Jag sitter och skriver övningar och liknande åt mina elever, och slås av funderingar kring det här med format.
Idealiskt sett skulle jag vilja skriva i ett format som...
1) ...inte kräver externt program för att eleverna ska kunna läsa
2) ...eleverna samtidigt kan tanka hem för offlineläsning
3) ...kan skrivas ut snyggt.
4) ...kan ha bilder och ev. filmer inbäddade, så att man inte måste hålla koll på en massa olika filer.
5) ...är ett kompetent markupspråk, helst del av någon öppen standard.
6) ...som det helst finns vettiga editorer till, så att jag slipper markup:a manuellt.
Problemet är egentligen fyran; de andra kan i stort sett fixas via html trots allt.
Just nu överväger jag att testa docbook eller möjligen LaTeX, som sedan kan konverteras till XHTML eller PDF eller liknande vid behov.
Vad tycker ni? Finns det nån mer än jag som funderar över det här med format för saker ni skriver?
Idealiskt sett skulle jag vilja skriva i ett format som...
1) ...inte kräver externt program för att eleverna ska kunna läsa
2) ...eleverna samtidigt kan tanka hem för offlineläsning
3) ...kan skrivas ut snyggt.
4) ...kan ha bilder och ev. filmer inbäddade, så att man inte måste hålla koll på en massa olika filer.
5) ...är ett kompetent markupspråk, helst del av någon öppen standard.
6) ...som det helst finns vettiga editorer till, så att jag slipper markup:a manuellt.
Problemet är egentligen fyran; de andra kan i stort sett fixas via html trots allt.
Just nu överväger jag att testa docbook eller möjligen LaTeX, som sedan kan konverteras till XHTML eller PDF eller liknande vid behov.
Vad tycker ni? Finns det nån mer än jag som funderar över det här med format för saker ni skriver?