God45;n221105 said:
Alltså, sure, det är design beslut man kan fatta. Men det är dock verkligen inte besluten FFG har fattat som grunden i sitt system. Det fina med de här nya Star Wars rollspelen är att de är balanserade och man inte måste införa regeln "Alla spelar Jedi eller så spelar ingen Jedi" vid bordet vilket du MÅSTE göra i både Saga edition och D6 edition. Så problemet är att varje gång du väljer att bara ge kraft munkarna stuff för att "det känns rätt" så förstör du design principen. Och att det inte finns en "lightsaber combat" power som i D6 är extremt viktigt i att hålla saker balanserade. När du vill ändra det förstår du fundamentalt inte designen.
Det är ju en fråga om hur man kalibrerar systemet. Att betala 10 XP för Lightsaber Combat som i D6 (en direkt översättning till FFG hade väl varit "lägg till Force Rating på attackslag med lightsaber och på skadan") - nej, det hade varit hejdlöst broken. Men om man gör ett helt träd av det så man får pumpa in massvis med XP för att kunna göra övermänskliga saker med sitt lasersvärd - det kan jag köpa. Då kan man ju börja med något i stil med "increase ranged defense by 1 when you have a ready weapon and are aware of the attack", och gradvis gå upp till överjävlighet. Alternativt, att man "gömmer" motsvarande förmågor i andra träd - i viss mån finns det redan i Sense och Enhance.
Sedan hade jag nog inte specificerat att man använder lasersvärd med dessa, utan kanske snarare haft det som "combat focus" eller så (fast skilt från Battle Meditation, som huvudsakligen buffar andra). I Force Awakens så blir ju inte Finn en superninja bara för att han plockar upp Skywalkers lasersvärd, och Rey är ju rätt badass även med stav. Anledningen till att jedi använder lasersvärd är snarare att det dels är ett fruktansvärt bra närstridsvapen, dels att det är praktiskt i och med att den fälls ihop till bara ett hjalt, och dels att klingan i praktiken är oförstörbar vilket gör att man kan parera andra lasersvärd samt blaster bolts
utan att den går av. För att citera en James Earl Jones-roll ur en helt annan film: "What is steel compared to the hand that wields it?" - det är jedin själv med hens kontakt med Kraften (vilket speltekniskt representeras av att dumpa hejdlösa mängder XP i Force Rating samt diverse Force Powers) som gör jedin överjävlig, inte lasersvärdet.