Nekromanti Forgotten Realms äventyrsidéer

G

Guest

Guest
Jag har just startat en mindre sommarkampanj baserad i Forgotten Realms (även om någon annan dimension kanske kan vara aktuell).
Troligen är det fler som använder FR som kampanjvärld så jag tänkte att vi kunde hjälpa varandra genom att dela med oss av diverse äventyrsidéer.
---
Plats: Hamnstad
I en livlig hamnstad har en kedja mystiska händelser startat. Folk från underklasserna har börjat försvinna spårlöst och fler och fler skepp försvinner i de allt mer farliga stormarna. Dessutom så ryktas det om att en stor flodvåg är på väg mot staden.
Vad som har hänt är att Umberlee har blivit missnöjd med den girighet som finns inom den havskult som operar i staden och beslutat att straffa dem om de inte bättrar sig. För att göra det måste de utföra en ritual som involverar mängder av offer till havet...
Rollpersonerna kan bli involverade genom en gammal vän kanske eller så har kanske någons barn blivit kidnappat av ondsinta fanatiker.
 
G

Guest

Guest
Jag är väl den store förkämpen för FR här på forumet, och jag skulle vilja rekommendera dig att kolla igenom bl.a. FR Campaign Setting. Särskilt de sista kapitlen som beskriver viktiga platser och personer är mycket bra som inspirationskälla! Även "Players Guide to FR" är mycket bra för detta ändamål, liksom dem olika "geografiböckerna" (Shining South, Unapproachable East, Silver Marches, m.fl.)

Jag ska fundera lite på din fråga, men vill redan nu ge dig ett bra tips för spel på hög nivå vad gäller levels.

Zhentarims styrs ju av en ledare som kallas Manshoon. En oerhört mäktig ond magiker som ingen sett ansiktet på ty han är alltid maskerad. Manshoon klonade sig själv, och lyckades så bra så att klonerna ville ta över makten från Manshoon själv. Ett "inbördeskrig" startade. Nu finns endast 3 stycken Manshoon kvar, och ingen vet vem som är den riktige. Detta kan leda till ett spännande äventyr!

Jag kan se 2 intressanta inkörsportar. Först, låt PC´s bli kontaktade utav en av dessa 3 som utger sig för att vara Manshoon (orginal, eller klon, låt dem inte veta vilket) för att be PC´s om hjälp med att hitta de andra två. När dem väl hittat de andra två, kan det bli häftig strid, eller låt den de just hittat försöka övertala PC´s att gå med just honom istället. Förväxlingarna och intrigerna kan bli effektfulla. Låt PC´s få erbjudandet om ofattbar rikedom om dem mördar de andra 2. Intressant moraliskt dilemma inte minst!

Den andra inkörsporten kan vara att någon "major good-guy" (Elminster, Drizzt) kontaktar PC´s och ber om hjälp att ta reda på vilken av dem 3 som är den riktige Manshoon. Anledningen kan vara att den riktige Manshoon håller på att upptäcka krafter som kommer göra honom till en "Sauron" över Faerun, dvs rubba den balans som finns. Därför måste han stoppas. Detta kan bli väldigt coolt, och kan i princip sluta med 3 olika slutstrider mot olika Manshoon om PC´s inte gissar rätt...

Jag återkommer med fler idéer snart, ska in i äventyrsfabriken nu...
 
Top