Nekromanti [fornnörd] Sällsamma ting

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,209
Location
Göteborg
Vi är nu några stycken som leker i fornnordiska sagovärldar. Till sådana hör sällsamma - gärna namnade - saker. Jag tänkte vi kunde behöva en tråd med ideer runt sådana.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,209
Location
Göteborg
Re: [fornnörd] Älvguld

Älvguld

Det berättas att en krigare vid namn Stigfinn räddade en av de små, en liten flicka, som fastnat i en metkrok. Som tack fick han ett litet stycke älvguld som han lade i börsen. När Stigfinn senare slogs med en björn tappade han sitt svärd. Då tänkte han på älvguldet, och genast flög svärdet upp i handen på honom igen. När björnen var dräpt tittade han i börsen, och älvguldet var då försvunnet.

Älvguld ger spelaren möjlighet att slå om ett valfritt tärningsslag. Stigfinns spelare kunde slå om det olycksaliga träffslaget som lett till fummel. Älvguldet försvinner när det används.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,209
Location
Göteborg
Re: [fornnörd] Blodsognepil

Blodsognepil

En nåjd kan, genom att koka en pilspets i blodet av en särskilt vildsint varelse samtidigt som varelsen jojkas (dess förmågor beskrivs i magisk sång), få pilspetsen att aldrig missa sitt mål. Effekten fungerar endast en gång per pil.

Pilen fungerar som om spelaren slagit ett perfekt träffslag (20 på en tjugosidig).
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,209
Location
Göteborg
Re: [fornnörd] Hugesärk

Ens håg till strid försvinner inte hos den som bär denna ringbrynja. Inte ens om vasrelsen blivit dödligt sårad slutar den slåss innan bataljen är över.

Alla viljeprov görs med +2 om skalan är 1-20. Till och med med negativa kroppspoäng eller motsvarande fortsätter bäraren att slåss (och i så fall sedan dö).
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,209
Location
Göteborg
Re: [fornnörd] Fejdfela

Fejdfela

Denna fela gör så att ett brinnande hat upptänds hos hälften av åhörarna, ett hat riktat mot den andra hälften.

Var och en som misslyckas med ett prov för att motstå förtrollning, (viljeprov eller motsvarande), upptänds av ett hat mot de som lyckats med provet. Effekten sitter i en månad. Har man en gång fallit för felan är man sedan immun mot den.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,258
Re: [fornnörd] Fejdfela

Named items
Each named item is unique. It's name may describe, or just relate to its special ability. Every name grants an additional special ability. This ability should be described so that players and GM can use them in play.

Examples:

Beit
Beit is a sharp sword. The sword stays ever sharp. In combat, you may choose to add one to damage. The sword might also cut through ropes very quickly. It is easy to accidently cut yourself using Beit.

Tilarids
Tilarids is a lean, mean spear. It has a knack for finding the soft spot or weaknesses in any armour. It may deduct one from the value of armour if appropriate. It may even deduct two from chainmail, and drive a ring into the wound.

The Singing Sword
The Singing Sword humms in the air when swung and when carried aloft. Its song can be used to raise the moral of friends, frighten foes and warn against dangers. The sword of ten humms louder when foes are near.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,258
Re: [fornnörd] Fejdfela

olaberg said:
Ah, svärdet "Bett". Keep em coming and consider it stolen!
Detsamma. Gillar särskilt hugesärken. Tilarids är för övrigt en av våra första runinskrifter - på just en spjutspets. Det tros betyda "angriparen", "prövaren"
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,754
Location
Göteborg
Skådemjöd
En brygd som innehåller flertalet mystiska örter och underliga ingredienser, som flugsvamp, ett falköga och älvahår. Brygden kokas ihop och blandas sedan ut i stora mängder mjöd. Detta är inte nödvändigt för effekten, men utan mjöden är det svårt att hälla i sig hela brygden utan att omedelbart kasta upp den igen. Den som dricker brygden kommer snart att insjunkna i en djup sömn som hemsöks av drömmar. Många av drömmarna är galna och skrämmande, andra är uppfyllda av lyckorus och känslor av förståelse. Vissa av drömmarna hämtar sitt bränsle från drickarens känslor och begär. Ett starkt begär kan driva drömmarna till att visa syner och händelser från långväga håll. En kärlekskrank träl ser sin älskade och vad hon gör i detta nu, och en hämndlysten sköldjungfru ser sin fiende och var han slagit läger. När drickarn vaknar efter några timmar bör hon snabbt berätta om sina syner, ty annars riskerar de att snabbt blandas ihop eller glömmas bort.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,209
Location
Göteborg
Re: [fornnörd] Flugfarar

Flugfarar

Flugfarar är ett drakskepp. Nej, det är en drake som hamnskiftat sig till skeppsform. När skeppets rätte ägare står vid stäven förut och mumlar: Flyg, Flugfarar! så återtar draken sin drakform och lyfter, med ägaren ridande. Resten av bemanningan ramlar av, ner i vattnet.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,258
Re: [fornnörd] Flugfarar

Watofula
This slim riverboat is quick under oars, and darts like an arrow across water. Can give an advantage when chasing or trying to get away on rivers.

Widuwar
This axe has a nasty bite. Any serious wounds that would put an enemy out of action is likely to instead kill outright. The GM may wish to be cautious with this effect when you're fighting important NPCs.

The Ernehelm/Arahilms
This gilded helmet, with bushy metal eyebrow onraments and an eagle crest, grants improved vision rivalling that of birds of prey


(p.s. ber om ursäkt för köksgotiskan)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,258
Re: [fornnörd] Flugfarar

Oh, och en plot device till mitt playtestäventyr:

The Sword of Marcus the Golden
The shortsword used by Marcus the Golden when he defeated the Marcomanni. Lost at his deathbed at Vindobona. A flimsy, short thing. But good for knocking Germani over the head. Can give a bonus to fighting characters and NPC's belonging to a Germanic tribe.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,209
Location
Göteborg
Re: [fornnörd] Ravnablikk

Ravnablikk

Denna hjälm ger bäraren förmågan att ta en förbiflygande korp i besittning. Korpen kan styras till fiendernas läger där man kan både höra och se vad korpen erfar. På så sätt avslöjas hemligheter som viskas i det dolda, och mannarnas rörelser syns ifrån ovan. Men bärare vittnar om hur det stungit till inom dem, som från en kniv, när de brukat hjälmens gåva.

Effekten varar i tio minuter men ger lika många skadepoäng som en dolkstöt. Korpar är vanliga fåglar i gamla Norden.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,209
Location
Göteborg
Re: [fornnörd] Tursetrumman

Tursetrumman

Egil på Varekil hade de mest nyfikna hirdmännen på hela Orust. Under ett härnadståg till Tjörn fann de en stor trumma, en sådan som finnarna använder för att tala med andarna, men mycket större. Väl hemma i hallen kunde några inte avhålla sig från att prova. Trumman gav ifrån sig ett dån så stort att det hördes åtta mil därifrån. Vad de inte visste var att detta var signalen för tursar och troll i hela landet att samlas. Fyra dagar senare stod de vid Egils gård och ropade. När Egil inte hade mat och öl att förse dem alla blev de så förbittrade att de brände ner Egils gård och stekte hans husfolk och boskap på elden. Egil själv undkom och kunde berätta, och jag har själv hört det ifrån honom.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,209
Location
Göteborg
Härligt! Mera! Detta ska jag nog försöka inkorporera i ett äventyr omgående. Syner är ett häftigt och viktigt element för den fornnördiska känslan.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,258
Hunniska artefakter

The buzzard bow
A mighty, curved Scythian bow, all bone, wood and sinew. Its long arrows can travel further than any other bow you've seen - and can strike it's target up to four stones throw away

Nurishing cauldron
This hunnic travel cauldron will feed a group of people even with the meanest of fares as long as some freshly caught game is cooked in it.

The Aginsword, Heirloom of ancient kings, old glory
Ancient Scythian sword, rusty and crooked. Whoever wields it will be seen as a future leader, listened to and deferred to by all Scythian and Germanic tribesmen.

Kristna artefakter

A Chalice, blessed by a bishop
Whoever carries the chalice shall never know thirst, as long as he can gather dew or rainwater to moisten it.

A spear, adorned by a cross and the Chi-Rho
This spear will give a bonus to hit when used by a christian. It must never be used against a christian.



P.s. Väldigt medveten om att jag inte är fornnörd här, utan folkvandringspulp. Men det finns ju beröringspunkter
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,209
Location
Göteborg
Oh, folkvandring är helt OK. Vi ser t ex inte Eddas värld som sluten utan låter åtta iriska munkar bo vid Kornhall (en protomission år 513, det fanns nog kristna västgötar vid den här tiden), pikter invadera Tjörn (enligt en legend ska detta ha hänt på 500-talet), och utbyte ske med araber och etiopier (nordafrikanska föremål har hittats i norden). Förutom handels- och härnadstågen.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,209
Location
Göteborg
Re: [fornnörd] Skräckhjälm

Det berättas i Heimskringla att Fafner låg på Gnitaheden i en orms skepnad och då bar en "skräckhjälm för vilken allt levande räddes".

En skräckhjälm är en hjälm som ser ut som en orm, en jättespindel, eller något annat skräckinjagande. Varelser måste klara någon form av motståndsprov (ett viljeprov eller liknande) för att inte råka i panik och fly. Den som betvingar sin panik och asngriper hjälmbäraren strider ändå med en liten nackdel.

Hjälmen kan vara en skiftarhamn som får hela bäraren att förvandlas till det skräckinjagande.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,258
Re: [fornnörd] Skräckhjälm

olaberg said:
Det berättas i Heimskringla att Fafner låg på Gnitaheden i en orms skepnad och då bar en "skräckhjälm för vilken allt levande räddes".

En skräckhjälm är en hjälm som ser ut som en orm, en jättespindel, eller något annat skräckinjagande. Varelser måste klara någon form av motståndsprov (ett viljeprov eller liknande) för att inte råka i panik och fly. Den som betvingar sin panik och asngriper hjälmbäraren strider ändå med en liten nackdel.

Hjälmen kan vara en skiftarhamn som får hela bäraren att förvandlas till det skräckinjagande.
Ooh, snyggt.

Hamnskifte är i Fafnir en besvärjelse. Den som kan hamnskifte kan skapa hamnar av nedlagda magiska djur. Man kan bara förvandla sig till det man har hamn till. Att hitta en ny hamn (ett välsignat eller magiskt bytesdjur) kräver oftast sitt eget sidoäventyr. Givetvis kan de även använda skräckhjälm

Enda problemet är att man missar den historiska symbolen skräckhjälm. Sen vet jag inte hur välbelagd denna är.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,209
Location
Göteborg
Re: [fornnörd] Skräckhjälm

När man rör sig i mytisk fornnord är det en fördel om man anlägger samma perspektiv som historikerna hade innan bröderna Weibull: är det coolt och visar på germanernas coolhet så det så. Källkritik är för mesar.
 
Top