Nekromanti Fortell Norge om ditt rollespill!

matthijs

Veteran
Jeg har sett at det finnes ganske mange kule spill på Lulu. De ser i hvert fall kule ut... men jeg har aldri hørt om dem før. Det virker ikke som om de promoteres noe særlig.

Jeg vil gjerne invitere alle svenske spillskapere til å besøke rollespill.net og fortelle om spillene sine. Det finnes en egen tråd for det her. Hvem vet, kanskje får dere solgt et spill eller to?

Genesis

Ni dés ni maître
Registrera sig på ett forum för att få sålt ett spel eller två? För mycket jobb, för litet utdelning. :gremsmile:

matthijs

Veteran
Jeg syns det er en merkelig attitude. Jeg spør om hva spillet ditt handler om... og du vil ikke fortelle det? Hvorfor har du publisert det, da?

Dimfrost

Special Circumstances
Äh, lyssna inte på Genesis, han är bara gammal och grinig. :gremwink: Jag tycker det var ett kul initiativ och jag ska se till att skriva ett inlägg om en liten stund.

(Å andra sidan var jag reggad på Hyperion sedan tidigare, så ...)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
matthijs said:
Jeg syns det er en merkelig attitude. Jeg spør om hva spillet ditt handler om... og du vil ikke fortelle det? Hvorfor har du publisert det, da?
Grejen är väl kanske lite att för en del av oss så är att registrera sig på ett forum en investering i tid och ork som vi kanske inte känner att vi har. Detta kombinerat med att norrmän generellt fattar svenska mycket bättre än vad svenskar fattar norska (=miljön upplevs som obekväm) och att man kanske faktiskt inte är så intresserad av just att promota sitt spel gör att motivationen är låg.

Att släppa sitt spel kan för många vara slutmålet; att det överhuvudtaget går att köpa. Vad som händer efter det bryr man sig kanske inte så mycket om. Själv är jag till exempel inte ute efter att sälja till några större folkmassor och kommer nog inte att hårdpromota mina spel så hårt.

(Sedan är ju min uppfattning om hur jobbigt det är med folk som gör reklam för sina spel på forum mycket färgat av hur Noir marknadsfördes på t.ex mutant.nu - stora signaturbilder och massor av själförhärligande reklam. Kampanjen för Noir fick mig att mer eller mindre bestämma mig för att inte köpa det och gav mig enorm avsmak vad gäller rollspelsreklam)

matthijs

Veteran
Okei - det er jo en attitude man bare må akseptere. Men jeg klarer nok ikke helt å forstå den.

For meg, og for folk jeg kjenner, er målet med å utgi et rollespill at det skal bli spilt. Jeg er veldig glad i feedback, og liker godt å snakke med "fans" av spillet.

Uansett, takk for svar, krank!

Krille

Super Moderator
Jag kan nog skriva under på kranks svar.

Problemet är inte så mycket att sälja eller diskutera, utan att registrera sig på ett nytt forum. Det känns som ett risktagande i marknadsföringen, med väldigt stor osäkerhet i återbörden.

I största allmänhet är jag mycket restriktiv med att registrera mig någonstans över huvud taget, eftersom jag helt enkelt inte kan lita på vad som händer med mina personuppgifter eller för den delen det som jag skriver på den webbplats jag registrerar mig på. Det senaste Facebook-debaclet är ett exempel.

Utöver det så behöver jag inte fler forum eller communities att hålla koll på. Jag har tillräckligt ont om tid som det är.

Poseur

Swashbuckler
Grejen är väl kanske lite att för en del av oss så är att registrera sig på ett forum en investering i tid och ork som vi kanske inte känner att vi har. Detta kombinerat med att norrmän generellt fattar svenska mycket bättre än vad svenskar fattar norska (=miljön upplevs som obekväm) och att man kanske faktiskt inte är så intresserad av just att promota sitt spel gör att motivaionen är låg.
Håller med dig helt och hållet här. Det känns obekvämt att man inte förstår norksa bra.

(Sedan är ju min uppfattning om hur jobbigt det är med folk som gör reklam för sina spel på forum mycket färgat av hur Noir marknadsfördes på t.ex mutant.nu - stora signaturbilder och massor av själförhärligande reklam. Kampanjen för Noir fick mig att mer eller mindre bestämma mig för att inte köpa det och gav mig enorm avsmak vad gäller rollspelsreklam)
Här kan jag bara delvis hålla med dig. Visst är jag inne på ett företags/spels forum/hemsida så vill jag ju faktiskt inte ha reklam ifrån deras konkurenter.
Skulle vara så fel att inne på pepsis hemsida läsa coke-cola reklam.
Men jag skulle ändå vilja se mer rollspelsreklam i allmänhet. Jag är således ganska insnöad vad det gäller utbud och skulle förmodligen få upp ögonen mycket mer om det fanns mer (bra) reklam på rollspelssajter.

/poseur godissugen

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag är dålig på att göra reklam för mig, men när någon ber om det ställer jag gärna upp. Och norska har jag inga problem med. (Såvida det inte är nynorsk förstås -- det är snudd på obegripligt.)

/tobias

matthijs

Veteran
Kult å se at noen av dere har skrevet om spillene deres nå, i hvert fall :gremsmile:

(By the way, if Norwegian is hard to understand, feel free to post in English!)

Bunny

Crazy like a fool
"Det känns obekvämt att man inte förstår norksa bra."

Det där förstår jag mig inte på. Visst, det händer att jag stannar till på ord, men annars läser jag den norska tråden lika snabbt som jag läser trådar här. Att norska skulle vara svårt är skitsnack.

... och att berätta om sitt spel är inte reklam.

krank

Bearnie said:
Det där förstår jag mig inte på. Visst, det händer att jag stannar till på ord, men annars läser jag den norska tråden lika snabbt som jag läser trådar här. Att norska skulle vara svårt är skitsnack.
Det är inte skitsnack, det är uttryck för ens personliga begränsningar, och har att göra med hur man uppfattar och förstår språk. Det där är bara en förbannad översittarattityd.

Vissa har problem med norskan. Jag har själv inga jätteproblem med den, men jag fattar att det finns folk som har det - lika som att jag vet att det finns folk som kan räkna ut vad 13+19 är i huvudet utan att behöva tänka efter, medan det för mig tar uppåt 15-30 sekunder.

Sedan har jag halvlätt att läsa den, men om jag ska läsa, tolka, skriva och sedan bli förstådd så finns det för många felkällor för min personliga smak. Jag vågar helt enkelt inte lite på min språkkänsla vad gäller dels 1) min förståelse av norskan och dels 2) norrmännens förståelse av min svenska.

Lite tror jag att det beror på att norskan och svenskan har en del ord som låter och ser liknande ut, men som betyder olika saker - plus att man läser vissa norska ord, tycker att de ser ut lite som om de borde betyda något, och så betyder de något annat. Jag har bara kommit i kontakt med norska undantagsvis; jag tror att trådstartaren här tillsammans med någon mer norsk forumskribent står för gott och väl 25-50% av all norska jag läst i hela mitt liv. Jämför med engelskan, som man drillats i och där jag läst massor av böcker, sett filmer etc.

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Men jösses! Ni erbjuds en chans att sälja era spel och ni tackar NEJ. Helt obegripligt. Alla som nån gång har varit i Norge vet ju att det finns en stor marknad för mycket svenskt där. Borde även gälla rollspel.

krank

Bengt Petter said:
Men jösses! Ni erbjuds en chans att sälja era spel och ni tackar NEJ. Helt obegripligt.
Bara om man ser säljandet av sina spel som ett mål eller något man är intresserad av.

krank

Bengt Petter said:
Så du trycker upp spel för att ställa i egen bokhylla? Tja, har man pengar så...
Jag trycker inte alls. Lulu trycker. Jag bara producerar, för producerandets skull. Ars gratia artis, och allt det där.

Bunny

Crazy like a fool
"Det där är bara en förbannad översittarattityd."

Jaja. Ta till de stora gesterna om du nu vill det. Men ni är ett gäng gossar som i vrållådan ägnar er åt att diskutera petitess-skillnader mellan "var" och "vart", och helt uppenbart har stor språkkänsla, och sedan blir ni alldeles spaka bara för att det handlar om norska.

Att inse att nysgjerrig betyder nyfiken tar typ 2 sekunder, sedan flyter resten på hur lätt som helst. De säger sig själva förstå skriven svenska hur bra som helst.

Det är några gutter som ber om lite information om era rollspel, men undanflykterna skjuter istället åt alla håll. Mitt löje vilar redan ganska tungt över tråden, men din indignation och dina utflykter i svaret till mig blir liksom lite grädde på moset. Till den grad att jag fortfarande småskrattar och skakar på huvudet. :gremsmile:

Nå, jag ska inte ifrågasätta er mer. Det är oundvikligt att det kan uppfattas ganska aggro i skrift.

Genesis

Ni dés ni maître
Bearnie said:
Men ni är ett gäng gossar som i vrållådan ägnar er åt att diskutera petitess-skillnader mellan "var" och "vart", och helt uppenbart har stor språkkänsla, och sedan blir ni alldeles spaka bara för att det handlar om norska.
Nu förstår jag inte. De som diskuterade "var" kontra "vart" var väl jag och krank, av de som postat i den här tråden? Krank har sagt att han inte har något problem med norska och jag har inte uttalat mig i frågan. Poseur sade att "man inte förstår norska bra", men han har varken ett eget spel att marknadsföra (såvitt jag vet) eller diskuterat petitess-skillnader i vrållådan.

Jag är inte intresserad av att diskutera frågan -- min egen ursäkt är att jag helt enkelt inte orkar bry mig, och det har inget med språket att göra -- jag skriver bara det här inlägget i förtydligandesyfte.

Hoppas att det inte blir något bråk om det här, inför norrbaggar och allt. :gremsmile:

Genesis

Ni dés ni maître
Förtydligande: "orka bry mig" är alltså gällande marknadsföring i allmänhet, inte bara just det här. Jag tycker att det är jättebra med folk som marknadsför sina spel, och tycker att fler borde gå in på tråden och skriva om sina spel. Jag har dock själv tagit beslutet att marknadsföring inte är något jag vill syssla med, eftersom jag inte tycker att det är kul, och jag sysslar med spelskapande endast för att det är kul. Jag vill helt enkelt inte göra min hobby till jobb, vilket även är en stor anledning till att jag inte tjänar pengar på Oskrivna blad. Det är egentligen samma attityd som ligger bakom att jag inte gillar att förbereda mycket när jag spelleder. Så fort det inte är kul så slutar det vara något jag vill syssla med, och därför försöker jag medvetet hålla borta allt som skulle göra om det till jobb.

Så om några norrmän läser det här, vet att jag inte har något emot norge eller norska, och jag skulle gärna se mer samarbete mellan länderna. Jag kanske rentav registrerar mig på ert forum någon gång, om jag får någon fräck idé på samarbete. Jeg elsker Norge, eller hur fan man nu säger det på erat fjantspråk. :gremsmile:

Bunny

Crazy like a fool
"Hoppas att det inte blir något bråk om det här, inför norrbaggar och allt."

Nej, i det här vattenglaset ska det inte behöva storma någonting, det kan vi nog vara överrens om. Jag inkluderade lite hur jag ville i mitt "ni", och det fick du sota för. Fast... att kalla er för töntar är lite som att sparka någon som redan ligger. Jag är ledsen.