Nekromanti Forgotten Realms och D&D 4

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag fick ett erbjudande ifrån Amazon att förhandsbeställa nya Forgotten Realms-modulen för en billig peng. Nya D&D lär vara mycket mer fokuserat, genomtänkt och uppenbart speligt (jag skriver "lär" eftersom jag ännu inte läst igenom mitt eget exemplar :)), frågan är bara om världsmodulerna hänger med på det spåret också? Är Forgotten Realms bara en spretig generisk fantasy-värld även i denna inkarnation eller är den lika fokuserad och tight som resten av spelet? Svaret på dessa frågor kommer att ha stor inverkan på mitt beslut.

CapnZapp

Myrmidon
Forgotten Realms kommer alltid förbli den mest spretiga och minst trovärdiga av alla fantasyvärldar, eftersom dess skapare uppenbarligen tror på "more is more".

Nej men allvarligt - jag har inte någonstans läst att spelvärlden skulle ha genomgått samma metamorfos som reglerna. Tidslinjen har flyttats 100 years fram i tiden, vilket tillåtit att vissa mindre populära länder, kulturer etc kunnat tas bort. Men samtidigt har ju allt nytt i 4E behövts tryckas in, så jag förstår det som att Forgotten Realms är lika uppblåst, slumpmässigt och otrovärdigt som tidigare... :gremwink:

Recensionerna riktar dock in sin kritik på något annat: nämligen att den klarar sig dåligt i jämförelsen med FRCS, modulen för 3rd Edition. Alltså att själva boken är tunnare och lämnar mer till framtida expansioner (än förra boken då, som ju var något av det mest ambitiösa och snyggaste Wizards någonsin släppt; vad jag säger om världen ovan till trots).

Necross

Swashbuckler
Håller med. Spretigt och uppblåst. Jag gillar ju vissa grejer i FR (gudarna t.ex.), men det är ju så enormt mycket SKIT som man bara vill ignorera. I 4E har man ju dessutom lagt till en ny kontinent full av trams.

Men att boken har mindre innehåll än den till 3.5 är ju inte så underligt - det är ju en DM-guide och det kommer ju en Players Guide.