Nekromanti Formulärens roll

Max Raven

T12-kultist
I korthet - Vad är egentligen rollformulärens syfte?

Rollspelsmakare och formulärbyggare - vad har rollformulär för mening i ert rollspel?

Hur kan man uppnå det syftet bättre?

Doomhamster

Swordsman
De är en del av minnesdokumenten för en kampanj. För några år sen skulle jag ha sagt att de var den enda/mest viktiga delen, men i takt med att mitt sätt att spela rollspel förändrats har t.ex. relationskartan över spelargruppen blivit minst lika viktig.

Rollformuläret ska dock helst highlighta de viktigaste "bitarna" av RPn. Är till exempel färdigheter kärnan i systemet, det man slår för oftast, så ska uppställningen av färdighetsvärden inte vara plottrig eller gömd på baksidan av formuläret.

Wilmer

Hero
Jag fick förut en idé där texten på ett rollformulär får en mer praktisk betydelse i spel: ibland fyller man i med bläck och ibland med blyerts. Någon annan får gärna sno den här idén eftersom jag aldrig kommer att göra något med den.

Grundtanken är iallafall att endast saker som är nerskrivna på rollforumuläret kan användas i spel. Om man till exempelt ber en SLP om en tjänst för gammal vänskaps skull så kommer SLPn bara gå med på det om den finns nerskriven som gammal vän på rollformuläret. Ifall det är nerskrivet med blyerts kommer vänskapens slut inte betyda så mycket för rollpersonen och namnet kan suddas ut ifall vänskapen tar slut (pga fiendeskap eller död eller något) och då finns plats för mer gamla vänner. Skrivs namnet ner i bläck måste det strykas över istället för att suddas ut och kommer då alltid finnas kvar som ett ärr man kan hacka på spelmekaniskt (hursomhelst tar den upp en massa plats på rollformuläret) så en gammal rollperson med många gamla skador och brustna förhoppningar kan till slut inte skaffa nya hopp eller nya vänner.

Kan tänka mig att skillnaden på blyerts och bläcksaker är att blyertssaker är mindre robusta och försvinner så fort man försökt använda dem. T ex man ber sin gamla vän att följa med på ett farligt äventyr och suddar därefter ut dennes namn om man inte gör om det till bläck.

Krille

Super Moderator
Max Raven said:

Rollspelsmakare och formulärbyggare - vad har de för mening i ert rollspel?

Uppgifterna på rollformuläret är rollspelens ploppar och pengar och kort. De samlar dessa saker på ett ställe i siffer- och textform på ett papper, istället för att sprida ut dem på spelbordet bredvid brädet.

En del av dem kan säkert ersättas med ploppar och pengar och kort. I Blå Himmel tänker jag använda kort för de prylar man har, eftersom prylar ger egenskaper som ger handlingspoängpölar. På korten lägger man sedan pokermarker, där en poäng är en marker.

Kör man med den metoden så krävs något sätt att antingen lagra korten, plopparna och pengarna mellan spelmötena, eller något sätt att lagra vilka ploppar, kort och pengar man har. Det vill säga en bit papper där dessa uppgifter sparas. Det vill säga ett formulär.

solvebring

Superhero
Att utgöra ett strukturerat stöd för att skapa/göra i ordning samt hålla ordning på/minnas rollpersonen/SLP:n.

... Resten får jag lov att fundera över.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Inför att jag gjorde mitt första riktiga försök till ett formulär i ett layoutprogram, så slängde jag upp en tråd som kallades för Rollformulärens ABC där du kanske kan hitta något av värde.

För mig handlar det inte bara om att samla värdena, utan jag vill gärna ha in en hel del flutt och karaktärsdetaljer också. Det hjälper mig då jag skapar karaktären.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Max Raven said:

Jag vill mena att det inte finns ett enda givet syfte för rollformulär i stort, utan ett antal funktioner de kan tänkas uppfylla. I vissa fall vill man bara ha dem för bokföring, i andra fall är de tänkta att förmedla och förankla spelets/spelvärldens estetik eller stämning, och ibland har de en pedagogisk roll.

Varje gång man sätter sig för att pyssla ihop ett rollformulär bör man ha åtminstone ett hum om vad man vill att det ska fylla för funktioner. När man väl hittat vilket syfte man har så kan man gott göra lite research för att se hur andra har löst de problem man själv har.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
I mina spel fyller rollformulären egentligen bara rollen att tillhandahålla en snabb och enkel vy över rollpersonens värden, de som är relevanta. Helst skulle jag låta SL sköta alla formulär själv, och låta spelarna "friforma"...

Främsta målet med mina rollformulär blir därför effektivitet. Att spelare/spelledare så snabbt och effektivt som möjligt ska kunna få reda på relevant information.

I Null State fyller rollformuläret dessutom målet att låta spelarna skapa sina rollpersoner ganska autonomt; alla regler och skalor står på formuläret i liten stil, så spelarna kan plutta ut poäng snabbt och enkelt medan SL förklarar spelvärlden.

Nånstans långt, långt, långt ner på listan ligger "skapa stämning". Det gör inget om rollformuläret, om det uppfyller alla andra mål, också ger lite stämning. Men stämningen får aldrig gå ut över effektiviteten.