Nekromanti Formaliserade "loveletters" a la Apocalypse World

Mogger

Hipsteranka
Loveletters till AW är det coolaste jag har sett på väldigt väldigt länge. För mig verkar det vara det optimala sättet att skriva scenarion på. De uppenbara fördelar jag ser är att :

1) Allt förarbete blir synligt och tydligt med en gång
2) Spelet börjar med en bang!

Det är det här som jag alltid är ute efter men har så klart aldrig kommit på tanken att skriva det som love letters. För er som inte känner till love letters i AW så är det helt enkelt ett brev från SL som säger något i stil med (med Warhammer-färg, för jag kommer att använda det här i Daemon):

"Käre Sigwald,
du har jagat kättaren von Rottmeister i en månad, och jaktan har tagit dig ända till det oländiga Hochland. Där, i en liten by vid namn Auerwald får du upp spåret. Slå mot Perception, svårighet 3.

Om du får 3 framgångar sover Rittmeister ruset av sig på den lokala tavernan, och har ingen aning om att du är honom på spåren.

Om du får 2 framgångar, välj en av följande.
Om du får 1 framgång, välj 2 av följande.
Om du misslyckas, välj 3
- Rittmeister vet att du är på väg. Du har varit slarvig och inte dolt dina spår eller varit tillräckligt smart.
- Du har ridit din häst för hårt och den haltar. Den behöver vila. Du kan inte rida den på 2 dagar.
- Du har ridit för hårt. Du är utmattad. Du har -1 på Fysik tills du sover ut ordentligt.
- Någon förföljer DIG.

Din för alltid tillgivne SL"

Men, jag behöver lite hjälp med att formalisera den här typen av brev. Ni som skapar egna, har jag missat något här eller har ni andra tankar ni vill dela med er av?

rjonas

Hero
Oj, jag vill bara uttrycka mitt gillande och säga att det här kommer jag fundera på.

-Måste man låta ett tärningsslag avgöra utkomsten? Kan man inte låta spelaren fälla avgörandet efter vad som passar rollfiguren. Ditt exempel ovan har en touch of skill challenge och det visade sig tyvärr vara trist (trots att det verkade så coolt).

-Utan att försöka kapa tråden: Man kan komplettera loveletter med en villain monologue. Så att man som SL får en slagruta i bakgrunden att returnera ifrån.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
rjonas said:
Måste man låta ett tärningsslag avgöra utkomsten? Kan man inte låta spelaren fälla avgörandet efter vad som passar rollfiguren. Ditt exempel ovan har en touch of skill challenge och det visade sig tyvärr vara trist (trots att det verkade så coolt).
<div>
</div> <div>Fast så funkar alla konflikter i AW. Notera dock att det alltid är spelaren som väljer konsekvenserna av ett partiellt lyckat slag, så det finns utrymme för en hel del spelarinflytande. </div>

Christoffer

It's all pig.
Nu har jag inte skrivit loveletters alls, men väl donat med Moves till ett hack jag håller på med i smyg.

Min grundgrej när det kommer till tankar kring detta är att det skall vara enkelt för spelaren att göra val utifrån sin karaktär. Loveletters är ju inte till spelaren, utan till karaktären. Så, alternativen bör vara sådana som kan väljas utifrån karaktärens huvud. Detta kan såklart ske retroaktivt, ala author stance, som i att du som spelare vill vara förföljd och därför väljer du det valet, men jag vill också gärna se till att det finns en förklaring vad det innebär i fiktionen. Exempelvis "Du har drivit på din häst hårt och inte brytt dig om att ni lämnar tydliga spår efter er, under de senaste dagarna har ryttare kunnat skådas bakom dig, de har uppenbarligen snappat upp spåret". När jag väljer den kan jag enkelt gå in i huvudet på min karaktär, skulle jag driva på min häst och riskera detta? Hell no! Både jag och hästen är trötta istället, det är valet. Osv.

Mogger

Hipsteranka
rjonas said:
-Måste man låta ett tärningsslag avgöra utkomsten? Kan man inte låta spelaren fälla avgörandet efter vad som passar rollfiguren. Ditt exempel ovan har en touch of skill challenge och det visade sig tyvärr vara trist (trots att det verkade så coolt).
I Daemon finns det inte något som bara är en skill challange, eftersom varje slag innebär ett val, både för spelaren och karaktären. Varje slag är en vändpunkt, precis som i kärleksbrevet ovan.

rjonas said:
-Utan att försöka kapa tråden: Man kan komplettera loveletter med en villain monologue. Så att man som SL får en slagruta i bakgrunden att returnera ifrån.
Det kan man, men jag gillar hur regler påverkar spelet, och har ingen lust att ta bort det inflytandet.

Mogger

Hipsteranka
Jag läste lite på Mighty Atom (du vet det där om var gränsen går för spelarens inflytande) och delar Harpers inställning till just Love letters. Där Moves alltid måste utgå från karaktären så kan love letters faktiskt riktas till spelaren. Det är ju något som sker utanför spel, ett brev från SL till karaktären liksom. Whacko! :gremsmile:

Med det sagt så skrev jag brevet ovan som om det kom från karaktärn, och menade precis det du säger med att karaktären inte har brytt sig om de tydliga spår hon lämnat efter sig.

Ska fundera vidare på det här.

Xyas

Swashbuckler
Håller med till fullo. Loveletters översatta till andra spel som scenariostartare är en jättebra ide. Gillar man formen så borde det ju kunna överföras till i princip vilket spel som helst.

Om jag ska dra av min egen erfarenhet av loveletters till AW och ditt exempel (är med på att det bara är ett exempel och att det säkert är en smaksak) så är ditt exempel ganska tråkigt. Eller åtminstone underutnyttjat (inget illa menat).

För att:
- Brevet adresserar endast en omständighet i en situation. Sigwald och jakten på kättare. Här finns goda möjligheter att komplicera situationen lite mer.
- 3 framgångar gör att det går odelat skitbra. Inga lösa trådar, inga frågetecken.
- Endast två (möjligen 3 om spelaren väljer förföljaren) intressenter finns med. Här finns goda möjligheter att introducera SLP:s och whatnot.

Ett snabbt ihopslängt motförslag där jag försöker illustrera vad jag saknar:

"Käre Sigwald,
du har jagat kättaren von Rottmeister i en månad, och jaktan har tagit dig ända till det oländiga Hochland. Där, i en liten by vid namn Auerwald får du upp spåret. Slå mot Perception, svårighet 3.

Om du får 3 framgångar, välj en av följande och du vet dessutom var Rittmeister är någonstans. Det kätterska svinet sover ruset av sig på den lokala tavernan, och har troligen ingen aning om att du är honom på spåren
Om du misslyckas, välj 3
- Rittmeister vet att du är på väg. Du har varit slarvig och inte dolt dina spår eller varit tillräckligt smart.
- Du har ridit din häst för hårt och den haltar. Den behöver vila och skos om. Du har fått vägvisningar till byns enda hovslagare Niels, men ryktet säger att han är en girig jäkel.
- En grupp med orcher/tiraker/goblins/stormtroopers/whatever har synts i närheten av Auerwald. Stadens invånare är i förstadierna till panik eftersom Vaktkapten Hans är en suput. Ankomsten av en välbeväpnad individ som du själv kommer med all säkerhet raskt att dra till sig uppmärksamhet.
- Någon förföljer DIG.

Endast personlig åsikt kanske? Kanske vill man inte i andra spel än AW låta spelaren introducera fler element i sitt välplanerade scenario (men varför vill man då ha loveletters?). Någon annan får gärna svara och peka ut hur fel jag har som försöker kräma in hela universum i varje loveletter :gremsmile:

Mogger

Hipsteranka
xyas said:
Endast personlig åsikt kanske? Kanske vill man inte i andra spel än AW låta spelaren introducera fler element i sitt välplanerade scenario (men varför vill man då ha loveletters?). Någon annan får gärna svara och peka ut hur fel jag har som försöker kräma in hela universum i varje loveletter :gremsmile:
Som jag ser det blir det lätt för mycket. Jag förstår att det kanske låter lite ointressant med en utmattad häst, men det innebär i sin tur att karaktärn inte kan lämna byn snabbt utan förberedelser, vilket i sin tur dikterar hur hon kan handla och vilka konsekvenser detta kan få.

När det gäller att introducera karaktärer så har jag egentligen inget emot det. I mitt allra första utkast av brevet ovan gjorde jag det men bestämde mig för att lägga mig på en annan inflytandenivå. Spelaren ska inte bestämma hurvida det finns en girig hovslagare eller om orcherna är på krigsstigen (och Hans är full). Det är ju min SL-ammo! :gremsmile:

Däremot gillar jag twisten att du väljer en även vid ett lyckat slag, men är osäker på om mitt system tycker att det är önskvärt.

Det ska tilläggas att utöver kärleksbrev så gör ju SL en massa annat med, samt att karaktärerna är vad det är. Det där med välbeväpnad är exempelvis något jag som SL gärna använder utanför brevet.

Tack för ett bra svar. Nu måste jag tänka och det är det jag vill, så jag vet hur breven ska formaliseras.

morkbollen_UBBT

Warrior
Bra grejer! Med administrativ skit gissar jag att du menar "...misslyckas du har du ingen proviant kvar och var tvungen att lämna en av väskorna i grottan. Vilken valde du?" och liknande?
Jag tänkte det mer som "Core var skyldig dig en tjänst och har patchat upp dig, läk ett segment" eller "Parker, en savy som jobbar åt BBQ, har jobbat lite på sidan och har erbjudit sig att sätta på ett kikarsikte på ditt gevär". Alltså lite mer saker som man vill göra fast som kanske inte är så jättekul att spela ut. Det som du beskriver låter ju kanon, men det var inte så jag menade det. Jag fortätter nedan.
Ja, de olika perspektiven här är ju att man antingen utgår från karaktären eller storyn. Jag ser både problem och möjligheter med det senare, men lutar åt det förra.
Om du vill fokusera på karaktären och själv stå för extra fluffet som kommer av det hela, vore det då inte bättre att göra loveletters till en scen snarare än till hela sessionen? Eller förresten kanske båda :gremsmirk:. Jag tänker mig då att man typ etablerar scenen i loveletteret och sen typ låter lyckanden styra lite hur det ser ut. Typ så här.

"Käre Sigwald,
du har jagat kättaren von Rottmeister i en månad, och jaktan har tagit dig ända till det oländiga Hochland. Där, i en liten by vid namn Auerwald har du spårat honom till en övergiven ruin i skogen. Slå mot Perception, svårighet 3.

Om du får 3 framgångar så

Om du misslyckas, välj 3
- Du har ridit din häst för hårt och den haltar. Den behöver vila. Du kan inte rida den på 2 dagar.
- Du har ridit för hårt. Du är utmattad. Du har -1 på Fysik tills du sover ut ordentligt.
- Någon smög sig in i ditt läger igår och du saknar nu din båge.

Vad jag tänker är att de mekaniska effekterna passar bättre om man står inför en specifik scen, men om man ser det som något för hela sessionen så tror jag att story effekter passar bättre.
Just, det är en annan sak jag egentligen vill formalisera. Det är jättelätt att skapa egna Keys i Solar System eller scenarion i Mouse Guard för du följer bara mallen. Men Moves och Love letters verkar vara lite hur som helst. Jag har inte hittat någon riktig form. Jag skulle faktiskt vilja ha det. Dety behöver inte vara en enda form, det kan vara 3, 5 eller tom 10. Men jag vill ha en slags struktur.
Jo, det kan jag hålla med om. Det ger iaf lite idéer till SL när han skapar sina loveletters. Det enda problemet är ju att ibland kommer man på massor av bra saker och ibland inte. Dock tror jag nog att det i princip alltid går att ha 4 val och att man får upp till 3 av dem. Personligen tycker jag det är roligast när det är samma val oavsett hur man slår. Alltså att det inte finns en unik sak som händer om man lyckas eller misslyckas, men det är mest för att det finns en risk att ingen kommer att ta den så lite onödigt jobb. Ett enkelt sätt att variera det på är ju att ha nekande påståenden. Typ som
- Rittmeister vet inte att du är på väg.
- Du har låtit din häst vila för att den ska vara redo när du behöver den.
- Du har tagit det lugnt och är pigg, alert och utvilad.
- Du har varit försiktig och sett till att ingen förföljt dig.

Problemet med detta är att det är svårt att trycka in siffror om man nu vill ha det.

Mogger

Hipsteranka
morkbollen said:
Jag tänkte det mer som "Core var skyldig dig en tjänst och har patchat upp dig, läk ett segment" eller "Parker, en savy som jobbar åt BBQ, har jobbat lite på sidan och har erbjudit sig att sätta på ett kikarsikte på ditt gevär".
Ah, ja, bra där.

Om du vill fokusera på karaktären och själv stå för extra fluffet som kommer av det hela, vore det då inte bättre att göra loveletters till en scen snarare än till hela sessionen? Eller förresten kanske båda :gremsmirk:. Jag tänker mig då att man typ etablerar scenen i loveletteret och sen typ låter lyckanden styra lite hur det ser ut.
Mjo, men jag vill nog snarare ge spelaren en situation som hon kan närma sig, vara rädd för eller se fram emot en stund innan skiten träffar. Det kan ju innebära att det blir en scen av det, men det är nog mer förutsättningar jag vill åt. Men, det enda behöver inte alls utesluta det andra. Att ha med personer och platser i brevet är nog en bra grej.

Personligen tycker jag det är roligast när det är samma val oavsett hur man slår. Alltså att det inte finns en unik sak som händer om man lyckas eller misslyckas, men det är mest för att det finns en risk att ingen kommer att ta den så lite onödigt jobb.
Just det, brev kan bli för spretiga och innehålla för mycket information så att SL likförbannat måste förbereda en massa saker.

Ett enkelt sätt att variera det på är ju att ha nekande påståenden. Typ som
- Rittmeister vet inte att du är på väg.
- Du har låtit din häst vila för att den ska vara redo när du behöver den.
- Du har tagit det lugnt och är pigg, alert och utvilad.
- Du har varit försiktig och sett till att ingen förföljt dig.
Det där är inte så dumt. Det är då underförstått att du inte är utvilad om du istället väljer att din häst är det. Fast det blir kanske lite kruxigt.