Basenanji
Postd20modernist
- Joined
- 4 Nov 2002
- Messages
- 9,921
Jag läste att någon här på forumet hade problem med att skriva äventyr. Det har jag med. Något som brukar försvåra allt är att när man ber om hjälp svarar begåvade människor oftast med svar som knappast hjälper mig. Det är som att fråga Carola om hur man sjunger och hon svarar "Jamen, det är ju hur lätt som helst, man bara sjunger!".
Så hur ska en som jag göra? Kan det finnas något extraknep att ta till?
Just nu använder jag mig av någon sorts "mindmap"-teknik för att få igång inspiration och flöde lite lättare. Jag tycker nog, efter att ha spelat två kortare scenarios som har varit hyggligt lyckade, att den fungerar rätt bra och skulle gärna diskutera den med de av er som har lika svårt som jag att få ihop bra (någorlunda åtminstone) äventyr.
Sedan får man komma ihåg att trots att jag har hängt här i fem år typ så har jag ännu inte skrivit en enda sak som jag varit först med att komma på. Så ifall jag skrivit något som alla här känner till och tycker är vardagsmat ber jag ödmjukast om ursäkt och är ivrig att hänvisa till rätt upphovsman(-kvinna)!
Syftet är inte att skriva världens bästa äventyr utan snarare att hitta ett sätt att snabbt komma igång med äventyrsskrivandet utan att det tar för mycket tid eller ork i anspråk.
Tema
Låt ditt äventyr få ett tema. Temat ska vara inspirerande och fantasieggande för dig. Det kan egentligen handla om vad som helst, men jag brukar ofta låta temat vara en miljö, en relation, en politisk förveckling, ett monster eller en grupp skurkar. För det här exemplet använder jag temat "Duergar"- en sorts onda dvärgar från Monster Manual till DnD d20 (jag kommer hänvisa till det spelsystemet och de tre coreböckerna då jag oftast använder mig av det.)
*Jag skriver ned mitt tema (ett monster/varelse): "Duergar", i en box mitt på A4-arket.
Platser och boxar
Nästa steg blir att skriva ned en (eller flera) plats(-er). Förslagsvis borde man namnge den plats som rp befinner sig på när äventyret startar och den plats eller platser som man kan förknippa temat till.
*Jag skriver ned platsen "Barrowdale", då jag tänker mig en dal i Dalelands i kampanjvärlden Forgotten Realms. Jag tycker att det skulle passa mina spelare och dalen nog kan passa med temat (men kom ihåg att vilken plats man väljer egentligen inte är så viktigt, välj någon som passar.) Plats nr två blir oundvikligen the Underdark (underjorden). Där bor äventyrets Duergar-klan. Båda platserna får en box runt sig och sedan...drar jag streck mellan de boxar som hör ihop:
Duergar---the Underdark---Barrowdale
På så vis markerar jag att de olika boxarnas innehåll hör ihop på ett eller annat sätt. Det där är lite klurigt, för om jag jag markerar att the Underdark och Barrowdale hänger ihop så tvingar jag mig själv att förklara hur. Det är bara bra och om man inte på en gång kommer på något bra svar på den frågan så strunta i det tills vidare, bestäm dig bara för att det finns en koppling men att du inte just nu kan förklara den.) När A4-arket är fullt av små boxar kommer du komma på en trovärdig förklaring.
Okej, nästa steg blir att fundera lite på respektive boxar. För sitt inre gör man klart vad tex boxen "Duergar" innehåller. Hittills är den ju bara en rubrik, men när jag kollar lite i Monster Manual får jag massa info som kan ge mig vidare ledtrådar. Det där behöver man inte skriva ned, men tycker du om någon enskild fakta skriver du ned rubriken och ramar in den i en box och drar ett streck till den box som informationen hänger ihop med. Jag började tex fundera rätt mycket på platsen "Barrowdale". Hur ser den ut, bor det mycket folk där? Vem styr i dalen? Vem styr i staden? osv osv Utan att det märks så börjar jag faktiskt formulera bakgrunden till platser och personer, utan att de facto skriva ned den rent fysiskt som man skulle göra om man skrev ett traditionellt äventyr.
Bäst blir det om varje box innehåller så få ord som möjligt. Helst bara ett. Om du tycker att "Duergar" och platsen "Grey Mines" är oskiljaktiga, så dra ett streck mellan de boxarna. Längre fram kommer du förstå varför.
Så här skulle det kunna se ut alltså:
Duergar
|
The Underdark---Barrowdale---Borgmästare Garion Darkblade
Konflikt och interaktion
Nu passar du på att fundera på huruvida rp kommer hamna i konflikt med temat, eller personer som dyker upp i boxarna.
Tex kan det se ut så här:
Barrowdale---Borgmästare---Dotter---Rp
Vilket ska uttydas som att rp får/har kontakt med borgmästarens dotter på något sätt. Hon kanske blir förälskad i någon av rollpersonerna? Eller så kanske rp kommer över stöldgods som tillhör henne.
Tricket med att först skriva ett streck som indikerar att två boxar hänger ihop istället för att först fundera på varför två boxar hänger ihop och sedan skriva ett streck mellan dem, handlar om att man kanske inte alltid ser den självklara kopplingen mellan två fakta! Dessutom brukar det finnas flera förklaringar om man hinner fundera lite.
Ibland får man dra många streck mellan boxarna, de kan hänga ihop på många olika sätt.
I mitt exempel så väljer jag att dra streck mellan Duergar och Barrowdale. Först kan man tycka att de två grupperna har lite gemensamt och således inte borde ha något gemensamt (dvs dra inget streck emllan de två boxarna) men så tänker jag efter så här:
Hur kommer det sig att Barrowdale-borna och duergarna kommer i kontakt med varandra? De bor ju på olika platser och borde inte komma på kollisionskurs med varandra. Vänta! Om människorna gräver en...gruva så kanske det blir mer motiverat med en koppling!
*Jag skriver sålunda så här:
Barrowdale---Gruva---the Underdark---Duergar.
Och det är väl detta som gör den här metoden så användbar för en sån som mig. Traditionellt försöker man väl komma på en cool idé och därefter skriva ned den. Med den här metoden är det tvärtom- man forcerar tänkandet för att efteråt formulera logiken bakom ett visst skeende el dyl.
Konflikten får handla om Duergar och människorna. Redan nu har jag ett skelett som jag kan improvisera utifrån. Det enklaste äventyret blir just nu något i stil med:
Rp kommer till Barrowdale. Där träffar de borgmästarens dotter som berättar att det finns massa Duergar i gruvan en bit utanför byn. Jaga bort bergsdvärgarna och inhösta belöningen.
Men om vi vill göra äventyret lite djupare, är det faktiskt inga problem. Det är bara att fortsätta att skriva ut boxar och fundera på varför de olika boxarna hänger ihop (eller inte hänger ihop) med varandra. Kommer ni ihåg att man bara sjkulle skriva ett ord i varje box? Det som är fiffigt med att göra så är att det blir lättare att koppla ihop nya boxar till gamla.
Om man har skrivit tex så här:
Barrowdale---Gruva---the Underdark---Duergar
...så är det lätt att koppla en box till "Gruva". Vadsomhelst, faktiskt. Ett spöke? En smugglarliga? Ett angränsande grottsystem med en drake? Om man däremot skriver så här:
Barrowdale---Gruva med duergar som bor i angränsande grotta---....
... missar man möjligheten att hitta intressanta detaljer.
Om man vill fördjupa äventyret lite kan man hela tiden kolla temat, bolla tillbaka lite av den infon och försöka passa ihop den infon med sådan som finns i andra boxar. Duergar, som mitt exempeltema skulle handla om kan få dyka upp i äventyret på flera olika sätt. Kanske börjar hela äventyret med att rp träffar en person som berättar något om duergar, men som inte har att göra med själva äventyret. På så sätt kan man skapa en känsla av duergarna som sedan- när rp verkligen träffar på duergarna, gör att mötet med dem känns mer dramatiskt. "Herregud- vi drömde ju om duergar den där gången på värdshuset för två veckor sedan! Var det kanske en synsk dröm?! Vad drömde vi mer förresten?"
På det här sättet blir det också lätt att placera ut ledtrådar och villospår.
Fråga=Svar=Ny_Fråga=Nytt_Svar=Osv
För att fördjupa äventyret så kan man alltid fundera över kopplingen mellan boxarna. Vad betyder egentligen kopplingen mellan "Gruva" och "the Underdark"?
Det behöver inte finnas ett realistiskt svar (ett sådant kanske spelarna själva kan formulera?) men försök att fundera ut ett trovärdigt, logiskt svar. När jag funderar så inser jag att om gruvan hade en gång in till duergarna, då borde väl duergarna ha varit en plåga länge?! Frågan blir då, har de det? I mitt exempel har de inte det. Svaret blir således att något måste ha hänt alldeles nyligen som gör att de två grupperna får kontakt. Efter någon minuts funderande tyckte jag att det vore trovärdigt om människorna av misstag, hackat sig in i en av de onda dvärgarnas gångar. Vad skulle det kunna innebära? Skulle duergarna rasa upp ur underjorden på en gång och starta ett blodigt anfallskrig? Eller skulle duergarna bli försiktiga och försöka använda sig av någon taktisk fördel? Genom att fundera brukar jag till slut komma på en förklaring jag gillar. Mitt svar på frågan fick bli att människorna av misstag grävde sig in i duergarnas grottor, men inte i vilket grottrum som helst, utan i ett ceremoniellt rum som aldrig används förutom vid speciella tillfällen. I det rummet finns ödesmättade scener uthuggna i väggarna som föreställer hur duergarna slåss mot människor. Fast allt det där skriver jag ju aldrig ner- det finns bara i mitt huvud. Vad skriver jag då? Kanske så här:
Duergar
|
The Underdark---Barrowdale---Borgmästare Garion Darkblade
|
Ceremonigrotta---Relief---Profetia---Krig---Människorna
|
Vattenfylld---Töms---Gruvarbetare
Förstod ni det där? När gruvarbetarna hackar sig in i duergarnas grottor råkar de dessutom tömma den där ceremoniella grottan, varpå den där reliefen med det profetiska budskapet visar sig! Dvs duergarna har glömt bort grottrummet, men upptäcker att den töms på vatten (och kan helt plötsligt läsa reliefens budskap) och förstår då att reliefen är ett budskap till dem från deras anfäder som på ett märkligt sätt kunde förutspå (!) att grottan en dag skulle komma att vattenfyllas för att sedan tömmas, varpå deras ättlingar skulle förstå när stunden var kommen för att starta kriget mot de förhatliga människorna.
Vad jag skulle vilja visa med det exemplet är hur man kan åstadkomma en bakgrundshistoria som verkar framvärkt på vanligt sätt, men som i själva verket är resultatet av artificiellt påhittade kopplingar.
Vad tycker ni? Gör ni något liknande? Hur då?
/Basenanji
Så hur ska en som jag göra? Kan det finnas något extraknep att ta till?
Just nu använder jag mig av någon sorts "mindmap"-teknik för att få igång inspiration och flöde lite lättare. Jag tycker nog, efter att ha spelat två kortare scenarios som har varit hyggligt lyckade, att den fungerar rätt bra och skulle gärna diskutera den med de av er som har lika svårt som jag att få ihop bra (någorlunda åtminstone) äventyr.
Sedan får man komma ihåg att trots att jag har hängt här i fem år typ så har jag ännu inte skrivit en enda sak som jag varit först med att komma på. Så ifall jag skrivit något som alla här känner till och tycker är vardagsmat ber jag ödmjukast om ursäkt och är ivrig att hänvisa till rätt upphovsman(-kvinna)!
Syftet är inte att skriva världens bästa äventyr utan snarare att hitta ett sätt att snabbt komma igång med äventyrsskrivandet utan att det tar för mycket tid eller ork i anspråk.
Tema
Låt ditt äventyr få ett tema. Temat ska vara inspirerande och fantasieggande för dig. Det kan egentligen handla om vad som helst, men jag brukar ofta låta temat vara en miljö, en relation, en politisk förveckling, ett monster eller en grupp skurkar. För det här exemplet använder jag temat "Duergar"- en sorts onda dvärgar från Monster Manual till DnD d20 (jag kommer hänvisa till det spelsystemet och de tre coreböckerna då jag oftast använder mig av det.)
*Jag skriver ned mitt tema (ett monster/varelse): "Duergar", i en box mitt på A4-arket.
Platser och boxar
Nästa steg blir att skriva ned en (eller flera) plats(-er). Förslagsvis borde man namnge den plats som rp befinner sig på när äventyret startar och den plats eller platser som man kan förknippa temat till.
*Jag skriver ned platsen "Barrowdale", då jag tänker mig en dal i Dalelands i kampanjvärlden Forgotten Realms. Jag tycker att det skulle passa mina spelare och dalen nog kan passa med temat (men kom ihåg att vilken plats man väljer egentligen inte är så viktigt, välj någon som passar.) Plats nr två blir oundvikligen the Underdark (underjorden). Där bor äventyrets Duergar-klan. Båda platserna får en box runt sig och sedan...drar jag streck mellan de boxar som hör ihop:
Duergar---the Underdark---Barrowdale
På så vis markerar jag att de olika boxarnas innehåll hör ihop på ett eller annat sätt. Det där är lite klurigt, för om jag jag markerar att the Underdark och Barrowdale hänger ihop så tvingar jag mig själv att förklara hur. Det är bara bra och om man inte på en gång kommer på något bra svar på den frågan så strunta i det tills vidare, bestäm dig bara för att det finns en koppling men att du inte just nu kan förklara den.) När A4-arket är fullt av små boxar kommer du komma på en trovärdig förklaring.
Okej, nästa steg blir att fundera lite på respektive boxar. För sitt inre gör man klart vad tex boxen "Duergar" innehåller. Hittills är den ju bara en rubrik, men när jag kollar lite i Monster Manual får jag massa info som kan ge mig vidare ledtrådar. Det där behöver man inte skriva ned, men tycker du om någon enskild fakta skriver du ned rubriken och ramar in den i en box och drar ett streck till den box som informationen hänger ihop med. Jag började tex fundera rätt mycket på platsen "Barrowdale". Hur ser den ut, bor det mycket folk där? Vem styr i dalen? Vem styr i staden? osv osv Utan att det märks så börjar jag faktiskt formulera bakgrunden till platser och personer, utan att de facto skriva ned den rent fysiskt som man skulle göra om man skrev ett traditionellt äventyr.
Bäst blir det om varje box innehåller så få ord som möjligt. Helst bara ett. Om du tycker att "Duergar" och platsen "Grey Mines" är oskiljaktiga, så dra ett streck mellan de boxarna. Längre fram kommer du förstå varför.
Så här skulle det kunna se ut alltså:
Duergar
|
The Underdark---Barrowdale---Borgmästare Garion Darkblade
Konflikt och interaktion
Nu passar du på att fundera på huruvida rp kommer hamna i konflikt med temat, eller personer som dyker upp i boxarna.
Tex kan det se ut så här:
Barrowdale---Borgmästare---Dotter---Rp
Vilket ska uttydas som att rp får/har kontakt med borgmästarens dotter på något sätt. Hon kanske blir förälskad i någon av rollpersonerna? Eller så kanske rp kommer över stöldgods som tillhör henne.
Tricket med att först skriva ett streck som indikerar att två boxar hänger ihop istället för att först fundera på varför två boxar hänger ihop och sedan skriva ett streck mellan dem, handlar om att man kanske inte alltid ser den självklara kopplingen mellan två fakta! Dessutom brukar det finnas flera förklaringar om man hinner fundera lite.
Ibland får man dra många streck mellan boxarna, de kan hänga ihop på många olika sätt.
I mitt exempel så väljer jag att dra streck mellan Duergar och Barrowdale. Först kan man tycka att de två grupperna har lite gemensamt och således inte borde ha något gemensamt (dvs dra inget streck emllan de två boxarna) men så tänker jag efter så här:
Hur kommer det sig att Barrowdale-borna och duergarna kommer i kontakt med varandra? De bor ju på olika platser och borde inte komma på kollisionskurs med varandra. Vänta! Om människorna gräver en...gruva så kanske det blir mer motiverat med en koppling!
*Jag skriver sålunda så här:
Barrowdale---Gruva---the Underdark---Duergar.
Och det är väl detta som gör den här metoden så användbar för en sån som mig. Traditionellt försöker man väl komma på en cool idé och därefter skriva ned den. Med den här metoden är det tvärtom- man forcerar tänkandet för att efteråt formulera logiken bakom ett visst skeende el dyl.
Konflikten får handla om Duergar och människorna. Redan nu har jag ett skelett som jag kan improvisera utifrån. Det enklaste äventyret blir just nu något i stil med:
Rp kommer till Barrowdale. Där träffar de borgmästarens dotter som berättar att det finns massa Duergar i gruvan en bit utanför byn. Jaga bort bergsdvärgarna och inhösta belöningen.
Men om vi vill göra äventyret lite djupare, är det faktiskt inga problem. Det är bara att fortsätta att skriva ut boxar och fundera på varför de olika boxarna hänger ihop (eller inte hänger ihop) med varandra. Kommer ni ihåg att man bara sjkulle skriva ett ord i varje box? Det som är fiffigt med att göra så är att det blir lättare att koppla ihop nya boxar till gamla.
Om man har skrivit tex så här:
Barrowdale---Gruva---the Underdark---Duergar
...så är det lätt att koppla en box till "Gruva". Vadsomhelst, faktiskt. Ett spöke? En smugglarliga? Ett angränsande grottsystem med en drake? Om man däremot skriver så här:
Barrowdale---Gruva med duergar som bor i angränsande grotta---....
... missar man möjligheten att hitta intressanta detaljer.
Om man vill fördjupa äventyret lite kan man hela tiden kolla temat, bolla tillbaka lite av den infon och försöka passa ihop den infon med sådan som finns i andra boxar. Duergar, som mitt exempeltema skulle handla om kan få dyka upp i äventyret på flera olika sätt. Kanske börjar hela äventyret med att rp träffar en person som berättar något om duergar, men som inte har att göra med själva äventyret. På så sätt kan man skapa en känsla av duergarna som sedan- när rp verkligen träffar på duergarna, gör att mötet med dem känns mer dramatiskt. "Herregud- vi drömde ju om duergar den där gången på värdshuset för två veckor sedan! Var det kanske en synsk dröm?! Vad drömde vi mer förresten?"
På det här sättet blir det också lätt att placera ut ledtrådar och villospår.
Fråga=Svar=Ny_Fråga=Nytt_Svar=Osv
För att fördjupa äventyret så kan man alltid fundera över kopplingen mellan boxarna. Vad betyder egentligen kopplingen mellan "Gruva" och "the Underdark"?
Det behöver inte finnas ett realistiskt svar (ett sådant kanske spelarna själva kan formulera?) men försök att fundera ut ett trovärdigt, logiskt svar. När jag funderar så inser jag att om gruvan hade en gång in till duergarna, då borde väl duergarna ha varit en plåga länge?! Frågan blir då, har de det? I mitt exempel har de inte det. Svaret blir således att något måste ha hänt alldeles nyligen som gör att de två grupperna får kontakt. Efter någon minuts funderande tyckte jag att det vore trovärdigt om människorna av misstag, hackat sig in i en av de onda dvärgarnas gångar. Vad skulle det kunna innebära? Skulle duergarna rasa upp ur underjorden på en gång och starta ett blodigt anfallskrig? Eller skulle duergarna bli försiktiga och försöka använda sig av någon taktisk fördel? Genom att fundera brukar jag till slut komma på en förklaring jag gillar. Mitt svar på frågan fick bli att människorna av misstag grävde sig in i duergarnas grottor, men inte i vilket grottrum som helst, utan i ett ceremoniellt rum som aldrig används förutom vid speciella tillfällen. I det rummet finns ödesmättade scener uthuggna i väggarna som föreställer hur duergarna slåss mot människor. Fast allt det där skriver jag ju aldrig ner- det finns bara i mitt huvud. Vad skriver jag då? Kanske så här:
Duergar
|
The Underdark---Barrowdale---Borgmästare Garion Darkblade
|
Ceremonigrotta---Relief---Profetia---Krig---Människorna
|
Vattenfylld---Töms---Gruvarbetare
Förstod ni det där? När gruvarbetarna hackar sig in i duergarnas grottor råkar de dessutom tömma den där ceremoniella grottan, varpå den där reliefen med det profetiska budskapet visar sig! Dvs duergarna har glömt bort grottrummet, men upptäcker att den töms på vatten (och kan helt plötsligt läsa reliefens budskap) och förstår då att reliefen är ett budskap till dem från deras anfäder som på ett märkligt sätt kunde förutspå (!) att grottan en dag skulle komma att vattenfyllas för att sedan tömmas, varpå deras ättlingar skulle förstå när stunden var kommen för att starta kriget mot de förhatliga människorna.
Vad jag skulle vilja visa med det exemplet är hur man kan åstadkomma en bakgrundshistoria som verkar framvärkt på vanligt sätt, men som i själva verket är resultatet av artificiellt påhittade kopplingar.
Vad tycker ni? Gör ni något liknande? Hur då?
/Basenanji