Nekromanti Forgotten Realms eller...

DragonLord

Warrior
...kanske ett mellanting. Jag ska vara DM för vår spelgrupps första D&D-kampanj och undrar om det är lönt att köpa Forgotten Realms-boken. Det finns vissa delar som jag skulle vilja använda i min egen spelvärld eller ska jag kanske använda allt precis som det står? SNÄLLA, HJÄLP MIG JAG HÅLLER PÅ ATT BLI GALEN!!!/images/icons/crazy.gif

Den väldigt förvirrade DragonLord

Om du ska köpa Forgotten Realms boken så ska du ju helt klart köra i forgotten realms. Det är faktiskt en väldigt bra värld, och det blir mycket lättare för dina spelare att hitta på bra bakgrundshistorier och agera intelligent i en värld som det finns massor med information om lätt tillgängligt.

Caen

Igge

Veteran
Jag har köpt Forgotten Realms boken till min kampanj, och den är verkligen bra.

Vad du skall göra beror på vilka äventyr du tänkt spelleda. Om du tänker göra mycket eget: köp boken. Om du är mer som jag och kör färdiga moduler, strunta i boken. Det är riktigt krångligt att sätta sig in i en ny värld. Det är bättre att läsa in sig äventyren ordentligt. Använd i stället den information som finns om Greyhawk världen i Players handbook.

Det finns inte heller några Forgotten Realms äventyr för 3E upplagan av D&D och att översätta från andra upplagan är i alla fall jag för slö för.

I min kampanj använder jag mycket lite ur boken. De regionala featsen och beskrivningen av en gud är allt. Hur världen ser ut är inte heller särskilt viktigt. På medeltiden så reste 95% av befolkningen aldrig längre hemifrån än 10 kilometer. Så varför skall spelarna vara sådana geografer. Om man inte har någon världskarta så slipper man också hålla reda på massa ointressant trams som hur många gånger spelarna övernattar etc...

Lycka till, Igge

Mattias

Veteran
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Det finns inte heller några Forgotten Realms äventyr för 3E upplagan av D&D och att översätta från andra upplagan är i alla fall jag för slö för.

<hr></blockquote>

Där har du faktist fel. Det finns två stycken som är publicerade före FRCS varför de har den gamla FR-loggan.

Dessa är Pool of Radiance: Attack on Myth Drannor och <a href="http://www.wizards.com/catalog/product.asp?TSR11634" rel="nofollow" target="_blank">Into the Dragon's Lair
</a>

- Mattias

Mattias

Veteran
Forgotten Realms (FR) känns mycket mer genomtänkt än Greyhawk (G) och det finns massor mer av bakgrundsinfo. Både nypublicerat, gamla publikationer och grejjor på nätet.

Så är du som vi och vill ha en färdig värld, satsa på FR. Men känner du att äventyren är det viktigast och du vill forma din spelvärd mer själv så klarar du dig med G.

- Mattias

Jaak

Warrior
de bror väl på va du vill spela i för värld..... men tänk på priset innan du köper den tror den ligger på 450 :- eller nåt så.....

König

Hero
Människor reste visst på medeltiden...(OT)

Ni skrev: På medeltiden så reste 95% av befolkningen aldrig längre hemifrån än 10 kilometer.

Detta är en allmän missuppfattning som är väldigt långt ifrån verkligheten. Människor reste ofta, och betydligt längre än 10 kilometer. Man flyttade: ofta då man nådde mogen ålder och skulle gifta sig, men studier visar också att man inte bodde mycket mer än 6-8 år på ett och samma ställe; Man åkte till "stan" för att handla: marknader fanns ju inte i byar utan i städer eftersom dessa hade priviligerierna från kungamakten att utföra handel. Dvs handel fick ofta inte ens bedrivas på landsbygden, vilket per automatik medför resor om man vill handla, och ofta resor längre än 10 kilometer!
Dock reste de inte i samma utsträckning som den moderna människan gör idag, men nog rörde de på sig allt.

Annars vidhåller jag ovanstående talare om synpunkterna angående FR campaign setting!

Gabri L

Warrior
FR-reglerna är klart användbara, snygga och värda pengarna. Dessutom finns det mycket skönliteratur till, dvs noveller och böcker som utspelar sig i FR. Kan ges som förberedande läsning till spelarte, så att de hamnar i stämning....
Så, tvinga spelarna att läsa lite, de också!/images/icons/clever.gif

ro83rt

Swordsman
Dessutom är det osedvanligt snygg bok med maffiga illustrationer som gör att man blir sugen på att spela./images/icons/love.gif

DragonLord

Warrior
Tack alla som svarat!!!

Nu är jag så pass övertygad att jag ska knata iväg och köpa den så fort den lokala affären öppnar nästa vecka.

DragonLord(som under de närmaste veckorna förskräckt kommer att se på medan hans spelare vänder upp-och-ner på Faerûn.../images/icons/spook.gif)

Re: Tack alla som svarat!!!

either my boots are on fire or I smell a dragon.....

Skönaste kommentaren på länge.....lite dizzy feeling om det är Tiamat, the chromatic dragon, som det rör sig om.........den har sådär 900-1000 hp och fem huvuden som den kan spruta diverse ondeskefulla saker med........