Nekromanti Fornnordisk stämningsmusik

Alethra

Veteran
Då kommer denna fråga upp igen, om vilken musik som passar som bakgrundsmusik vid spelmötena.

Denna gång fall man spelar något i fornnordisk stil, som tex Neogames Viking eller mer åt fantasy-hållet som DoDs värld Trudvang med sina trolska, djupa skogar...

Vilken musik(grupp) rekommender ni (bortsett från metal)?

-Ale

Lycan

Hero
Gjallarhorn, Hedningarna, Angelin Tytöt, Sverrir Guðjónsson, Corvus Corax, Pirttijärv, Sequentia, Tenhi, Toorama, Valkeapää, Wolgemut, Poeta Magica, Estampie, Ensemble Galilei, Värtinä, Brigitte Lesne et c.

antorax

Swordsman
Garmarna (grym folkmusik), Lotr musiken NT

NT = No Text (Ingen text)

Johan K

Gammal & dryg
Om du vill kolla lite mer så kan du kolla på Krilles filmrecesionsbank. Där lär du hitta lite gott & blandat.

Annars så funkar ju Garmarna & Hedningarna ruggit bra åxå !

Brunalven

Warrior
Ännu mer...

Förutom de goda alternativ Lycan delgav finns ju:

Anbjörg Lien, Arcana, Angels of Venice, Apoptose, Bill Whelan, en del Basil Poledouris, Brendan Perry, Burzum, Camerata Mediolanense, en del Carter Burwell, Clannad, Claus-Conrad Zieme, Codex Las Huelgas, Daemonia Nymphe, Danzigs Black Aria, Dargaard, David & Steve Gordon, en del David Hirschfelder, Days of the trumpet call, Dead can dance, samlingsplattan Alder, Enya, en del Eric Serra, Finntrolls Visor om slutet, Folque, Freya Aswynn, Gae Bolg & the church of Fand, Gothica, Groupa, Gunnfjauns kapell, Hagalaz Runedance, en del Hans Zimmer, kanske Hulling, Ildfrost, en del Howard Shore, en del James Horner, en del Jerry Goldsmith, L'ham de Foc, Lisa Gerrard, Loreena McKennitt, Maelifell, Marcos Ciscar, hör och häpna: Martin Erikssons (E-type) Birka, Mediaeval Baebes, Medwyn Goodall, kanske Michael Hoenig, en del Midnight Syndicate, The Moon lay hidden beneath a cloud, kanske Mortiis, plattan Musica Sveciae, Mychael & Jeff Danna, kanske Pazuzu, Peter Ulrich, Qntal, Ranarim, möjligtvis Secret Garden, The Soil bleeds black, kanske Sol Invictus, Sorkar & strängar, Stoa, en del Trevor Jones, Två fisk och en fläsk, Ulf Söderberg, Ulvers kveldssanger, Wolfenmond, Wongraven, Väsen och Za Frumi.

Mkt är inte fornnordisk i stämningen, men allt passar till DOD.

antorax

Swordsman
Lite mkt kanske ANT

Alltså jag tror att det blir lite svårt att sålla ut vilka som är bra, bättre å skriva ett par kanske... :gremconfused:

Brunalven

Warrior
Re: Lite mkt kanske ANT

Som jag skrev i mitt inlägg så är anser jag att alla de jag nämnde passar till DOD. Det är bara att välja och vraka. Tycker man att det är för mkt är det bara att välja de första två och sluta läsa.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Ännu mer...

Fast killen bad ju speciellt om 'inte metal'...så Burzum med mera borde gå fetbort, ju. Annars hade jag direkt föreslagit Therions 'Secret of the runes'-platta.

Och nog för att Qntal är supermegaärkebra, men till DoD? Det är såpass mycket electronica att jag hade snarare kört det till Vampire och andra nutidsspel med historiska förtecken - där vore det helgjutet, förstås. Men jag antar att smaken är som baken, så det är väl inget att diskutera egentligen.

- Ymir, inflikar

Brunalven

Warrior
Re: Ännu mer...

Fast killen bad ju speciellt om 'inte metal'...så Burzum med mera borde gå fetbort, ju. Annars hade jag direkt föreslagit Therions 'Secret of the runes'-platta.
Sorry, skulle ha varit specificerat: Burzums platta Hildskjalf, som alltså inte är metal.

Och nog för att Qntal är supermegaärkebra, men till DoD? Det är såpass mycket electronica att jag hade snarare kört det till Vampire och andra nutidsspel med historiska förtecken - där vore det helgjutet, förstås. Men jag antar att smaken är som baken, så det är väl inget att diskutera egentligen.
Du har helt rätt. Jag utgick självklart från vissa låtar som exempelvis Palästinalied, Hymne Nocturnales, Vos Attestor och Unter der linden.