriva ut dubbelsidigt utan en massa krångel.

Arfert

Facit
Om jag skulle kunna betala för en PDF? Tveksamt, tycker det är trist med spel utskrivna på skrivare... Och så finns det redan massor med bra gratisspel som PDF att konkurrera med. En symbolisk summa kanske, om jag gillar spelskaparen och spelet...

Såg nedan att Hammaren och Trollspöt är digitaltryckt med någon slags print on demand... Vi var inne på det först med Saga, men det blev billigare att trycka i Estland (vi visste att vi skulle sälja rätt många ex från början, efter att ha pratat med affärer och distrubutörer innan tryckningen)... Däremot är det intressant för äventyr och kampanjmaterial...

Eksem

Champion

I fallet rollspel, böcker och serier har gratis onlineexistens enbart positiv inverkan på huruvida jag kommer köpa produkten eller inte. Jag kommer inte köpa Generica i vilket fall, eftersom jag inte gillar generiska regler, men rent principiellt innebär nedladdade PDFer (olagligt som lagligt) bara ökad köpchans från min sida.

Exempelkapitel räcker egentligen (Nobilis hade sådana), men någon form av lite längre försmak på produkten är alltid bra.

Johan K

Gammal & dryg
Skulle DU kunna tänka dig att betala för ett rollspel, om det enda du får är en pdf-fil? (Naturligtvis under förutsättning att du över huvud taget är intresserad av spelet, och under förutsättning att priset är rimligt.)
Nej, ja skulle inte kunna tänka mig att pröjsa för en pdf-fil.
Varför ? Jo, därför att jag del tycker att det är klöddigt att läsa pedf-filer eller text iallmänhet på datan, likså om jag printat ut det. Så av denna anlednig vill jag hellst inte pröjsa för nån pdf-grej.

Skulle det till och med kunna vara så att andelen faktiska läsare ökade om man tog betalt. De som betalar för spelet lär ju vara mer benägna att läsa det än de som bara laddar ner det gratis "för att läsa vid något annat tillfälle"?
Jag vet inte, dock så tror jag att man man tänker till en eller två gånger innan man pröjsar något. Dock kanske man kan göra det till nån form av donation, t. ex som vi har det här. Det tror jag skulle funka bättre.

Arfert

Facit

Oddsen för att jag skulle LÄSA (jag har bara skummat det men inte gått in och detaljläst) och SPELA Generica skulle öka dramatiskt om det fanns att köpa som bok, även om det samtidigt fanns gratis som PDF.

Johan K

Gammal & dryg

Skulle ni köpa ett spel i pappersform om det fanns gratis att tanka hem som PDF (för utskrift/bläddring) och Word (för att göra egna varianter/modifikationer)?
Well, ärligt talat, nej det tror jag inte.. Jag skulle nog ladda ner det hela. Gratis är trotts allt gott, t.o.m när det gälelr pappersgrejs.
OM det därimot kom ut i nån bokform så skulle jag hellre köpa boken isåfall.

Zire

Swashbuckler
Jag skulle aldrig betala för en PDF. I så fall måste jag ju betala utskrifterna också och det är det inte värt. Men framför allt vägrar jag betala med kort över internet (jag gjorde det inte ens före dess jag gick kursen om IT-säkerhet) vilket jag antar är sättet betalningen skulle utföras på.

Om spelet finns för gratis nedladdning på hemsidan och samtidigt säljs i butik så är oddsen otroligt mycket större att jag faktist drar ner spelet och testar det. Skulle jag dessutom gilla spelet så skulle jag köpa det i butik så fort jag övertalat min fru.

Andelen intresserade av spelet skulle nog öka om man tog betalt för det. Och intresserade blir ju läsare om de erbjuds förväntningar på att spelet är värt utgiften. Så därför bör andelen läsare kunna bli fler om man tar betalt för spelet. Men det kräver ju alltså att man lyckas få tillräckligt många intresserade att bli köpare.

- Zire

Troberg

Sinister eater

Well, ärligt talat, nej det tror jag inte.. Jag skulle nog ladda ner det hela. Gratis är trotts allt gott, t.o.m när det gälelr pappersgrejs.
OM det därimot kom ut i nån bokform så skulle jag hellre köpa boken isåfall.
Det gällde alltså både och, både gratis nedladdning och tryckt bokform samtidigt.

* Gratis
Nedladdning av PDF och DOC.

* Betalning
Tryckt bok

* Annat som kostar
Utskrift av gratis nedladdad fil är faktiskt dyrare än vad man tror och resultatet blir sämre.