Eh, ja, jag låg och sov så väckte morsan mig genom att välta en flaska som innehållit must samt ett glas som stod på golvet (lagom klantigt) när hon skulle smyga in och sno den bärbara telefonen. Sen låg jag sömnlös en stund och spånade fram ett magisystem. Jag ska försöka hålla mig borta från siffror men kommer att använda dem där det behövs för att exemplifiera.
Det hela bygger på att alla magiker funkar på exakt samma sätt. Orchshamaner och jediriddare använder samma system, så på så sätt blir det "generiskt", det är bara det att de kastar olika formler. Meningen med systemet är att magiker ska vara fria att göra vad de vill så länge de specificerar vad de vill ska hända med en formel. Att kasta nerskrivna eller memoerade formler ska vara lite lättare, men större delen av magin ska ändå vara 'imprioviserad' även om man har ett visst antal formler man använder oftare än andra. Färdigheterna för magin kommer antagligen vara de olika aspekterna. Systemet ska samtidigt premiera flitigt användade av magi genom att vara minimagivänligt. Liksom, inga problem att använda tummen som cigarettändare, men att bygga en eldboll eller sätta eld på en villa ska ta lite längre tid och dra lite mera kraft.
Grundläggande kosmologi
Det finns ett plan som vi finns på, och ett andeplan. På andeplanet finns allt som finns på vårt plan, fast andeversionen av dem, och dessutom lite till. Magin utförs genom att man öppnar en lucka till andeplanet (mentalt, fast luckan är fysisk för det), sticker in handen och gör något varvid man stänger luckan igen och det man ville göra verkställs. Så om man vill få ett stop öl att glida över bardisken går man in i andeplanet och flyttar andestopet, varvid det fysiska stopet kommer att följa efter. Eller så bygger man om stopet så att det blir större, och passar på att bygga ut ölet också. Saker som inte har en själ(men en ande, saker gjorda i trä har helt klart en ande då de en gång varit levande(detta varierar också i olika religioner) kommer att vara fasta, konkreta saker på andeplanet. Stopet kommer alltså se ut som ett stop. Övriga barbesökare och spindeln på väggen kommer att se ut som, tja, ringvålnaderna från Sagan om Ringen när Frodo plockar på sig ringen, liksom fladdriga men ändå så att man ser vad och vem det är. Färgen på fladdret kommer dessutom vara olika beroende på vad det är för person, och olika skolor har olika sätt att tolka olika färger och färgkombinationer. Aura- och själabesvärjning är ett sätt att hela men också att försämra tillstånden hos en person.
En formel består av olika villkor på andeplanet, och en del specifikationer på hur omvärlden kommer reagera när formeln släpps lös. Det första och mest grundläggande är vilken typ av manipulation vi pratar om. Flyttande, Sinnesmagi, Skapande, Manipulerande, Skulpterande, Frammanande eller Förstörelse.
Flyttande - Precis som det låter. Att levitera eller putta/dra till sig saker. Delas in i tre grader - endimensionell förflyttning(putta/dra), tvådimensionell förflyttning(lyfta) och tredimensionell förflyttning(lyfta och putta/dra på samma gång).
Sinnesmagi - påverkar sinnena hos varelser eller andar. Ett träd är en varelse, men en trästol har bara en ande. Det är även här illusionsmagin kommer in, men påverkar bara en specifik målgrupp. Mer om illusioner lite senare. Denna aspekten påverkar sinnet i olika former, och används för fjärrskådning och varseblivning.
Skapande - skapar ett föremål från scratch genom att bygga det spirituellt på andeplanet först. Ganska simpelt. Delas in i ett gäng olika grader, där råvaror är först (kommer dra spirituell kraft beroende på hur hög densitet (och i förlängningen då värde) ett material har), simpla föremål samt komplicerade föremål. Visst, det kommer gå att frammana stålsvärd, men det kommer ta en stund och dra en hel del kraft. Dessutom kommer det aldrig vara lika bra som ett smedsmitt svärd, eftersom trollkarlen inte vet hur varje del ska vara för optimal prestanda.
Manipulerande - handlar om att påverka saker diskret. Du kan plantera ett frö till en stor komplott mot en drottning eller byta riktning på ett energifält. Manipulerande magi handlar om det som vi i den fysiska världen inte kan se men ändå vill påverka. Abstrakta saker som till exempel temperaturen. Här innefattas också skapandet av magnet- eller gravitationsfält till exempel.
Skulpterande - det är här du bygger om saker som redan finns, till exempel stopet. Det är också här du kan ändra densitet på olika material eller dela på vattenmassor. Saker som påverkar kroppar och deras växt sorteras in här under. Tumregeln är såklart att ju mindre åverkan i den fysiska världen desto mindre kraft kommer dras, och desto kortare tid kommer det ta. Att göra stopet större är inga problem, men att trycka ihop träet i det till en boll är desto värre.
Frammanande - att flytta saker från andeplanet till det fysiska planet. Igen är det magnituden som styr kraft- och tidsåtgången, men det kan handla om att skapa en eldboll på andeplanet och sen flytta över den till den fysiska världen (detta är ett måste, annars kommer man inte ha någon kontroll över den, vill du ha en liter eld i en fin kub och kasta iväg den mot en fiende använder du frammanande, vill du sätta eld på en brasa kommer du använda skapande magi). Innefattar även frammanandet av demoner, impar, elementarer, andar och så vidare. Skillnaden mot skapande är att frammanande är mer flyktigt och kommer kräva avsevärt mycket mer kraft för att formeln ska hålla i sig en längre tid.
Förstörande - att plocka bort saker från andevärlden så att de försvinner även på det fysiska planet. Kräver stor koncentration och en ordentlig ansträngning även för det minsta föremål, och finns i två grader. Tillfällig och permanent. Tillfällig innebär att man gömmer den fysiska spegeln på andeplanet en stund. Hit räknas också krossandet av saker. Permanent plockar bort den helt genom att man förstör andekopian. Att slå sönder ett föremål kan vara en ganska cool effekt, att liksom splittra en glasskål i tusen bitar genom att bara titta på den. Dock så kommer bitarna sakta att sätta ihop sig igen... vilket för oss in på nästa del av magisystemet.
Tidsaspekten
Tiden för en magi handlar om tre saker. Hur lång tid formeln tar att genomföra, hur lång tid det tar för effekterna att hända, och hur lång tid de stannar så innan de återgår till sin ursprungliga form. Vissa magiaspekter har egna begränsningar, vill du tillexempel att en extra lem ska växa ut på någon kommer det som grund ta lika lång tid som vilken kroppsdel som helst, och så accelerar man därifrån. Vissa, som till exempel flyttande, går att utföra i realtid, extra snabbt, eller så kastar man formeln och så svävar stopet långsamt mot en medans man sitter med armarna i kors. Detta innebär att man kan minska ner hastigheten på en sak för att spara energi, till exempel om det är något tungt, eller accelerara något viktigt man måste ha tag på fort (typ en kniv om man sitter bunden). Ju harmlösare magi, desto lättare att få den permanent. Om du flyttar ett stop tio centimeter längs ett bord kommer det att glida tillbaka, tills du manipulerar det fysiskt(till exempel genom att grppa det och dricka). Då avbryts vissa formler, emedan den sönderslagna glasskålen kommer att återformas även om man sprider ut glasbitarna över hela riket. Såvida man inte slänger en permanent effekt på den.
Sen har vi det klassiska att ju större area en formel ska påverka eller ju längre det är till föremålet desto jobbigare blir det. Det är för att man måste färdas längre på andeplanet för att påverka ett stop tio meter bort än ett som står bredvid en.Volymen är en viktig faktor också, eftersom det avser hur mycket ande som påverkas. Exakta tidsgränser är inte satta, men det ska vara lättare att få ett finger att växa ut på en vecka än en arm över en månad eller så. Sen har man olika magifeats, som till exempel Estetisk, Effekter, Illusioner, Precision etc. Dessa är enbart fluff i stort sett, men man kan tänka sig att man lägger till saker som Kvick här som gör att det blir lättare att kasta magier med snabb verkan, eller Uthållig som förlänger varaktigheten på ens formler. Fluffet är då tänkt att sätta färg på de olika personligheterna man finner i världens magiker. Vissa magier utförs med handrörelser, andra med ord, och detta kan man också "feata" bort för vissa formler eller aspekter, samtidigt som man kan använda en omvänd Effekt/Estetik för att få en magi att inte synas. Precision används för att till exempel pilla in en nyckel i ett lås eller för att den där extra starka luftstrålen man vill blåsa inte ska ta med sig hela bordet.
Och sen nån gång somnade jag om. Systemet har dock varit på G i huvudet innan, och jag har tänkt på det efteråt, men det var under den sömndruckna timmen det mesta tog form i mitt huvud. Om det nu märks så vill jag har så mycket feedback som möjligt, och dessutom förslag på saker som kan förbättra eller förenkla saker (jag kommer antagligen behöva bygga om aspekterna, men grunderna är klara).
Sen vill jag helst ha förslag på formler som ni vill veta hur de kommer att byggas rent praktiskt - typ eldboll har jag förklarat, men hur förklarar jag att man slänger pesten på en vattenkälla eller får smeden att bli riktigt vek i armarna. Gör det svårt för mig!
Det hela bygger på att alla magiker funkar på exakt samma sätt. Orchshamaner och jediriddare använder samma system, så på så sätt blir det "generiskt", det är bara det att de kastar olika formler. Meningen med systemet är att magiker ska vara fria att göra vad de vill så länge de specificerar vad de vill ska hända med en formel. Att kasta nerskrivna eller memoerade formler ska vara lite lättare, men större delen av magin ska ändå vara 'imprioviserad' även om man har ett visst antal formler man använder oftare än andra. Färdigheterna för magin kommer antagligen vara de olika aspekterna. Systemet ska samtidigt premiera flitigt användade av magi genom att vara minimagivänligt. Liksom, inga problem att använda tummen som cigarettändare, men att bygga en eldboll eller sätta eld på en villa ska ta lite längre tid och dra lite mera kraft.
Grundläggande kosmologi
Det finns ett plan som vi finns på, och ett andeplan. På andeplanet finns allt som finns på vårt plan, fast andeversionen av dem, och dessutom lite till. Magin utförs genom att man öppnar en lucka till andeplanet (mentalt, fast luckan är fysisk för det), sticker in handen och gör något varvid man stänger luckan igen och det man ville göra verkställs. Så om man vill få ett stop öl att glida över bardisken går man in i andeplanet och flyttar andestopet, varvid det fysiska stopet kommer att följa efter. Eller så bygger man om stopet så att det blir större, och passar på att bygga ut ölet också. Saker som inte har en själ(men en ande, saker gjorda i trä har helt klart en ande då de en gång varit levande(detta varierar också i olika religioner) kommer att vara fasta, konkreta saker på andeplanet. Stopet kommer alltså se ut som ett stop. Övriga barbesökare och spindeln på väggen kommer att se ut som, tja, ringvålnaderna från Sagan om Ringen när Frodo plockar på sig ringen, liksom fladdriga men ändå så att man ser vad och vem det är. Färgen på fladdret kommer dessutom vara olika beroende på vad det är för person, och olika skolor har olika sätt att tolka olika färger och färgkombinationer. Aura- och själabesvärjning är ett sätt att hela men också att försämra tillstånden hos en person.
En formel består av olika villkor på andeplanet, och en del specifikationer på hur omvärlden kommer reagera när formeln släpps lös. Det första och mest grundläggande är vilken typ av manipulation vi pratar om. Flyttande, Sinnesmagi, Skapande, Manipulerande, Skulpterande, Frammanande eller Förstörelse.
Flyttande - Precis som det låter. Att levitera eller putta/dra till sig saker. Delas in i tre grader - endimensionell förflyttning(putta/dra), tvådimensionell förflyttning(lyfta) och tredimensionell förflyttning(lyfta och putta/dra på samma gång).
Sinnesmagi - påverkar sinnena hos varelser eller andar. Ett träd är en varelse, men en trästol har bara en ande. Det är även här illusionsmagin kommer in, men påverkar bara en specifik målgrupp. Mer om illusioner lite senare. Denna aspekten påverkar sinnet i olika former, och används för fjärrskådning och varseblivning.
Skapande - skapar ett föremål från scratch genom att bygga det spirituellt på andeplanet först. Ganska simpelt. Delas in i ett gäng olika grader, där råvaror är först (kommer dra spirituell kraft beroende på hur hög densitet (och i förlängningen då värde) ett material har), simpla föremål samt komplicerade föremål. Visst, det kommer gå att frammana stålsvärd, men det kommer ta en stund och dra en hel del kraft. Dessutom kommer det aldrig vara lika bra som ett smedsmitt svärd, eftersom trollkarlen inte vet hur varje del ska vara för optimal prestanda.
Manipulerande - handlar om att påverka saker diskret. Du kan plantera ett frö till en stor komplott mot en drottning eller byta riktning på ett energifält. Manipulerande magi handlar om det som vi i den fysiska världen inte kan se men ändå vill påverka. Abstrakta saker som till exempel temperaturen. Här innefattas också skapandet av magnet- eller gravitationsfält till exempel.
Skulpterande - det är här du bygger om saker som redan finns, till exempel stopet. Det är också här du kan ändra densitet på olika material eller dela på vattenmassor. Saker som påverkar kroppar och deras växt sorteras in här under. Tumregeln är såklart att ju mindre åverkan i den fysiska världen desto mindre kraft kommer dras, och desto kortare tid kommer det ta. Att göra stopet större är inga problem, men att trycka ihop träet i det till en boll är desto värre.
Frammanande - att flytta saker från andeplanet till det fysiska planet. Igen är det magnituden som styr kraft- och tidsåtgången, men det kan handla om att skapa en eldboll på andeplanet och sen flytta över den till den fysiska världen (detta är ett måste, annars kommer man inte ha någon kontroll över den, vill du ha en liter eld i en fin kub och kasta iväg den mot en fiende använder du frammanande, vill du sätta eld på en brasa kommer du använda skapande magi). Innefattar även frammanandet av demoner, impar, elementarer, andar och så vidare. Skillnaden mot skapande är att frammanande är mer flyktigt och kommer kräva avsevärt mycket mer kraft för att formeln ska hålla i sig en längre tid.
Förstörande - att plocka bort saker från andevärlden så att de försvinner även på det fysiska planet. Kräver stor koncentration och en ordentlig ansträngning även för det minsta föremål, och finns i två grader. Tillfällig och permanent. Tillfällig innebär att man gömmer den fysiska spegeln på andeplanet en stund. Hit räknas också krossandet av saker. Permanent plockar bort den helt genom att man förstör andekopian. Att slå sönder ett föremål kan vara en ganska cool effekt, att liksom splittra en glasskål i tusen bitar genom att bara titta på den. Dock så kommer bitarna sakta att sätta ihop sig igen... vilket för oss in på nästa del av magisystemet.
Tidsaspekten
Tiden för en magi handlar om tre saker. Hur lång tid formeln tar att genomföra, hur lång tid det tar för effekterna att hända, och hur lång tid de stannar så innan de återgår till sin ursprungliga form. Vissa magiaspekter har egna begränsningar, vill du tillexempel att en extra lem ska växa ut på någon kommer det som grund ta lika lång tid som vilken kroppsdel som helst, och så accelerar man därifrån. Vissa, som till exempel flyttande, går att utföra i realtid, extra snabbt, eller så kastar man formeln och så svävar stopet långsamt mot en medans man sitter med armarna i kors. Detta innebär att man kan minska ner hastigheten på en sak för att spara energi, till exempel om det är något tungt, eller accelerara något viktigt man måste ha tag på fort (typ en kniv om man sitter bunden). Ju harmlösare magi, desto lättare att få den permanent. Om du flyttar ett stop tio centimeter längs ett bord kommer det att glida tillbaka, tills du manipulerar det fysiskt(till exempel genom att grppa det och dricka). Då avbryts vissa formler, emedan den sönderslagna glasskålen kommer att återformas även om man sprider ut glasbitarna över hela riket. Såvida man inte slänger en permanent effekt på den.
Sen har vi det klassiska att ju större area en formel ska påverka eller ju längre det är till föremålet desto jobbigare blir det. Det är för att man måste färdas längre på andeplanet för att påverka ett stop tio meter bort än ett som står bredvid en.Volymen är en viktig faktor också, eftersom det avser hur mycket ande som påverkas. Exakta tidsgränser är inte satta, men det ska vara lättare att få ett finger att växa ut på en vecka än en arm över en månad eller så. Sen har man olika magifeats, som till exempel Estetisk, Effekter, Illusioner, Precision etc. Dessa är enbart fluff i stort sett, men man kan tänka sig att man lägger till saker som Kvick här som gör att det blir lättare att kasta magier med snabb verkan, eller Uthållig som förlänger varaktigheten på ens formler. Fluffet är då tänkt att sätta färg på de olika personligheterna man finner i världens magiker. Vissa magier utförs med handrörelser, andra med ord, och detta kan man också "feata" bort för vissa formler eller aspekter, samtidigt som man kan använda en omvänd Effekt/Estetik för att få en magi att inte synas. Precision används för att till exempel pilla in en nyckel i ett lås eller för att den där extra starka luftstrålen man vill blåsa inte ska ta med sig hela bordet.
Och sen nån gång somnade jag om. Systemet har dock varit på G i huvudet innan, och jag har tänkt på det efteråt, men det var under den sömndruckna timmen det mesta tog form i mitt huvud. Om det nu märks så vill jag har så mycket feedback som möjligt, och dessutom förslag på saker som kan förbättra eller förenkla saker (jag kommer antagligen behöva bygga om aspekterna, men grunderna är klara).
Sen vill jag helst ha förslag på formler som ni vill veta hur de kommer att byggas rent praktiskt - typ eldboll har jag förklarat, men hur förklarar jag att man slänger pesten på en vattenkälla eller får smeden att bli riktigt vek i armarna. Gör det svårt för mig!