Visst är det så standardfantasy som det kan bli, och ofta riktigt uselt. Men FR har också den egenheten att vara så ofantligt att det får plats en hel del överraskningar också. Totalt omfattar utgivet material över hundra moduler som inte är äventyr, och med relaterade settings som Planescape, Kara-Tur, Maztica, Spelljammer och Al-Qadim är det över 150 moduler. Om du ska spelleda detta gäller det antingen att hålla sig till ett frimärkeshörn av världen, eller att börja samla. Väljer du det senare har du snart ett mindre bibliotek att tillgå, vilket gör spelledarerfarenheten lite annorlunda än att 'bara' ha tiotalet böcker som i många andra spel.
Jag rekommenderar att du införskaffar någon av de äldre grundboxarna (första eller andra upplagan) istället för FRCS 3E, och börjar spela en historisk kampanj som gradvis rör sig mot FRs nutid. På så vis har du hela tiden material att tillgå utan att hamna före i tiden. På ebay får du lätt fatt på dessa boxar för under hundralappen. Volos guider är också bra som material.
Sen skulle jag förstås aldrig börja på FR om jag vore du, utan istället ge mig på Planescape, som är väldigt mycket bättre både vad gäller text och bild och som setting över huvud taget
. Om man inte har råd med de ofta ganska dyra begagnade produkterna finns Planescape att läsa i den version som fansen skapat på
www.planewalker.com .
Hälsningar från
Christian