Nekromanti Forgotten Fråga

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Kära dagbok...

(Eller ja, forum då...)

Jag har blivit ålagd att söka reda på lite svar rörande Forgotten Realms-settingen av en i vår spelgrupp som tänkte sig på att spelleda för första gången. D20-systemet sitter brao ch han har spelat det rätt mycket, så det är inga problem där.

Nu föll intresset på Forgotten Realms-settingen av många anledningar och han funderar nu på att köpa på sig en del moduler och så. Vad han dock främst vill ha är färdigskrivna äventyr att använda som grund för spelledandet. Dessa ska givetvis vara till D&D 3.5 helst (3.0 antar jag också går bra). Så nu är min fråga, vilka äventyr kan ni rekomendera? Och ännu hellre, vilka kampanjer kan ni rekomendera?

Värt att nämnas att är att den nya spelledaren är en rutinerad spelare.

rks

Warrior
Jag skulle tipsa om Mysteriers of the Moonsea som är löst sammansatta scenarier från lvl 1-20 i olika delar runt denna plats. Jag vill däremot INTE rekommendera City of the Spider Queen som är ett megaäventyr lvl 10-18 eller så, då det är 3.0 och behöver uppdateras rejält. Det är också rejält dödligt och borta i långtbortistan, typ.

Annars kan man inkorporera nästan vad som helst in i denna kampanjvärld och vidare så finns en lång rad äventyr i Dungeon i just FR-settingen.

Hope it helps!

Robert Jonsson

Först, tack för svaret! :gremsmile:

Har Mysteries of Moonsea rejäla äventyr? Intrycket av beskrivningen lät som om de var väldigt skissartade. Min SL vill ha rejält beskrivna äventyr nu i början som han sedan kan improvisera utifrån, istället för tvärtom.

Necross

Swashbuckler
Ta en titt på "Cormyr - Tearing of the Weave". Jag läser det just nu, så jag kan inte direkt rekommendera det (ännu!). Verkar inte direkt super-originellt och har fått blandad kritik.

Det börjar på level 3 och pågår till lvl 7. Som jag fattar det fortsätter det sedan i ett äventyr i Shadowdale och sedan ett i Anauroch [stavning?]. Slutar väl runt lvl 20 antar jag.

Robert Jonsson

Vår SL har redan beställt det. Men det hjälper inte honom för tillfället, eftersom det börjar på level 3 och inte 1.

Tack för tipset ändå! :gremsmile:

rks

Warrior
Jag tycker att Mysteries of the Moonsea är väl värt att använda som intro/början. Formatet är så uppbyggt att först finns en beskrivning av ett område eller en stad och därefter ett antal NPC:s som är prominenta och slutligen en rad "quests" som är äventyren. Dessa är på några sidor, men avsedda just att vara för en eller två sittningar = korta och bra saker. Gå och bläddra i om ni kan och kolla om det känns "nog".

Robert Jonsson

Även för en nybörjar-SL?

För mig låter det som en bra grund, men jag får lätt intrycket av att uppslagen är som de i Ghostwalk. Korta och inte särskilt substansfyllda. Därav frågan i rubriken.

rks

Warrior
Re: Även för en nybörjar-SL?

Se det såhär - det är en bakgrundsbeskrivning, olika chars beskrivs och en plats/ett problem som man ställs inför. Om man vill ha ännu mer basic stuff så köp The Sunless Citadel (från lvl 1) som du kan läsa mer om här: Wizards hemsida

Tyvärr är detta inte FR-specifikt, men det torde, för vem som helst, vara mycket enkelt att bygga om/tweaka till att passa FR.

Robert Jonsson

Re: Även för en nybörjar-SL?

Det här passar nog vår blivande spelledare så det förs vidare med omedelbar verkan. Tack igen!