Nekromanti Formsak med färdigheter...

Eta Cassiopea

Veteran
Hejhej!
Behöver lite råd och perspektiv på hur man ska lägga upp färdighetsbeskrivningar!

Här är mina tankar...

[color:\\"blue\\"] Förslag1 [/color]

Hoppa [color:\\"red\\"] Namnet på färdigheten [/color]
Med denna färdigheten kan du xxxx xx x x xxx x x x xxxxxx xxxx xx x xxxxxx x x xx x x [color:\\"red\\"] En beskrivning av själva färdigheten UTAN spelteknisk data [/color] xxxxx x x x xxxx xx x x xxx x x x xxxxxx xxxx xx x xxxxxx x x xx x x xxxxx x x x

I speltermer innebär detta att xxxx xx x x xxx x x x xxxxxx xxxx xx x xxxxxx x x xx x x [color:\\"red\\"] Speltekniska data om färdigheten [/color] xxxxx x x xxxxx xx x x xxx x x x xxxxxx xxxx xx x xxxxxx x x xx x x xxxxx x x x

[color:\\"blue\\"] Förslag2 [/color]

Med denna färdigheten kan du xxxx xx x x xxx x x x xxxxx x x xxxx xx x x xxx x x x xxxxxx xxxx xx x xxxxxx x x xx x x xxxxx x x x xx xxxx xx x xxxxxx x x xx x x [color:\\"red\\"] En beskrivning av själva färdigheten INKLUSIVE spelteknisk data [/color] xxxxx x x x xxxx xx x x xxx x x x xxxxxx xxxx xx x xxxxxx x x xx x x xxxxx x x x x x x xxxx xx x x xxx x x x xxxxxx xxxx xx x xxxxxx x x xx x x xxxxx x x x

[color:\\"blue\\"] Förslag3 [/color]
Med denna färdigheten kan du xxxx xx x x xxx x x x xxxxx x x xxxx xx x x xxx x x x xxxxxx xxxx xx x xxxxxx x x xx x x xxxxx x x x xx xxxx xx x xxxxxx x x xx x x [color:\\"red\\"] En beskrivning av själva färdigheten INKLUSIVE spelteknisk data [/color] xxxxx x x x xxxx xx x x xxx x x x xxxxxx xxxx xx x xxxxxx x x xx x x xxxxx x x x x x x xxxx xx x x xxx x x x xxxxxx xxxx xx x xxxxxx x x xx x x xxxxx x x x

Lätt: x xxxxx x x x x x x xxxx xx x x xxx x x x xxxxxx xxxx xx x xxxxxx x x xx x x xxxxx x x x
Normalt: x xxxxx x x x x x x xxxx xx x x xxx x x x xxxxxx xxxx xx x xxxxxx x x [color:\\"red\\"] Exempel på olika svårighetsgrader vid olika situationer [/color] xx x x xxxxx x x x
Svårt: x xxxxx x x x x x x xxxx xx x x xxx x x x xxxxxx xxxx xx x xxxxxx x x xx x x xxxxx x x x
Mycket svårt: x xxxxx x x x x x x xxxx xx x x xxx x x x xxxxxx xxxx xx x xxxxxx x x xx x x xxxxx x x x

Hmm... detta ser väldigt rörigt ut... men det är de tre förslagen som jag bollar med nu... tacksam för ANDRA ideer om hur man skulle kunna lägga upp färdigheterna!

Hur viktigt är det med speltekniska data i färdigheterna? Bör man ge exempel och täckningar för de flesta situationer som kan uppstå, t.ex. Hoppa högt, långt, åt sidan, bakåt, ner, över, under, över en bil som kör, hoppa från en bil som kör.. eller är det upp till spelledaren att sätta en svårighetsgrad.

Sista frågan!

Jag söker en frivillig som vill ögna igenom mina färdigheter och eliminera allt dravel och skitsnack som jag säkerligen har fått med!

Mvh Tobbe

Troberg

Sinister eater
Spontant tycker jag att det i de flesta spel ordbajsas på tok för mycket kring färdigheter. Nästan alla färdigheter går att beskriva med en mening eller två.

Mot den bakgrunden så tycker jag att förslag två är bäst, helt enkelt för att det är mest kompakt. Utrymme sparas som kan användas till något intressantare.

Och ta bort alla x-en, de gör det bara rörigt och svårläst. :gremgrin:

Rising

Vila i frid
Jag tycker du ska välja ett sätt utan så många x. :^)

Nämen, jag tror det skulle vara mycket enklare att se vilket alternativt som är bäst om du faktiskt skrev ned dem med riktig svenska och jämförde dem. Jag misstänker att du kommer märka att det kan komma att skilja sig mellan olika färdigheter. Vissa färdigheter (som hasardspel) kan behöva separera på förklaringen och den speltekniska biten för att bli enkla att förstå sig på, medan andra (hoppa och klättra, m.m.) är så självförklarande att de mår bättre om man förklarar de speltekniska bitar som dyker upp allteftersom man förklarar vad färdigheten används till.

"Hur viktigt är det med speltekniska data i färdigheterna?"

Några typiskt vanliga svårighetsmodifikationer kan man vara hygglig och räkna upp. Hur mycket enklare det blir att klättra med rätt utrustning, exempelvis, och hur mycket svårare det blir att hoppa med en mantel eller med högklackade skor, osv. Men inte för mycket specialbullshitregler. Jag tycker det är bra med föreslagna modifikationer, för då läser jag boken och får någon sorts förståelse för hur svårt -2 resp -3 är, osv, och när jag väl har fått det klart för mig så kan jag dra till med modifikationer efter eget huvud utan att titta i boken.

/Riz

Eta Cassiopea

Veteran
Ordbajsa är ett MYCKET bra ord...

Det är precis DET jag tycker att jag kanske gör i mina färdighetsbeskrivningar! Och jag kan tänka mig att ditt synsätt skulle kunna vara en lämplig kur mot mitt färdighetsdravel...

...så pallar du ta en timme till att snabbt kolla igenom vad där egentligen står så får du en "klapp på axeln" =)

Mvh Tobbe

Troberg

Sinister eater
...så pallar du ta en timme till att snabbt kolla igenom vad där egentligen står så får du en "klapp på axeln" =)
Det kan jag göra, men det är inte säkert att jag kollar det innan helgen. Om du är rädd för kommentarer så bör du kanske låta bli, jag har irriterat folk när jag kommit med mer kommentarer än vad det fanns text att kommentera. Jag försöker dock vara rättvis och saklig. Maila materialet till anders@troberg.mine.nu.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Om du gör ett våldsnedtoant spel: ARBETA MED FÄRDIGHETER! Starchallenges färdighetsystem är på 160 sidor (men så är det ju väldigt långt enligt de flesta här) och över 100 färdigheter exklusive inriktningar i färdigheter. Då jag skrev beskrivning över dessa färdigheter satte jag mig in in vvarje färdighet och tänbkte "vad kan man tänkas behöva veta här?". För simma/dyka måste man försöka ta reda på vad so rärealisitiskt i form av djupdyk, lång dyk etc - något jag höftade - research var itne riktgt min smak då.

Speldetaljer är jag FÖR! En Färdighet kan avgöra allt! Då är det bra med detaljer. Jag utgick från EDD som mall. De hade hajat det. Men om du gör ett spel för en spelgrupp där ni hellre improvisrera så skit i det. Jag gjorde Starchallenge föär en bred publik och ville hjälpa mindre erfarna på traven så jag satsade på Färdigheter.

Kort sagt: Separera spelbeksrinving, beskrivning och svårighet men sätt ut det. Betänk sedan alla varianter av färdigheten och hitta ett universellt system om möjligt. Dela gärna upp dem i kategorier.

För er som undrar varför jag alltid skriver Färdigheter med strot F. Så står det i Starchallenge. En gammal rest som hänger kvar för att jag inte ville att man skulle förväxla spelfärdigheter med riktiga färdigheter. I Efterhand tror jag det var onödigt. Men det är mycket man upptäcker i efterhand som får vara kvar trots allt. Kanske var grundtanken inte så dum i alla fall (förutom de rester som släpade sen första versionen skriven av en 10 åring 1983 - exempel Mutation XX armad - slå 1T8 för antal armar). Jo den är borta nu.

Fridens

/N

Troberg

Sinister eater
För er som undrar varför jag alltid skriver Färdigheter med strot F. Så står det i Starchallenge. En gammal rest som hänger kvar för att jag inte ville att man skulle förväxla spelfärdigheter med riktiga färdigheter. I Efterhand tror jag det var onödigt.
Jag tycker att du ska stå fast vid det. Jag gillar när sådant som är Begrepp i texten syns. Det kan vara Färdigheter, Träffområde, Erfarenhet. I en annan typ av text (som jag har framför mig nu) kan det vara Trafikflöde, Mätpunkt eller Mätutrustning.

Grejen med dessa företeelser som jag kallar begrepp är att de inte är något i sig, de pekar på något annat. Färdigheter skulle vara samma sak även om man kallade dem Kunskaper eller "Sånt man kan", begreppet har inte ändrats. Ordet Färdigheter är bara en symbol för hela det komplex som färdigheterna innebär.

Genom att konsekvent markera Begrepp i texten så vet läsaren att man syftar på samma sak hela tiden. Man undanröjer onödiga risker för missförstånd. Läsaren vet också när han ser Färdigheter att någonstans kan han läsa om vad som ligger bakom begreppet, vilket han borde kunna hitta i ett index.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Har tyvärr tagit bort en hel del stora begynelsebokstäver men ofta så är det ord som är unika som effektslag. Man vet vad man syftarpå.