Ymir said:
Du kan också titta på wikipedias artikel om den rekonstruerade
proto-indoeuropeiska religionen för en inblick i vilka teman och koncept som är återkommande i all eller mycket indoeuropeisk mytologi. Återigen, inte exakt vad du letade efter, men kanske intressant oavsett.
Den artikeln, tillsammans med engelskspråkiga Wikipedias i övrigt ofta väldigt bra artikelserier om de äldre religionerna är förmodligen det mesta lättillgängliga och överskådliga som finns. Varje äldre religion får sin "portal" med länkar till artiklar i serien, som brukar innefatta viktiga gudar (och i regel de historier som är centralt förknippade med dem), hjältar och större legender et.c.
Om du vill börja översiktligt och strukturerat, kan också inlägget
Mythology rekommenderas. Går igenom myters funktion, länkar till artiklar om olika teorier om det, liksom till olika religioner, samt ger en lång rad länkar till nyttiga specialartiklar på olika myt-relaterade teman.
Om du dock kan tänka dig att lägga ut pengar på en pappersbok kan jag rekommendera översiktsverket
Bulfinch's Mythology. Det är en sammanslagning av flera enskilda verk om gudar och religioner, legender, hjältesagor et.c. som sammanställdes och publicerades av Thomas Bulfinch mellan 1855 och 1863.
Jag har det som samlingsverk hemma i bokhyllan, och där finns guldgruvor med information man kan använda sig av. Boken är skriven med målsättningen att förklara i princip allt som en bildad engelsman på slutet av 1800-talet kunde stöta på i form av hänvisningar, parabler eller anspelningar på äldre myter - vilket på många sätt var en perfekt tid, eftersom intresset då var som störst för sånt. (Sen att vi har betydligt bättre faktakunskaper idag, är sällan lika viktigt som det "köttiga" innehållet i myterna, eventuellt missuppfattade, i rollspelssammanhang finner jag.)